2013–2016
On aika jatkaa hengellisiä muistelmiani luvulla, joka on
jälleen hyvin erilainen kuin kaksi aiempaa. Käsittelyssä ovat tällä kertaa
vuodet, joita olen tavannut nimittää jonkinlaiseksi ”kulta-ajaksi”
hengellisessä elämässäni. Olin onnistunut vähitellen selättämään viime kerralla
käsitellyt absurdit vääristymät ja uskonelämäni sai viimein tilaisuuden alkaa
”normalisoitua” ja sitä kautta päästä todelliseen kukoistukseensa. Toisaalta en
ollut vielä langennut suuriin tietoteoreettisiin kriiseihini ja nihilistisiin
mielenmaisemiin, jotka odottivat vielä useamman vuoden päässä tulevaisuudessa.
Tämänkertaisen ajanjakson alussa olin voimani tunnossa:
halusin antautua Jumalalle kokonaisvaltaisesti, ponnistella oikean opin
leviämiseksi ja julistaa sitä myös muille, enemmän tai vähemmän harhautuneille.
Olin innostunut ajattelija, joka tahtoi oppia mahdollisimman eteväksi Raamatun
ja kristinuskon tuntemisessa ja todeksi elämisessä. Minulla oli meneillään
monia tutkimuksia ja kirjoituksia, joita ehtymättömän tuntuisella innolla
työstin. Sain huomata, kuinka edeltävän kauden pakonomaisessa raamatunluvussa
oli ollut sentään hyväkin puoli: olin todella oppinut Raamattua ja huomasin
tuntevani sitä jopa paremmin kuin monet kristillisen kasvatuksen saaneet.
Raamatuntulkintani ja opinmuodostukseni olivat kuitenkin hyvin yksinkertaisella tasolla. Luin Raamattua suoraan dogmatiikan
oppikirjana ja koin kohtuullisen helposti ymmärtäväni sitä. Näkemykseni olivat
– kuten ne jossain määrin ovat koko uskonelämäni ajan olleet – enemmän
konservatiivisia kuin liberaaleja, mutta tuona aikana konservatiivisuus tuntui
olevan erityisenkin leimaavaa.
Minulla oli vielä jonkin verran hengellisiä kriisejäkin,
mutta ne eivät hallinneet minua yhtä painostavasti kuin ennen. Pohdiskelin
etenkin vuoden 2013 alussa pelastusvarmuutta ja koetin kuumeisesti löytää
tasapainoa armossa lepäämisen ja oman suorittamisen välillä. Olin ymmärtänyt,
että olin kauan ollut omien tunteideni orjuuttama, nyt erään mentorihahmoni
vaikutuksesta halusin välttää järjen ja tahdon orjuuttamaksi joutumisen. Se oli
helpommin sanottu kuin tehty, mutta sain jonkin verran lohtua muuan Paris
Reidhead -nimisen opettajan tunnetusta saarnasta ”Ten Shekels and a Shirt”,
joka eräässä kohdassa totesi, että Jumalan kanssa ei pidä yrittää ”tehdä
diiliä”. Niinpä löin epävarmuuttani suoraan kasvoille ja sanoin: ”Vaikka minun
pitäisikin tämän kaiken lopuksi päätyä helvettiin ja vaikka en todellisuudessa
olisi edes koskaan pelastunut, aion silti palvella Jumalaa kuolemaani saakka.
Sillä hän on sen arvoinen.”
Tässä nyt julkaistavan tarinan alkutekijät.
Näkymä MAMKin Savonniemen kampukselta kohti Savonlinnan keskustaa |
Seurakunnan ykseys
"Lähes kaksituhatvuotinen kirkkohistoria on surullinen kertomus ihmiskeksinnöistä, joita on tehty Seurakunnan yhteyden hävittämiseksi."
– Watchman Nee, Apostolinen lähetystyö, s. 155
Olin vuoden 2013 alussa muuttanut Savonlinnaan opiskelemaan
matkailua silloisessa Mikkelin ammattikorkeakoulussa. Tätä kautta olin päätynyt
ensimmäistä kertaa muuttamaan omilleni, mutta onneksi sain tehdä sen
lapsuudesta saakka tutussa kaupungissa, jossa minulla oli myös sukua.
Seurakuntaelämä tuolla paikkakunnalla ei minulle kuitenkaan ollut laisinkaan
tuttua, joten minun oli aloitettava hengellisten kontaktieni luominen lähes
tyhjästä.
Erään tuttavani kautta tutustuminen paikallisiin uskoviin
käynnistyi nopeasti, ja pian huomasin olevani paitsi paikallisen
helluntaiseurakunnan vakikävijä, myös jäsen eräässä sen alaisessa solussa.
Solut – tai toiselta nimeltään pienryhmät – ovat muutaman kristityn muodostamia
tyypillisesti kodeissa kokoontuvia joukkoja, jotka tulevat säännöllisesti
yhteen harjoittamaan hengellisyyttä. Usein solukokoontuminen sisältää
esimerkiksi kuulumiskierroksen, raamatunlukua, keskustelua/opetusta ja
rukousta.
Tykästyin tuohon soluun tosi paljon, ja sen tapaamisesta
tuli minulle eräänlainen viikon kohokohta. Sen kautta myös muistaakseni sain
ensi kosketuksen erääseen elämääni sittemmin monta vuotta värittäneeseen oppiin. Tämä
oppi kulkenee useimmiten nimellä ”seurakunnan ennallistaminen”, mutta itse
mielelläni nimitin sitä opiksi seurakunnan ykseydestä.
Eräs solutoverini oli ”löytänyt” Raamatusta erityisellä
tavalla kohdat, joissa tähdennetään sitä, että uskovien joukon tulee olla yksi
ja sama vailla minkäänlaisia jakolinjoja, kuppikuntia, eriseuroja tai lahkoja.
Raamattu puhuu yhdestä ja jakamattomasta Jumalan seurakunnasta, mutta nykymaailmassa sen sijaan
seurakunta eli Kristuksen ruumis on palasina: on olemassa joidenkin arvioiden
mukaan jopa 30 000 erillään olevaa kristillistä yhteisöä. Opin seurakunnan
ykseydestä valossa kaikkien kirkkokuntien ja erillisten seurakuntien
olemassaolo on paha asia, minkä vuoksi seurakunta tulee tässä ajassa
”ennallistaa” eli palauttaa todellisesti yhdeksi. Tämä tapahtuu siten, että
tosiuskovat hylkäävät kuppikuntiensa jäsenyyden ja antautuvat niiden sijaan
Jumalan säätämään seurakuntajärjestykseen.
Kuullessani tästä näkemyksestä ensi kerran torjuin sen,
sillä minua oli jo Kuopion Vapaaseurakunnassa varoitettu
”seurakunnattomuusopin” julistajista. Käytin kuitenkin kevään 2013 asian
pohdiskeluun, ja pikkuhiljaa aloin vakuuttua sen paikkansapitävyydestä.
Minulle merkittävin teologi, joka kyseisenkaltaista seurakuntaoppia opetti, oli kiinalainen Watchman Nee, joka on varmaan monille vapaiden suuntien
lukijoilleni tuttu. Hänen kirjansa Apostolinen lähetystyö oli minulle silmiä
avaava lukukokemus, ja minusta tuli eräänlainen Neen fani pitkäksi aikaa. Hän
hahmottelee kirjassaan melko tarkastikin "tunnustuskunnattoman" seurakunnan
rakennetta ja järjestystä, mutta ei liene syytä mennä siihen tässä yhteydessä
sen tarkemmin. Toinen minuun merkittävästi tältä ja muiltakin osin vaikuttanut
opettaja oli suomalainen Petri Paavola, jonka seurakuntaopetus on pitkälti
edellä kuvaamani kaltaista.
On tietenkin selvää, että tällaisen seurakuntakäsityksen
edustaminen ei ole erityisen suosittua Suomen hengellisessä kentässä, joka on
kirkkokuntien kyllästämä. Edellä mainittujen hahmojen lisäksi minulla ei tämän
opin takana ollut juurikaan läheisiä tukijoita. Jos omaksuisinkin tämän opin,
olisin hyvin, hyvin yksinäinen sen kanssa. Kirjoitin noihin aikoihin
kaverilleni:
»Minua arveluttaa ja pelottaa se tulevaisuus, joka minulla on
edessä. Jos minustakin tulee ”sitoutumaton”, niin vanha olento [eräänlainen
itsekäs, Jumalaa rakastamaton osa minussa, toim. huom.] suree kaikkia ystäviä,
jotka mieluummin jäävät kannattamaan omaa seurakuntamalliaan, jotka minun on
ehkä jätettävä – – Mutta totuus on minulle rakkaampi.»
Ja niin
sitten päädyin useamman kuukauden kestäneen pohdinnan jälkeen eroamaan Suomen
Vapaakirkon jäsenyydestä 31.5.2013, syynä uusi seurakuntaoppini, joka ei
sallinut ”eriseuraan” kuulumista. Olin ehtinyt olla virallisesti jäsen
ensimmäisessä kirkossani vain 236 päivää. Kirjoitin entisen
kotiseurakuntani vanhimmistolle kiihkeähkön kirjeen, jossa selitin eroni syyn,
ja aloin sitoutumattomaksi kristityksi.
Muilta
opillisilta käsityksiltäni olin edelleen lähes yksi yhteen helluntailaisuuden
ja vapaakirkollisuuden kanssa. En vain kokenut omassatunnossani mahdolliseksi
tukea jäsenyydelläni rakenteita, joiden en nähnyt olevan Jumalasta. En kuitenkaan
erottautunut kirkkokunnissa olevista ystävistäni, ja pyrin myös tutustumaan
niissä uusiin ihmisiin. Ajattelin paikallisen kotiseurakuntani olevan
yksinkertaisesti kotipaikkakuntani kaikki uskovat, tässä tapauksessa siis
kaikki Savonlinnan kristityt seurakunnasta riippumatta. Jahka uskovat
heräisivät laajemmin hylkäämään eriseuransa, Jumala voisi ennallistaa
järjestyksensä: hän nostaisi apostoleja, jotka asettaisivat paikallisiin
seurakuntiin vanhimmat.
Järkytyin hajaannuksesta niin paljon, että tunsin jopa ruumiillista ahdistusta sen johdosta. Mutta samalla unelmoin siitä, että kristityt voisivat kerran olla jälleen näkyvästi yhtä – ja että minullakin voisi olla paikka ykseyden ennallistamisessa. Aloin ottaa seurakunnan ykseyttä puheeksi siellä sun täällä: milloin Vapaakirkon leirikeskus
Kiponniemessä, milloin Kuopion vapaaseurakunnan nuortenilloissa ja milloin jopa
vapaiden suuntien seurakuntien johtajien kanssa puhuessani. Mutta ei siinä
kaikki: tuumin, että minun piti laajentaa kanssakäymistäni myös muiden kuin
helluntailaisten, vapaakirkollisten ja baptistien pariin. Tästä syystä aloin
tehdä vierailuja eri kirkkokuntiin, ennen muuta tietysti
evankelis-luterilaiseen kirkkoon mutta myös muiden luterilaisten, adventistien,
ortodoksien ja katolilaisten seurakuntiin. Haluni nimittäin oli näissäkin
piireissä tuoda esiin totuutta seurakunnan ykseydestä. Tämä
kirkkokunnattomuudestani erikoisesti seurannut kirkollinen avartumiseni oli
häkellyttävän kauaskantoinen päätös. Nyt lukemanne loppuvuodesta 2013
perustamani blogi on alun perin tarkoitettu palvelemaan seurakunnan ykseys
-ajatusteni levittämistä. Eräs blogini tunnetuimpia sisältöjä ovat olleet
ekskursiot, joissa raportoin neutraaliin sävyyn kokemuksiani eri kristillisten
yhteisöjen tilaisuuksiin osallistumisesta. Alun perin nämä ekskursiot kuitenkin
kulkivat nimellä Yhteysmatkat: tarkoitukseni kun oli käydä seurakunnissa
levittämässä kutsua tulla Jumalan tarkoittamaan yhteyteen ja ykseyteen.
Blogini
nimen tarinahan selitetään kaikkien aikojen ensimmäisessä postauksessani, mutta
tulkoon se kerrotuksi tässäkin. Aikoinaan kirjoitellessani blogia kristilliseen
Kotisataman Deittiin (kyllä, käytin sitäkin palvelua enemmän ajatusteni
kertomiseen kuin deittailuun!) eräs tekstistäni vakuuttunut muistaakseni siellä
kommentoi, että olen kuin se totuuden paljastava lapsi sadun Keisarin uudet
vaatteet lopussa. Minulla ei ollut siihen aikaan mitään ongelmaa omaksua
”totuuden torven” identiteettiä, siispä blogini – totuuden julistamiseni alusta
– sai nimen tuon sadun lapsen mukaan, joka rohkeasti avasi suunsa ja paljasti,
missä petoksessa niin moni eli. Kirjoitin jopa uuden version H. C. Andersenin
sadusta, sen nimi on Ihmisten uusi seurakunta. Näin jälkeenpäin ajatellen
olen pelkästään iloinen, etten sitä koskaan tainnut julkaista. Tässä blogissa
on kuitenkin aikoinaan ollut monia seurakuntaopillisia kirjoituksia, joita olen
sittemmin käsitysteni muuttuessa muokannut ja lopulta kokonaan poistanut.
Blogin nimi on saanut pysyä, koska se lienee jo ehtinyt vakiintua, vaikka sen alkuperäistä
tausta-ajatusta en juurikaan enää allekirjoita.
Seurakuntavierailuistani alkoi intensiivinen ja antoisa vuosi, jona opilliset käsitykseni eivät juurikaan muuttuneet, mutta jona verkostoni kasvoivat lopullisesti yli tunnustuskuntarajojen.
Kuoroharjoituksissa Savonlinnan tuomiokirkossa |
Yhteiskristillisyys
Savonlinnassa
Savonlinnan
helluntaiseurakunnasta tuli minulle eräällä tapaa vastine Kuopion
vapaaseurakunnalle, vaikka en helluntailaiseksi itse koskaan tullutkaan.
Seurakunta oli täynnä mukavia, aitoja ja elävästi uskovia ihmisiä, joista moniin ystävystyin
läheisesti. Myös nuortentoiminta oli hyvissä voimissa, ja osallistuin nuorteniltoihin
aktiivisesti.
Paikallisessa
vapaaseurakunnassa olin käynyt jonkin verran vuoden 2012 kesällä, mutta ehkä
nuorten vähäisyyden vuoksi se ei vetänyt minua niin paljoa puoleensa. Läheinen
suhde Vapaakirkkoon kuitenkin säilyi siten, että Kuopiossa käydessäni Vapis oli
minulle aina se paikka, jossa hengelliseen tilaisuuteen päästäkseni kävin.
Halusin myös heti virallisen eroni jälkeen osallistua vapaaehtoisena talkoolaisena
Kuopiossa järjestetyille Vapaakirkon kesäjuhlille 2013, sillä tahdoin näyttää,
että en ollut erottautunut vapaakirkollisista ihmisistä.
Ortodoksisessa seurakunnassa kävin Savonlinnassa pariin otteeseen,
ensimmäinen kerta lienee ollut pääsiäisyönä 2013, jolloin menin käymään kotini
vieressä olleessa Pikkukirkossa, joka oltuaan pitkään luterilainen kirkko oli
palautumassa takaisin alkujuurilleen eli ortodoksiseksi. Palveluksessa oli
mukana itse arkkipiispa Leo, ja vaikka olin osannut varautua kirkonmenojen
pituuteen tuona yönä, päädyin kuitenkin poistumaan jo noin kello yhden aikaan
yöllä. Kävin myöhemmin myös tavallisessa sunnuntain liturgiassa, mistä
kirjoittamani raportti on itse asiassa ensimmäinen ekskursioni tässä blogissa.
Vielä on sanottava sananen adventisteista, joiden parissa vietin
yllättävänkin paljon aikaa vuosina 2013–2014. Savonlinnassa oli hyvin piskuinen
adventistiyhteisö, jossa kävin varmaan parisen kertaa, sen sijaan Kuopion
adventtikirkossa pistäydyin useamminkin. Suhde muodostui adventistien kanssa
jopa niin läheiseksi, että Savonlinnassa minulle lahjoitettiin kasvisruokaa ja
Kuopiossa kutsuttiin mukaan eräänlaisiin seuroihin maaseudulle. Kokemukseni
adventisteista on edelleen hyvin myönteinen sen sydämellisen vastaanoton
ansiosta, jonka heiltä sain.
Minkään tunnustuskunnan suuntaan avartumiseni ei silti ollut niin
suurta ja kauaskantoista kuin luterilaisuuden. Ei ole lainkaan liioiteltua
sanoa, että kaikista kirkkokunnista lopulta se vei minut mennessään, vaikka
prosessi olikin hidas ja työläs, ja laitoin myös aluksi paljon vastaan.
Päädyin Savonlinnan-kauteni aikana montaa eri kautta luterilaisiin
piireihin. Ehkä merkittävin tapaus sattui syksyllä 2013, kun sain paikalliselta
oppilaistopastorilta sähköpostia, jonka mukaan Savonlinnassa aloitettaisiin
luterilaisten opiskelijailtojen järjestäminen. Uteliaana menin
seurakuntakeskukselle katsomaan, mistä oli kyse, ja nimi EO – Evankeliset opiskelijat – tuli minulle tutuksi. Kyseessä on kirkon evankelisen
herätysliikkeen järjestö SLEY:n opiskelijatoiminta, jota järjestetään monilla
paikkakunnilla.
Olin varmaan ainoa mamkilainen, joka noissa joka toinen viikko
järjestettävissä illoissa kävi (siihen aikaan Savonlinnassa oli vielä
Itä-Suomen yliopiston Opettajankoulutuslaitos, jossa tunnustuksellinen
luterilaisuus näytti olleen suositumpaa), mutta ystävystyin nopeasti muiden
kanssa korkeakoulun ja teologian erosta huolimatta. Minulla oli tavallaan halu
julistaa seurakunnan ykseyttä myös EO:lla, ja välillä ehkä sitä yritinkin
tehdä, mutta en voinut mitään sille, että tuosta yhteisöstä tuli minulle hyvin
rakas, jopa eräänlainen koti. Siellä oli henki, joka jotenkin veti puoleensa
kerta toisensa jälkeen, niin että suureelliset saarnani painuivat sivuun.
Muistan aina erään EO:hon liittyneen koskettavan hetken. Olin
keväällä 2014 sitoutunut hiukan liian moneen asiaan ja päädyin lopulta
kuoroharjoituksissa purskahtamaan itkuun. Olen selittänyt tapausta itselleni
jonkinlaisena burnoutina. Lähdin harjoituksista ja päätin mennä EO-iltaan, joka
järjestettiin samaan aikaan. Kun astuin sisälle ja muut näkivät kasvoiltani
vaikean tilanteeni, ilta keskeytettiin ja minun puolestani tarjouduttiin
rukoilemaan. Niin EO sitten yhteistuumin kantoi minut Jumalan eteen ja siinä
sivussa taisi valloittaa ison osan sydämestäni.
Päädyin tosiaan erään ystäväni kautta mukaan myös pariin
luterilaiseen kuoroon, joista toinen oli paikallisen seurakunnan kirkkokuoro ja
toinen nimeltään Verbum Dei, yhden messukeikan tehnyt pienempi
kokoonpano, jonka ohjelmistoon kuului lauluja Tuomasmessusta ja vasta
ilmestyneestä Viisikielisestä, viidennen herätysliikkeen laulukirjasta.
Kirkkokuoro oli suurempi, ja sen kanssa olin esiintymässä useammassa messussa
sekä myös yhdessä kappeliseurakuntien kuorojen kanssa kevätkonsertissa.
Tuolloin kantaesitettiin Kerimäen valtavan puukirkon uruilla myös oma
urkusävellykseni Hehku, josta kanttori oli eräiden vaiheiden kautta
kiinnostunut.
Soluni sai rinnalleen myös luterilaisen raamiksen eli
raamattupiirin, joka tarjosi erilaisen mutta antoisan tavan Raamatun
tutkimiseen ja elämän jakamiseen. Löysin itseni myös kesälomallani kuopiolaisen
Männistön seurakunnan nuortenilloista sekä keväällä 2014 Idäntyön päiviltä
Kansanlähetysopistolta Ryttylässä. Tutustuin myös erääseen vanhaan luterilaiseen
evankelistarouvaan, joka mielipide-eroistamme huolimatta teki minuun hyvin
suuren vaikutuksen. Näin sain kosketuksia niihin monenkirjaviin kasvoihin,
joita luterilaisuudella maassamme on.
Vielä on kuitenkin mainittava eräs taho, nimittäin Suomen evankelisluterilainen
lähetyshiippakunta. Monille Luther-säätiö lienee edelleen tutumpi, joskin
virheellinen nimitys tälle kirkkokunnalle. Kyseessä on tunnustuksellinen luterilainen yhteisö, joka
on ollut tiellä eroon luterilaisesta kansankirkosta muun muassa erinäisten
teologisten erimielisyyksien ja kohujen tähden. Käsittääkseni
Lähetyshiippakunta ei ole edelleenkään oma uskonnollinen yhdyskuntansa, minkä
johdosta on mahdollista olla samaan aikaan sen ja kansankirkon jäsen.
Lähetyshiippakunnalla on kuitenkin oma piispa ja seurakuntia ympäri maata. Myös
Savonlinnassa järjestettiin Lähetyshiippakunnan toimintaa sinä aikana, kun
siellä asuin. Totta kai minun oli siis vierailtava myös siellä.
On sanottava, että minulla oli noina aikoina suuria vaikeuksia
ymmärtää, miksi tuon yhteisön jumalanpalvelukset olivat niin kaavamaisia ja
miksi siellä korostettiin jotain sellaista kuin sakramentit niin paljon. Tämän vuoksi
minulle muodostui jollain tapaa kriittinen suhde kyseiseen yhteisöön, ja
väittelinkin jokusen kerran kiivaasti niin pastorin kuin erään seurakuntalaisenkin kanssa. Toisaalta minulla kyllä heräsi tiettyä sympatiaakin
Lähetyshiippakuntaa kohtaan: olihan se itseni lailla aika konservatiivinen ja
siellä haluttiin suoraselkäisesti seistä oman vakaumuksen takana. Vaikka minua
ärsyttikin tässä yhteisössä sen muotomeno ja kaikki sellainen, jota itse en
Raamatusta löytänyt, vielä enemmän minua kenties ärsytti se suvaitsemattomuus,
jolla kansankirkko siihen suhtautui. Sain välillä suorastaan sellaisen
kuvan, että Lähetyshiippakunta on kansankirkossa jonkinlainen yleinen
sylkykuppi, jota saa rauhassa vihata kenenkään moittimatta. Tällaista en voinut
ymmärtää, sillä olihan loppujen lopuksi kyse kahdesta luterilaisesta
kirkkokunnasta! Minua kummastutti silloin ja kummastuttaa kyllä yhä
edelleenkin, miten jotkut kansankirkolliset tahot näyttävät olevan paljon
parempaa pataa katolilaisten, ortodoksien ja jopa muslimien kanssa kuin toisten
luterilaisten. Jos Lähetyshiippakunta on paha konservatiivisuutensa takia, niin
miksi muiden mainitsemieni yhteisöjen konservatiivisuus ei juurikaan tunnu
haittaavan?
Eniten kävin Lähetyshiippakunnalla Savonlinnassa, minkä jälkeen
olen pistäytynyt siellä vain satunnaisesti Kuopiossa ja Helsingissä. Opin
myöhemmin arvostamaan liturgiaa ja sakramentteja valtavan paljon, joten sikäli
Lähetyshiippakunta olisi voinut olla minulle jopa potentiaalinen kirkko. Koin
kuitenkin poleemisen suhteen kansankirkkoon (mitä mielestäni myös
Lähetyshiippakunta itse on vähän liikaa ruokkinut) ehkä liian suureksi osaksi yhteisön identiteettiä,
jotta olisin voinut viihtyä pidempään sen keskellä.
Harmi kyllä en löytänyt tämän parempaa kuvaa Savonlinnan helluntaiseurakunnasta, ensimmäisestä saarnapaikastani. |
Savonlinnaan ajoittuvat ensimmäiset pitämäni julkiset saarnat.
Eräänä päivänä helluntaiseurakunnan pastori kutsui minut rukoushuoneelle
juttelemaan ja sanoi arvelevansa, että minulla on opettamisen armolahja. Hän
tarjosi minulle (tai oikeastaan solullemme) mahdollisuutta ottaa vastuu
sunnuntaijumalanpalveluksen saarnasta. Olin otettu tästä kunniasta, ja koska
pastori ei vaatinut minua liittymään helluntaiseurakunnan jäseneksi, suostuin
tehtävään. Saarnasin solukavereideni kanssa kahteenkin otteeseen siten, että
pidimme kukin noin kymmenen minuutin mittaiset puheet valitsemamme
raamatunkohdan tietyistä jakeista. Näin siis lyhyet puheemme vastasivat yhtä
normaalimittaista saarnaa. Raamatunkohtina olivat muistaakseni Johanneksen
evankeliumin luku 17 ja Efesolaiskirjeen luku 4, joista ensimmäinen tarjosi
minulle oivan mahdollisuuden puhua seurakunnan ykseydestä. Tein sen kuitenkin
hyvin hillitysti, sillä en halunnut aiheuttaa hämminkiä.
Otin myös solukaverini kanssa vastuun perehtyä
Galatalaiskirjeeseen ja opettaa siitä kevään 2014 nuortenleirillä. Projekti oli
vaativa: luimme jonkin aikaa Galatalaiskirjeen kokonaan joka päivä, paneuduimme
selitysteokseen ja muistaakseni kävimme vielä pastorin tentattavanakin. Kokemus
ja työn jälki olivat kuitenkin lopulta hyvin hedelmällisiä.
Kuten olette varmaan jo huomanneet, ideoideni ja käytännön
toimintani välillä oli hienoinen ristiriita. Olin hyvin voimakkaasti
seurakuntateologiani kannalla ja periaatteessa koin valtaisaa halua jopa
väittelyn kautta julistaa sitä kaikkialla. Olin kuitenkin ehkä lopulta liian
ujo, pelokas tai säyseä hakeutumaan kovin suoraan konfliktiin kenenkään kanssa.
Olen perusluonteeltani rauhaa rakastava ihminen, ja avoimet ristiriitatilanteet
– vaikka ne tapahtuisivatkin oikean asian tähden – ovat olleet minulle aina
hankalia. Tämän saman huomasin päädyttyäni keskustelemaan mormonien kanssa
Savonlinnan-aikana ja hakeuduttuani Jehovan todistajien pariin Kuopiossa ja
Helsingissä. Intentioni oli väitellä näiden uskontojen edustajien kanssa ja
osoittaa heidän virheitään, mutta käytännössä tulokset jäivät hyvin laihoiksi.
He eivät saaneet käännytettyä minua enkä minä heitä.
Vahvimmillani olin väittelyissä somemaailmassa, jossa kynnys
konfliktiin hakeutumiselle oli matalampi. Liityin jäseneksi Uskovaiset nuoret
-ryhmään Facebookissa ja aloitin siellä aika suoraankin agendani julistamisen.
Lensin ryhmästä itse asiassa pihalle jo parin päivän jäsenyyden jälkeen, mutta
sain neuvoteltua itseni takaisin lupaamalla ottaa rauhallisemmin. Seuraavien
kuukausien aikana koetin maltillisemmin esittää eriäviä mielipiteitäni
seurakuntakeskusteluissa. Lopulta kuitenkin kyllästyin ylläpitoon, joka oli
mielestäni liian autoritäärinen, ja lähdin ryhmästä itse liittyäkseni vasta
useamman vuoden kuluttua uudestaan.
Savonlinnassa asuin kevääseen 2014, minkä jälkeen minun oli
lähdettävä. Jos olisin jatkanut matkailuopintojani, olisin niiden siirtymisen
vuoksi joutunut muuttamaan Mikkeliin, mitä en siinä tilanteessa halunnut. Olin
kuitenkin saanut kipinän hakea opiskelemaan teologiseen tiedekuntaan, ja kuten
tätä blogia lukeneet tietävät, pääsin sisään ja syksyllä aloitin siellä
opintoni. Edessä oli siis muutto Helsinkiin, minkä tein aika haikeilla mielin,
sillä koin juuri päässeeni kunnolla piireihin Savonlinnan hengellisessä
kentässä. Uudella paikkakunnalla minun olisi aloitettava verkostojen
rakentaminen jälleen alusta. Sen kuitenkin olin valmis tekemään, ja lähdin
kohti uusia seikkailuja.
Väliaikakatsaus: Suhteeni katolisuuteen
”Mutta olen ollut tekevinäni
epämiellyttävän havainnon, että minä en voi todistaa katolista uskoa ja kirkkoa
vääriksi. En pysty siihen edes Raamatulla ainakaan nyt. Heillä tuntuu aina
olevan selitys. Lienee aika hylätä viimeinenkin järjellinen päättely tässä
asiassa ja heittäytyä uskon varaan. Miten voisin valita uskoa historiallisia
lähteitä, jotka sanovat että katolista kirkkoa ei ollut 1. vuosisadalla, kun
sama historian tiede taitaa väittää Raamattuakin vastaan? Eikö sola
scripturakin todella julista itsensä vääräksi? Katolilaiset väittävät omaa
kirkkoaan oikeaksi, me taas kirkotonta Jumalan seurakuntaa. Kummallakin suuri
määrä argumentteja joilla yritetään todistaa toiset harhaoppisiksi. Noista
argumenteista en järjellisin silmin kykene näkemään kumman puolella Jumala on.”
– Viestistä eräälle ystävälleni
4.7.2013
Niihin ympyröihin, joiden parissa hengellinen elämäni otti
ensimmäiset askelensa, kuului kuin sisäänrakennettuna katolisvastaisuus.
Eräällä tavalla tietysti kaikki protestantismi on historiallisessa mielessä
eräänlainen vastareaktio katoliselle kirkolle. Mutta esimerkiksi
luterilaisuuden kodikseen kokeva uskova, joka ekumeenisessa hengessä arvostaa
monia katolisen kirkon perinteitä rikkautena, on hyvin erilainen kuin
sellainen, joka ajattelee katolisen kirkon olevan antikristillinen
saatanallinen lahko, epäjumalanpalveluksen tyyssija ja harhaoppeja pursuava
Babylonin portto. Minun mielipiteeni katolisesta kirkosta oli aluksi
ehdottomasti enemmän jälkimmäisen kuin edellisen kaltainen.
Tämä tietysti johtui suurilta osin siitä materiaalista, jota
netistä hyvin kritiikittömästi luin. Mieleni täyttyi salaliittoteorioista ja
synkistä salaisuuksista, joita nettikirjoittelijat pyrkivät osoittamaan
katolisessa kirkossa olevan. Katolinen kirkko oli näiden tekstien mukaan
todellakin niin pahasti harhautunut, että kukaan sen opit allekirjoittava ei
voi olla pelastavassa uskossa, vaan on matkalla helvettiin.
Näin minäkin aluksi ajattelin, mutta monille voi tulla
yllätyksenä, että jyrkin tuomitsemiseni ajoittuu oikeastaan vain ensimmäiseen
uskossaolovuoteeni. Jo vuoden 2012 lopulla muistan ensimmäisen kerran
pohtineeni ajatusta katolilaiseksi kääntymisestä. Siten voidaan ajatella
katolistumiseni olleen lähes kahdeksan vuoden mittainen prosessi.
Tuolloin vuonna 2012 luin netistä Emil Antonin kirjoittamaa Hyviä uutisia -blogia. Muistan tunteneeni itseni neuvottomaksi siellä esitettyjen
vaikuttavien katolisen opin puolustelujen äärellä. Huomasin, että monen
sellaisen katolisen opin kohdalla, joita olin aiemmin pitänyt itsestään
selvästi Raamatun vastaisina, oli mahdollista antaa selitys, joka sopii yksiin
Raamatun kanssa.
Rehellisyyden nimissä en voinut suorilta käsin tuomita tuota
selittelyä, koska ainakin teoriassa se voi hyvin pitää paikkansa. Siispä
jouduin pian epätoivoisena toteamaan, että minulta alkoivat loppua argumentit
katolista kirkkoa vastaan. Minulla oli kuitenkin voimakas kapinamieliala, ja
toivoin kovasti, että joku kyllin taitava osoittaisi katolisuuden vääräksi
uskottavin argumentein. Monet kirjoitukset, joita olin siihen mennessä lukenut (mukaan lukien Paavo Hiltusen Marian kolmet kasvot),
eivät enää kyenneet mielestäni vastaamaan siihen haasteeseen, jonka katolinen
kirkko tarjosi. Halusin kuitenkin uskoa, että joku tulisi ja ampuisi
katolilaisten selittelyt alas.
Ensimmäisiä katolisuuden aiheuttamia konkreettisia vaikutuksia
hengelliseen elämääni oli sola scriptura -opista luopuminen. Kyseisen
opin mukaan Raamattu on ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja
opettajat on koeteltava ja arvioitava. Uskovien omiatuntoja ei voi sen mukaan
sitoa mihinkään, mitä ei löydy Raamatusta. Aloin kuitenkin nähdä tämän
tunnusomaisen protestanttisen opin niin ristiriitaisena, että en enää voinut
sitoutua siihen. Käytännön elämäni oli silti vielä hyvin pitkään sola
scriptura -periaatteen mukaista, sillä minulla ei ollut tietoa mistään
muustakaan opin koetinkivestä kuin Raamatusta.
Näkymä yliopiston Kaisa-kirjastolta Helsingin tuomiokirkolle |
Helsinki kutsuu!
Kesä 2014 kului suurimmaksi osaksi Kuopiossa, jossa valmistauduin
kovaa vauhtia teologian opiskelujeni aloittamiseen. Kävin muistaakseni melko
aktiivisesti paikallisen vapaaseurakunnan kesänuortenilloissa ja muissa
kokoontumisissa. Pistäydyin myös helluntailaisten juhannuskonferenssissa eli
konffassa Keuruun Isossa Kirjassa.
Kuten olen blogini teologian opinnoista kertovassa sarjassakin
maininnut, eivät aikeeni aloittaa teologian opinnot saaneet pelkästään
positiivista vastaanottoa. Lukuisat ihmiset varoittivat minua tietäen, että
monen usko on teologisessa kuollut. Joidenkin mielestä myös järjen ja tieteen
käyttäminen apuna hengellisten asioiden ymmärtämisessä oli väärin. Itse
kuitenkin ajattelin, että teologinen voisi antaa minulle eväitä kokemani
raamatunopettajan kutsun toteuttamisessa. Tämä oli pääasiallinen ääneen sanottu
syy aloittaa teologian opiskelu. Salainen syy, jonka vasta monta vuotta
myöhemmin sain myönnettyä itselleni, oli oman statukseni korottaminen
hengellisissä keskusteluissa, halu olla vakavastiotettava. Tätä en pidä
alkuunkaan hyvänä asiana, ja minua harmittaa suuresti, miten paljon
kyseisenkaltainen ylpeys sai olla päätökseeni vaikuttamassa.
Varauksellisuudesta yliopistoteologiaa kohtaan tulee mieleen eräs merkittävä hetki Kuopion
vapaaseurakunnasta juuri ennen muuttoani Helsinkiin. Menin jumalanpalveluksessa
kirkkosalin etuosaan ja polvistuin alttarikaiteelle saadakseni
esirukouspalvelua. Eräs seurakunnan saarnaajista tuli luokseni, ja kerroin
hänelle teologian opintojeni aloittamisesta ja pyysin siunausta. Saarnaaja
rukoili, että varjeltuisin liberaaliteologian vaaroilta.
Jääköön kuitenkin enempi analyysi teologian opiskelusta tässä kohtaa tähän. Koska olen käsitellyt teologian opintojani niin kattavasti niistä kertovassa blogini sarjassa, viittaan näissä muistelmissa niihin vain painavan tarpeen vaatiessa ja keskityn ensisijaisesti muuhun elämääni.
Haasteet pääkaupungin vapaakristillisyyden kanssa
Koska teologiani oli vapaakristillistä, käännyin uudella paikkakunnalla ensisijaisesti vapaiden suuntien puoleen. Kävin Annankadun vapaaseurakunnassa, Kallion Wapiksella, Kontulan metrokappelissa sekä Helsingin Saalem-seurakunnassa, jonka suhteen elättelin ehkä eniten toiveita. Mikä olisikaan ollut suurenmoisempaa kuin päästä saarnaamaan eräässä Suomen helluntailaisuuden merkittävimmistä keskuksista samaan tapaan kuin Savonlinnan helluntaiseurakunnassa?
Jo sinä päivänä, kun muutin Helsinkiin, aloin ottaa kosketusta
kaupungin hengelliseen kenttään. Tiesin esiselvitykseni pohjalta, että
pääkaupunkiseudulla oli pitkälti yli sata seurakunnan nimeä kantavaa yhteisöä,
joten valinnanvaraa oli. Ensimmäinen seurakunta, jossa helsinkiläisenä
kävin, oli helluntailainen Siion-seurakunta Töölössä. Siellä sattui olemaan
tilaisuus – muistaakseni nuortenilta – muuttopäiväni iltana, joten menin sinne.
Kävin kyseisessä seurakunnassa vielä toistamiseenkin, mutta siihen käyntini
jäivätkin, sillä en kai jotenkin kokenut paikkaa omakseni.
Karu todellisuus kuitenkin läiskäytyi vasten kasvojani: Saalemilla
korostettiin erityisen paljon paikallisseurakuntaan kuulumista. Ehkä jo
ensimmäisessä nuortenillassa, jossa kävin, pastori julisti uusille
paikkakuntalaisille, että me saisimme kaksi kuukautta aikaa kierrellä vapaasti
eri seurakuntia. Sen jälkeen meidän tuli kuitenkin pastorin mukaan valita
niistä yksi ja liittyä siihen. Ymmärrettävästi tällainen skenaario oli minun
kohdallani täysin mahdoton, sillä vastustin vakaumuksellisesti tunnustuskuntiin
kuulumista.
Eräs kaverini Savonlinnasta kyllä suositteli minua saarnaajaksi
Saalemille, mutta olisin voinut suostua ainoastaan samoilla ehdoilla kuin
Savonlinnassa: vailla pakkoa liittyä jäseneksi. Kun pastori sitten kysyi
minulta asiasta, kerroin, että Saalemiin liittyminen ei ollut minulle
ajankohtainen asia. Hän kuitenkin tivasi syytä ja sanoi asian olevan tärkeän.
Saalemilla ei haluttu yllätyksiä saarnapöntöstä – minun olisi saarnaamaan
päästäkseni ensin mentävä soluun, opetettava siellä ja sitten hiljalleen
edettävä ylemmälle tasolle, kunnes lopulta saattaisin päästä saarnapöntön
taakse. Nyt ajateltuna saarnayllätysten välttäminen ei ole lainkaan huono asia:
ehkä toivoisin tällaista saarnatuolin varjelua vapaissa suunnissa paljon enemmänkin.
Silloin tuollainen puhe kuitenkin minusta aivan löyhkäsi lahkolaisuutta ja
totesinkin pian, että pitäkää tunkkinne. Väänsin pastorin kanssa
seurakuntateologiasta vielä erikseen sovitussa keskustelussa, mutta sen jälkeen
käyntini Saalemilla harvenivat nopeasti.
Jossain vaiheessa huomasin, että en syystä tai toisesta oikein
viihtynyt Helsingin vapaissa suunnissa. Seurakunnissa tuntui olevan vaikeaa
tutustua, työlästä päästä hengellisiin keskusteluihin ja hankalaa jaksaa istua
sunnuntaikokouksissa. En lopulta kyennyt alkamaan vakituiseksi kävijäksi
missään vapaakristillisessä seurakunnassa, yhtä merkittävää poikkeusta lukuun ottamatta.
Tuo poikkeus oli Suur-Helsingin seurakunta eli Suhe. Kyseessä on
tunnustuskuntiin muodollisesti sitoutumaton vapaakristillinen seurakunta, jonka
kävijäkunta oli ainakin omina aktiivisimpina vuosinani melko nuorta ja hitusen
hipsterihtävää.
Suhe oli lopulta viimeinen palanen vapaakristillisyyttä
hengellisessä elämässäni: kävin siellä satunnaisen vakituisesti vielä monia
vuosia muuttoni jälkeen. Tämä on tavallaan erikoista ottaen huomioon, miten
vähän lopulta seurakunnan hengellisyyttä omakseni koin. Musiikki ei mielestäni
ollut erityisen vetoavaa, vaikka toki teknisesti laadukasta, ja saarnojenkaan
taso ei oman teologisen osaamiseni kasvaessa kovin kauaa juuri vakuuttanut. En
myöskään oikein koskaan ole saanut itsestäni esiin varsinaista karismaatikkoa,
joka heittäytyisi vellomaan ylistyksen ilmapiiriin sillä silminnähden hyvin
tunnevoittoisella tavalla, joka Suhella oli valtavirtaa. Liityin noin vuoden
ajaksi erääseen Suhen soluunkin vain kokeakseni oloni suurilta osin
vaivaantuneeksi: jatkuva puhe ”Jumalan äänen kuuntelemisen” opettelusta
hämmensi minua suuresti ja toisaalta olin aika pöyristynyt, kun eräässä
solukokoontumisessa päätettiin yhtäkkiä viettää ”ehtoollinen” osittain jo syöty
patonki leipänä ja tee viininä.
Ei Suhe kuitenkaan minulle mitenkään vastenmielinenkään ollut.
Sinne oli vaivatonta mennä ja minulla oli pian myös sosiaalisia syitä käydä
siellä. Paitsi että tutustuin moneen suhelaiseksi identifioituvaan, myös monet
muista piireistä tuntemani kävivät siellä säännöllisen epäsäännöllisesti. Koska
oli kiva nähdä näitä tuttujani, myös Suhella käyminen oli sitä kautta kivaa.
Olin melko lailla alusta saakka näistä vaikuttimistani selvillä ja olin sinut
niiden kanssa.
Suhesta ei kuitenkaan tullut paikkaa, josta olisin käynyt
hakemassa hengellistä ravintoa. Ei, Helsingissä tämän paikan elämässäni ottivat
ensimmäistä kertaa luterilaiset piirit.
Pyhän Sydämen kappeli Helsingin Kalliossa |
Luterilaisuuden koskettamana
Helsingin EO:lla käyminen oli hyvin luontevaa jatkoa jo
Savonlinnassa alkaneelle tavalleni. Iltojen kaava oli hyvin samankaltainen, joten
sikäli tietty ”tuttuuden” elementti vauhditti evankelisiin piireihin
kotiutumistani. Minusta tuli kohtuullisen vakituinen kävijä myös
”kummiraamiksessa”, joka oli EO:n kummien eli vapaaehtoisten vanhempien
tukihenkilöiden luona kokoontuva raamattupiiri. Helsingissä SLEY:llä oli myös
messuja Pyhän Sydämen kappelilla Kalliossa, missä en kuitenkaan juurikaan
sunnuntaisin vieraillut – sen sijaan paikka tuli tutuksi joka toinen tiistai
järjestettävistä iltamessuista, joihin pian tykästyin. SLEY:n lisäksi monet
muutkin herätysliikejärjestöt olivat mukana järjestämässä noita messuja.
Siitä päästäänkin viidenteen herätysliikkeeseen, johon pääsin nyt
ottamaan enemmän kontaktia. Helsingissä toimi OPKO eli opiskelija- ja
koululaislähetys, jonka toiminta oli pienimuotoisempaa kuin EO:n mutta jonka
opiskelijailloissa silti vierailin melko aktiivisesti läpi fuksivuoteni.
Osallistuin OPKO:n kautta myös ”boksiaktioon”, jonka puitteissa löysin itseni kerran evankelioimasta kontulalaisesta kerrostalosta.
Merkittävimmäksi viidesläiseksi yhteisökseni ja ehkä jopa
ylipäätään hengelliseksi opiskelijayhteisökseni kasvoi alkuaikoina kuitenkin Kansan
Raamattuseuran opiskelijatyö. Kansan Raamattuseura eli Kräsä järjesti
Hehku-iltoina tunnettuja kokoontumisia perjantaisin Bulevardin
seurakuntasalissa. Hehku-illat (sama nimi kuin aiemmin mainitsemallani
sävellyksellä on puhdas sattuma – vai ehkä sittenkin enne…) upposivat minuun
kuin veitsi pehmeään voihin, sillä vaikka ne olivatkin luterilaisia, niissä oli
hyvin paljon sellaisia aineksia, jotka vapaista suunnista
tulevan on helppo kokea kotoisaksi. Monet ylistyslauluista olivat tuttuja,
iltojen opetukset eivät rajoittuneet niin tiukasti luterilaiseen tunnustukseen
ja elävä, aktiivinen uskonelämä oli sopivalla tavalla korostunut. Ei ole
todennäköisesti kovin kaukaa haettua sanoa, että Hehku-illat olivat minulle
portti luterilaisuuteen: sopiva hybridi uudemman ja vanhemman
protestanttisuuden välimaastossa.
Hehku-illoista on vuosien varrella jäänyt monia hyviä muistoja ja
suuri joukko edelleen hyvin läheisiä ystäviä. Varsinaisten opiskelijailtojen
jälkeen lähdettiin yleensä johonkin jatkoille, joilla tavallisesti käytiin
hyvin mielenkiintoisia keskusteluja. Myös kynnys järjestää hehkuporukalla
jotain omatoimisesti oli hyvin matala. Pääsin integroitumaan Hehkuun siinä
määrin, että liityin jopa osaksi Henkseli-ryhmää (”lyhennös” sanoista hengellisen
kutsumuksen löytöretki). Henkseli on vuoden mittainen kurssi, jonka aikana
nimen mukaisesti etsitään hengellistä kutsumusta yhdessä muutaman muun kanssa
vetäjän ohjaamana. Meidän ryhmämme kokoontui kerran kuukaudessa jakamaan
elämäämme, ja lisäksi luimme erästä hengellistä kirjaa ja toteutimme pari
projektia Hehku-illan yhteydessä. Mieleenpainuvin osa Henkseli-taivaltani
olivat kuitenkin kolme vierailua Lohjalla sijaitsevaan Vivamoon,
leirikeskukseen, joka on eräs Kansan Raamattuseuran ”keskuksista”. Vivamo on
kaunis paikka, johon olen päätynyt erilaisten teiden kautta monesti pohtimaan
elämää, etsimään itseäni tai vain pitämään hauskaa.
Vivamon kaunista maisemaa |
Tietenkin ajauduin luterilaisuuden kanssa kosketuksiin myös teologisessa tiedekunnassa, jossa valtaosa opiskelukavereistani oli kansankirkon jäseniä. Teologisessa on valtava kirjo erilaisia vakaumuksia ateistista fundamentalistiin, ja sain kokemuksen kautta oppia, kuinka erilaisia muotoja uskonnollisuus voi ihmisessä saada. Tiedekunnan opetus on tunnustuksetonta, ja etenkin eksegetiikan eli raamatuntutkimuksen osalta menee jossain kohtaa aika paljonkin vastaan perinteistä konservatiivista kristinuskoa, jota itsekin jossain määrin edustin. Tiedekunta haastoi minua alusta asti, mutta uskoni ei sortunut, vaan pikemminkin vain provosoiduin ja sisäinen apologeetta (uskon puolustaja) pääsi minussa valloilleen. En jäänyt sanattomaksi historiallis-kriittisen raamatuntutkimuksen edessä, vaan tankkasin apologeettista kirjallisuutta ja haastoin takaisin. Kerran kohtasin myös ehkä Suomen tunnetuimman eksegeetin, Heikki Räisäsen, joka saapui eräällä peruskurssin luennolla vastailemaan opiskelijoiden kysymyksiin. Minulla oli tuhannen taalan paikka esittää yksi kysymys, ja olin koettanut harkita sen siksi hyvin tarkkaan. Jos olisin onnistunut täydellisesti kysymykseni muotoilussa, olisin saattanut saada horjutettua erästä Räisäsen Mitä varhaiset kristityt uskoivat? -kirjan keskeistä johtopäätöstä. Ikävä kyllä Räisänen kuitenkin ajautui huonosti muotoillun kysymykseni tähden sivuraiteille, ja niin menetin ainutkertaisen tilaisuuteni. Räisänen kuoli pian kohtaamisemme jälkeen, loppuvuodesta 2015.
Kamppailussani liberaaliteologiaa vastaan minun ei tarvinnut olla
yksin. Suomen teologisesta instituutista eli STI:stä tuli minulle tuiki tärkeä
turvasatama, joka tarjosi vaihtoehtoisia lähestymistapoja verrattuna
tiedekuntaan. STI on luterilaisten herätysliikejärjestöjen perustama
tutkimuslaitos, joka ei ole muodollisesti osa Helsingin yliopistoa, vaikka
sijaitseekin kivasti samassa korttelissa teologisen tiedekunnan kanssa.
Identiteetiltään STI on konservatiivinen ja luterilainen. Vaikken itse
luterilainen ollutkaan, oli minulla ja STI:llä kuitenkin
historiallis-kriittisessä eksegetiikassa yhteinen kritiikin kohde. Huomasin
voivani aivan hyvin käyttää STI:llä oppimiani asioita, vaikka en samaa
tunnustuksellista identiteettiä jakanutkaan.
Ajauduin myös evankeliseen teologipiiriin sekä Suomen
Raamattuopistolla järjestettäville Teologisille opintopäiville, joille olen
sittemmin osallistunut noin joka toinen vuosi. Olen siis oikeastaan aina
harrastanut teologiaa paljon laajemmin kuin vain Helsingin yliopiston
kehyksessä, enkä koskaan ole ollut vain tiedekunnan opetuksen varassa.
Näkökulman kriittinen avartuminen
Koko hengellistä taivaltani on omalla tavallaan leimannut pyrkimys
rehellisyyteen itseni ja uskoni kanssa. En ole koskaan kestänyt järin kauan
sitä dissonanssia, joka seuraa ajatteluni ja elämäntapani ajautuessa
ristiriitaan. Looginen, joskin raskas seuraus tästä on ollut, että olen – niin
kuin lukijoille on varmaan jo käynyt selväksi – joutunut muuttamaan elämääni,
tekojani, sitoumuksiani ja asenteitani useaan kertaan ajatteluni ja
mielipiteideni muututtua.
Tämä alituinen muutos ja murros, jossa olen koko ajan elänyt, oli
jo käynnissä muuttaessani Helsinkiin. Teologian opiskeluni antoi siihen
kuitenkin oman vauhtinsa avaamalla silmäni erilaisten hengellisten näkemysten
kirjolle ja niiden mahdollisille perusteluille. Olin kokenut kiivaimpina
totuuden torvi -aikoinani olevani varmasti oikeassa ja tulkintojeni Raamatusta
olevan tavallaan lopullisia totuuksia. Viimeistään teologian opinnot
aloitettuani huomasin olleeni kovin väärässä ja aiemman ymmärrykseni olleen
hyvin vajavaista ja todellista koetusta kestämätöntä. Ei niin, että olisin
sokeasti hyväksynyt sitä, mitä tiedekunnassa opetettiin, vaan tiedekunnassa
opiskelu auttoi minua sanoittamaan sisimmässäni jo tuntemaani kokemusta siitä,
miten monimutkaisia hengelliset asiat tavallaan olivatkaan. Aiemmat
argumenttini eivät kyenneet enää vakuuttamaan minua niiden suurten haasteiden
edessä, joita yllättäen kohtasin. Aloin siirtyä totuuden torvesta kohti
rehellisen etsijän identiteettiä, mikä merkitsi myös joidenkin asioiden
väistymistä elämästäni.
Vanhoista nettiopetuksista irtautuminen
Uskonaskel-niminen yhä olemassaoleva netin keskustelufoorumi muodostui "totuuden torvi" -aikoinani minulle merkittäväksi paikaksi. Se veti virtuaalisena kokoontumisalustana puoleensa tietyistä hengellisistä painotuksista samanmielisiä ihmisiä, ja koska koin tuohon ihmisjoukkoon melko suurta yhteyttä, loin itsekin sinne lopulta käyttäjätunnuksen (kiinnostuneet voivat halutessaan tonkia historiaani siellä, nimimerkkini oli Blum). Foorumilla voitiin keskustella periaatteessa melkein mistä vain hengellisestä tai raamatullisesta aiheesta, ja voidaan sanoa, että sillä oli tietynlainen vakaumuksellinen identiteetti. Otaksun, että foorumin aktiiviset käyttäjät muodostivat vain osan koko maamme laajuisesta verkostosta, jota yhdistää samanlainen tapa katsoa kristinuskoa ja maailmaa.
Monet foorumin vaikuttajat edustivat oman aiemman seurakuntaoppini mukaista
käsitystä, jonka mukaan tunnustuskunnat ovat ei-toivottu asia, joista uskovien
tulisi luopua. Hengelliseltä profiililtaan foorumi muistuttaa eittämättä
eniten vapaita suuntia, mutta esimerkiksi joissain piireissä kovassa huudossa
oleva äärikarismaattisuus tai menestysteologia ei sieltä liiemmin kehuja saa. Jos
halutaan löytää jonkinlainen verrokki foorumin valtavirran ajattelulle, on sellainen
nähdäkseni niin kutsuttu King James Only -liike ja sen teologiaa edustavat
Chick-traktaatit. Heti tulee kuitenkin huomauttaa, että foorumilla ei mainitun liikkeen tapaan pidetä Kuningas Jaakon käännöstä ainoana oikeana käännöksenä tai itsessään inspiroituna.
Yhteneväisyyttä löytyy mielestäni etenkin erityisen voimakkaassa
kriittisyydessä katolista kirkkoa ja oikeastaan kaikkea epäraamatullisena pidettyä kohtaan ja suhteellisen suuressa
taipuvaisuudessa erilaisiin salaliittoteorioihin. Foorumin yhteisö on arvoiltaan hyvin konservatiivinen ja pyrkii perustamaan kaiken hengellisen opetuksen
Raamattuun. He vastustavat vahvasti muun muassa homoseksuaalisia suhteita, evoluutiota ja
ekumeniaa, vain muutamia asioita mainitakseni.
Törmäsin erään foorumilla aikoinaan keskeisen vaikuttajan, Petri Paavolan, teksteihin jo aivan uskonelämäni alkuaikoina pohtiessani kysymystä Pyhän Hengen pilkasta. Melko pian Paavolan kuuluisista kotisivuista, jotka sisältävät valtavan kokoisen ja yhä kasvavan määrän tekstiä, muodostui minulle eräänlainen tiennäyttäjä tai vähintäänkin rinnallakulkija hengellisessä elämässäni. Koin Paavolan kirjoittavan taitavasti ja selittävän Raamattua oikein. Jos olisin tuntenut jonkun vasta uskoon tulleen, olisin todennäköisesti ohjannut tämän noille nettisivuille. Pidin Paavolaa noina aikoina varmaankin parhaana tietämänäni suomenkielisenä sananjulistajana. Voidaan jopa sanoa, että hänestä tuli minulle joksikin aikaa eräänlainen oppi-isä. Itse hän ei tällaista asemaa pyrkinyt ottamaan eikä kyseistä termiä todennäköisesti suostuisi itsestään käyttämään – hän ohjasi aina Raamatun äärelle koettelemaan kaiken sen avulla ja rukouksen kera. Jonkinlainen auktoriteetti hänestä silti minulle tahtomattaan muodostui. Muita samantyylisiä (mutta ei välttämättä kaikessa Paavolan kanssa yhtä mieltä olevia) vaikuttajia maassamme olivat muun muassa Toni Torppa, Jari Iivanainen ja Pentti Heiska, joista kaikkien kirjoituksiin jossain vaiheessa törmäsin.
Ajauduin kuitenkin ennen pitkää törmäyskurssille edellä kuvaamani hengellisen mielenmaiseman kanssa: ensin vain pienissä yksityiskohdissa mutta melkein missä tahansa aihepiirissä. Suhtautumisessani kyseiseen hengellisyyteen on siis tapahtunut
melkeinpä suurin kuviteltavissa oleva keikahdus laidalta toiselle.
Kaikki alkoi niinkin vähäpätöisen kuuloisesta asiasta kuin
tekstikritiikki eli tieteenala, joka pyrkii selvittämään
Raamatun alkuperäisimmän tekstimuodon säilyneiden, keskenään poikkeavien
käsikirjoitusten pohjalta. Foorumilla monet edustivat King James Only -liikkeen tapaan
nykytutkimuksen valossa marginaalista kantaa, jossa bysanttilaista
tekstiperhettä pidetään luotettavimpana Raamatun alkutekstinä ylitse
aleksandrialaisen tekstiperheen. Älkää huoliko, jollette ymmärrä edellisen
virkkeen sisällöstä hölkäsen pöläystä, sillä se on vain sivuseikka. Pointtini
on, että luottamukseni tähän minulle eräällä tapaa auktoritatiiviseksi tulleeseen uskovien joukkoon alkoi murentua syksystä 2014 lähtien erään osoitettua foorumilaisten tekstikriittisessä argumentaatiossa hälyttävää virheellisyyttä.
Yhtäkkiä näin jotain, mitä en ennen ollut nähnyt. Aukkoja.
Puutteita. Heikkouksia. Ja lopulta tätä silmien avautumista varten vaadittiin
vain se sama näkökulman kriittinen avartaminen, jolla on ollut hengellisellä
tielläni niin mittaamattoman suuri muutosvoima. Minun piti rehellisyyden
nimissä hyväksyä potentiaaliseksi vaihtoehdoksi se, että sitoutumattomat nettiopettajat eivät olleetkaan oikeassa, ja kun olin tämän askelen ottanut, soljui loppu kuin
itsestään. En kokenut porukan opetusta tekstikritiikistä enää vakuuttavaksi,
mutta pian minun oli vaikea vakuuttua myöskään juuri mistään heidän ”tutkimuksistaan” esimerkiksi katolisen kirkon sisällä tapahtuvista synkistä
asioista tai mitä kirjavimmista salaliitoista. Aloin nähdä argumenttivirheitä ja puutteellista lähdekritiikkiä lähes
joka tekstissä. Lopulta en enää voinut hyväksyä myöskään tämän joukon hengellisiä
opetuksia, mihin kylläkin vaikutti myös henkilökohtaisten käsitysteni
muuttuminen sen lisäksi, että näin heidän argumentaatiossa ongelmia.
Monet hengelliset nettikirjoittelijat ja tubettajat – vaikkei heillä olisikaan kunnollista osaamista – kykenevät luomaan itsestään hyvin asiantuntevan vaikutelman. Heidän teksteissään voi olla lähdeluettelot, viittauksia kreikan- ja hepreankielisiin
alkuteksteihin ja taitavaa, tunteisiin vetoavaa retoriikkaa, joka voi vaikuttaa ikään kuin Jumalan voimassa sanotulta. Vasta pintatasoa
syvemmälle mentäessä pystytään paremmin näkemään, onko lähdekritiikki
tai alkukielentaito niin uskottavaa kuin miltä äkkiseltään näyttää.
Teologiaan akateemisena tieteenä foorumin keskeisten henkilöiden edustama hengellisyys suhtautui melko
kielteisesti. Tämä siksi, että sen mukaan Jumalaa ja hengellisiä asioita ei saa
pyrkiä ymmärtämään "järjen päätelmien" ja "ihmisviisauden" avulla. Lukemattomien näiden ihmisten kanssa käymieni keskustelujen seurauksena minulle on kuitenkin jäänyt
vahvasti sellainen olo, että he herkästi tuomitsevat järjen päätelmiksi vähän
mielivaltaisesti kaikkea sellaista, mikä on heidän oman kantansa vastaista tai
menee yli heidän ymmärryksensä. En ole koskaan saanut kaikenkattavaa määritelmää
sille, mikä on ihmisjärjen päätelmää ja miten se voidaan erottaa Pyhän Hengen
vaikuttamasta päättelystä. Minusta on usein näyttänyt myös siltä, että kyseiset uskovaiset itse
jatkuvasti turvautuvat moniin sellaisiin apuneuvoihin, joita voitaisiin myös
nimittää järjen päätelmiksi ja ihmisviisaudeksi. Jos minun pitäisi valita,
luottaako mieluummin tieteelliseen, vertaisarvioituun teologiaan vai jonkun
yksityishenkilön omaehtoisiin nettitutkimuksiin, on valintani selvä. Tämä
tietenkin yleisellä tasolla – jokainen tutkimus arvioitakoon erikseen.
Huhtikuussa 2015 totesin foorumin edustaman hengellisyyden olevan minulle taakse jäänyttä elämää. Se oli joskus riittänyt tyydyttämään, muttei enää. Kesäkuussa samana vuonna tapasin foorumilaisia toistaiseksi viimeisen kerran livenä, sittemmin olemme harvenevassa määrin olleet yhteydessä ja erkaantuneet toisistamme hengellisesti yhä pidemmälle. Esimerkiksi Petri Paavolan suhteen tilanteemme lienee tällä hetkellä se, että kummankaan meistä on enää vaikea pitää toista kristittynä. Paavolan näkökulmasta katolisen kirkon oppien allekirjoittaminen on kristinuskon ulkopuolelle astumista – minun näkökulmastani taas sellaista on Paavolan kristologinen opetus, jonka mukaan Jeesus ei ole syntynyt Isä Jumalasta iankaikkisuudessa ennen aikojen alkua, ei ole yhtä kaikkivaltias kuin Isä Jumala eikä ole enää ihminen. Kun Paavola näin selvästi poikkeaa klassisen kristinuskon kristologiasta tavalla, joka on lähes verrannollinen mormonismiin ja Jehovan todistajiin, on vaikea sanoa meidän uskovan samaan Kristukseen. En kuitenkaan ota kantaa siihen, onko Paavola pelastuvien joukossa vai ei, sen Jumala tietää.
Teologian sekakäyttäjäksi
Parempia argumentteja! Niitä siis noina aikoina kaipasin valtavasti.
Yritin mainitulla Uskonaskel-foorumillakin jonkin aikaa sellaisia
kalastella, mutta laihoin tuloksin. Kerran niin vahva vapaakristillinen
vakaumukseni alkoi vauhdilla romahtaa löytäessäni omista perusteluistani
jatkuvasti lisää aukkoja. Mutta minulla oli suuria vaikeuksia löytää mitään
niiden tilalle.
Kaste on eräs esimerkki opinkohdasta, jossa muutokseni ei ole
ollut helppo ja vaivaton. Kuten olen kertonut, vakuutuin uskoon tultuani
baptistisesta kastekäsityksestä, jonka mukaan vain uskoon tulleita ja uskonsa
tunnustaneita pitäisi kastaa. Olin tällä kannalla aluksi vahvasti ja työstin
jopa omaa tutkimustani tämän vapaissa suunnissa esiintyvän kastekannan tueksi.
Mutta pikkuhiljaa aloin huomata, että toinen kastekäsitys, jossa kaste on
paljon muutakin kuin vain uskoontulon jälkeinen vihkiytyminen, tarjosi
melkoisen vastuksen. Ensin aloin ajatella, että kaste on Kristuksen
opetuslapseksi tekemisen väline, kun kreikanopettajani näin selitti Matteuksen
evankeliumin lähetyskäskyä. Jonkin ajan päästä aloin uskoa tuolla toimituksella
olevan myös tekemistä pelastuksen ja syntien anteeksiantamisen kanssa, mutta
olin pidempään kriittisempi sitä ajatusta kohtaan, että kasteessa saataisiin Pyhä Henki.
Vuoden 2015 lopulla olin siinä vaiheessa, että sanoin kastekannakseni
pawsonilaisuuden. Tämän brittiläisen David Pawsonin kastekannan mukaan
kasteella on pelastava elementti mutta silti vain uskovia tulee kastaa. Tulin itse
vähitellen avoimeksi siirtymään jopa lapsikasteen kannattajaksi, mutta olin
kauan ”jumissa” erilaisissa välimuotokäsityksissä. Oli hyvin kuluttavaa
jatkuvasti joutua toteamaan, että en tiedä, mitä tästä tulisi ajatella.
Vieläkin selkeämmin epävarmuuteni konkretisoitui
vanhurskauttamisopissa: oliko ihmisellä itsellään jotain osuutta pelastuksessa
(n.k. synergistinen käsitys) vai oliko pelastus täysin Jumalan työtä
(monergismi). Uskoontuloni alkuaikoina olin ollut hyvin lakihenkinen eli
kiinnittänyt pakonomaisesti huomiota omiin tekoihini, joiden vuoksi pelkäsin
menettäväni pelastuksen. Se alkoi vaikuttaa selkeästi väärältä
hengellisyydeltä, mutta niin vaikutti toinenkin ääripää, jossa omilla teoillani
ei olisi mitään väliä. Kristinusko kuitenkin sisältää opin pyhityksestä ja
mahdollisuuden menettää pelastuksen.
Kirjoitin tuskastuneena vuoden 2015 lopulla:
»Jos olen jättänyt tekemättä mitään, luottanut vain Jumalaan ja ajatellut, että hänen armonsa riittää ja että hän on hoitanut homman kotiin, niin Jumala sanoo: ”Sinä olet uskonut halpaan armoon, olet ollut niskuri sen sijaan että olisit ollut kuuliainen Jumalan tahdolle. Kadotukseen siitä!” Jos taas olen halunnut palvella Jumalaa ja pyrkinyt olemaan luopumatta uskosta, tekemään hyvää ja välttämään pahaa, niin silloin Jumala sanoo: ”Yritit pelastaa itsesi omilla teoillasi, turvauduit itseesi etkä Jumalaan. Kadotukseen siitä!”»
Näiden
kahden ilmeisen väärän tien rinnalla minulla oli huomattavia vaikeuksia löytää
kolmatta vaihtoehtoa.
Tähän
kohtaan voinen sanoa sanottavani kalvinismista, joka sisältää monergistisen
pelastusopin ja kaksinkertaisen ennaltamääräämisen, jonka mukaan siis Jumala on
ennen aikojen alkua määrännyt jokaisen ihmisen joko kadotukseen tai
pelastukseen. Tämänkaltaista ajattelua esiintyy Suomessa melko vähän, sillä
esimerkiksi vallalla olevan luterilaisuuden mukaan Jumala määrää ennalta vain pelastuvat,
ei kadotettuja (yksinkertainen ennaltamäärääminen). Myöskään katolinen ja
ortodoksinen kirkko eivät opeta tätä ”tuplapredestinaatiota”, samoin ei
ymmärtääkseni myöskään vapaiden suuntien valtaosa. Kalvinistit ovat siis
maassamme lähinnä yksityishenkilöitä tunnustuskuntien sisällä tai muutamia
yksittäisiä seurakuntia siellä sun täällä.
Itse olen
ajautunut kalvinistien kanssa tekemisiin verraten usein ja todistanut myös
lähietäisyydeltä kalvinistiksi kääntymistä. Minä en silti kalvinisti ole
koskaan ollut, vaikka joitakin kertoja olen monergismin ja synergismin välillä
huojuessani päätynyt melko lähellekin sitä. Paljon puhutaan uskovissa
piireissä, että kalvinismi tuppaa vetämään puoleensa nuoria fiksuja miehiä, ja lieneekin totta, että suuntauksen rationalisoiva ja älyyn
vetoava puoli olisi eräässä kohdin voinut tuntua itsellenikin hyvin
luontevalta. En kuitenkaan milloinkaan tyytynyt kaikkiin kalvinistisiin
argumentteihin tuplapredestinaatiota koskien. Olin nimittäin näkevinäni kalvinistien pakostakin
joutuvan valikoimaan tiettyjä ennaltamääräämistä puoltavia raamatunjakeita
selittääkseen niiden kautta pois ihmisen aktiivisesta roolista puhuvien kohtien perusmerkityksiä. En
välttämättä ole tällaista selittelyä vastaan aina ja kaikkialla. Mutta minulle se alkoi näyttää
sangen tarpeettomalta varsinkin sitten, kun käsite mysteeri tuli minulle
rakkaaksi. Tästä kirjoittanen seuraavassa osassa enemmän.
Merkittävä
oivallus, johon jouduin jossain vaiheessa havahtumaan, oli, että en enää kyennyt
evankelioimaan. En toki sitä ollut paljoa muutenkaan harjoittanut, mutta nyt
minulla oli ensimmäistä kertaa perusteltu syy. Olin niin epävarma uskon
ytimessä olevista opinkohdista, että en ensinkään tiennyt, mitä minun olisi
ihmisille julistettava. Pitäisikö minun ohjata ihmisiä aktiiviseen vai
passiiviseen rooliin suhteessa pelastumiseen? Pitäisikö kehottaa lapsena
kastettuja menemään uudelleen kasteelle vai ei?
Hengellisessä
elämässäni oli tapahtumassa suuri metamorfoosi, muodonmuutos. Aloin ymmärtää
olleeni liian kapeakatseinen, liian mustavalkoinen ja liian naiivi. Kristillisessä
uskossa oli paljon enemmän sävyjä kuin olin osannut ymmärtää ja se sai paljon
enemmän muotoja kuin olin aiemmin ajatellut. Näin uskoa tiedekuntani liberaaleissa
kansankirkollisissa, näin heissä jotain sellaista aitoutta, jota en ollut
osannut ajatella olevan olemassa mutta jota en kyennyt kieltämään. Näin uskoa
Agricola-messuissa, joita konservatiivisissa piireissä yhteen aikaan
kritisoitiin niiden homomyönteisen perustajan, Teemu Laajasalon takia. Näin
uskoa, kun eräs nettituttuni jo heti ensimmäisenä vuotenani Helsingissä vei
minua käymään katoliseen neokatekumenaalisen tien messuun ja Opus Dein
retriittiin. Näin uskoa dominikaanien Studium Catholicumilla, jossa
pidettävillä luennoilla aloin käydä fuksivuotenani ja jonne on siitä saakka
aina ollut hyvin luontevaa mennä. Näin uskoa ekskursioillani mitä
eksoottisimpiin kristillisiin yhteisöihin. Kun kaiken tämän rinnalla omat
aiemmat argumenttini edellä mainittujen tahojen harhaoppisuudesta,
epäkristillisyydestä tai eksymyksestä alkoivat toden teolla horjua, niin mikä
minä olin heitä tuomitsemaan?
Niin sitten vuoden 2016 koittaessa olin ajautunut tilanteeseen,
jossa edelleen osaltani ponnistin vapaakristilliseltä pohjalta ja vakaumukseni
oli olla sitoutumatta tunnustuskuntiin, mutta jossa olin oppinut arvostamaan
katolisuutta ja luterilaisuutta ja muutenkin tullut hyvin yhteiskristilliseksi
ja avoimeksi. Eräissä kristikunnan suurimmissa kiistakysymyksissä,
vanhurskauttamis- ja sakramenttiopeissa en osannut sanoa kantaani. Minulla ei
ollut yhtä selkeää hengellistä kotia, vaan kävin säännöllisesti Kansan
Raamattuseuran, SLEY:n ja Suhen tilaisuuksissa ja niiden lisäksi vierailemassa
milloin missäkin.
Omaksuin itselleni etsijän identiteetin ja aloin kutsua itseäni teologian
sekakäyttäjäksi, minkä termin eräältä ystävältäni lainasin. Nimen
mukaisesti ruokin itseäni hyväksi kokemallani teologialla riippumatta siitä,
mistä tunnustuskunnasta se tuli. Minusta alkoi näyttää siltä, että Raamatun
pohjalta voidaan perustellusti päätyä keskenään erilaisille kannoille eikä
minulla ollut sillä hetkellä kapasiteettia löytää niistä parasta. Tahdoin
kuitenkin tuon kapasiteetin saavuttaa, ja siksipä jatkoin sekakäyttöni ohella
tutkimista ja pohdiskelua. Ennen pitkää päädyin tekemään jotain, mitä en olisi
uskonut enää koskaan tekeväni: liityin jälleen kirkkokunnan jäseneksi.
Vaan siitä lisää seuraavassa osassa.
"Aiempi varmuuteni, jota olin kiihkollakin kanavoinut, on vaihtunut hämmennyksen aikaan, jossa uudelleen testaan uskonkäsitysteni oikeutusta."