Johdanto
Viimeisimmässä
teologian opiskelua koskevassa kirjoituksessani kerroin
seurakuntaharjoittelustani, missä yhteydessä myös paljastin kypsyneeni lähes
varmaan päätökseen olla ryhtymättä ev.-lut. kirkon paikallisseurakunnan
pastoriksi. Kirjoitin tuolloin sopimattomuuden tai kyvyttömyyden
kokemuksistani, mutta en tuossa kirjoituksessa kuitenkaan lähtenyt tarkemmin
avaamaan tähän päätökseen johtanutta pääsyytä – ennen muuta teologiaan
liittyvää syytä. Nyt lienee sopiva aika julkaista teksti, jossa tuota syytä
erittelen. Haluan katsoa tätä tekstiä ja sen mahdollisia jatko-osia itsenäisinä
kirjoituksina, mutta koska tavallaan jätin lukijani jännityksen valtaan,
halusin kirjoittaa tekstilleni kehykseksi tämän johdannon sekä lopun
henkilökohtaisen katsauksen.
Kirkon ongelma
Tarkastellessani
Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa en voi olla jatkuvasti törmäämättä erääseen
ongelmaan, joka on mielestäni tällä hetkellä erityisellä tavalla akuutimpi kuin
yksikään muu. Kyse on perustavanlaatuisesta vääristymästä, joka tuntuu
läpäisevän kirkon kaikki ulottuvuudet. Kansankirkollamme on ongelma, josta
juuri mikään muu yhteisö maassamme ei niin korostetusti joudu kärsimään.
Mistä puhun?
Teorian ja käytännön poikkeavuudesta.
Yksinkertaisuudessaan kirkossamme virallinen, paperille kirjoitettu totuus ei
vastaa sitä käytännön todellisuutta, jota kirkossa eletään todeksi. Tähän
poikkeavuuteen on nähdäkseni mahdollista palauttaa valtaosa niistä epäkohdista,
joita kirkossa näen.
Virallisella
tasolla kirkko pitkälti yhä edustaa klassista kristinuskoa, perinteistä
arvomaailmaa ja muutenkin todellisuutta, joka vallitsi ehkä noin sata vuotta
sitten. Monessa kohtaa on toki tapahtunut muutoksiakin, mutta pääasiallisesti
näen tilanteen olevan tämän. Maailma on kuitenkin käynyt läpi suuria muutoksia
aatteiden ja arvojen suhteen. Olemme astuneet yhä syvemmin ns. ”totuuden
jälkeiseen” aikaan, individualismi on entisestään korostunut ja perinteinen,
organisatorinen uskonnollisuus hiipinyt kauemmas julkisesta elämästä.
Kulttuurimme on sekularisoitunut ja liberalisoitunut, auktoriteetit ja
vallankäyttö kyseenalaistetaan voimakkaammin kuin ehkä koskaan ennen.
Lähes kaikki
näistä seikoista ovat myös vaikuttaneet kirkkoon. Kirkko on käytännön tasolla
muuttunut sadassa vuodessa paljon enemmän kuin paperilla. Tunnetun sanonnan mukaan
”kirkkolaiva kääntyy hitaasti”, ja eittämättä sutkautus on oikeassa. On
syntynyt suureneva ero kirkon virallisen linjan ja käytännön elämän välille. De jurea ja de factoa on vaikeampaa tunnistaa yhden ja saman objektin
kuvaajiksi.
Tällaisessa
tilanteessa kirkolla on ollut kolme ensisijaista toiminnan vaihtoehtoa:
1) mukauttaa virallinen
todellisuutensa vastaamaan käytännön todellisuutta,
2) mukauttaa käytännön
todellisuutensa vastaamaan virallista todellisuutta ja
3) antaa vääristymän pysyä ja kasvaa.
Siinä missä
pitkän tähtäimen trendi kirkossa on eittämättä ollut vaihtoehto 1, on
käytännössä osin kirkon hallinnon jäykkyydestä ja osin varmaan muistakin syistä
johtuen vallalla ollut vaihtoehto 3. Reagoimattomuus. Minun mielestäni tämä on
kuitenkin vaihtoehdoista kaikista kestämättömin.
Otetaanpa esimerkki.
Pappislupauksessa vihittävä pastori joutuu lupaamaan pappisvirkaa
toimittaessaan pysyvänsä Jumalan sanassa ja siihen perustuvassa
evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. Tunnustuksen vastaisia oppeja
vihittävä lupaa olla julistamatta ja levittämättä julkisesti sekä edistämättä
tai suosimatta salaisesti. Teoriassa siis kaikki papit ovat luvanneet sitoutua
hyvinkin klassisiin kristinuskon mukaisiin oppeihin ja arvoihin. Silti kun kirkossa
tänä päivänä pappien keskuudessa opetetaan suoraan uskontunnustuksen vastaisia
oppeja, esimerkiksi vastustetaan kolminaisuutta, neitseestäsyntymistä tai
ylösnousemusta, harvoin kuullaan kirkon millään tavoin asioista rankaisevan. On
jopa ateistipappeja. Kysymys kuuluu: miten tämä voi olla päässyt tapahtumaan?
Vielä parempi kysymys on, että kun kerran kirkkoa ei liiemmälti kiinnosta
valvoa pappislupauksen noudattamista, miksi se yhä luvataan?
Muita
esimerkkejä tarjoavat Kirkkolaki ja Kirkkojärjestys esimerkiksi seuraavissa
kohdin:
Kirkkolaki 23 luku 2 § 1 momentti
Vaalikelpoinen seurakunnan ja
seurakuntayhtymän luottamustoimeen on kristillisestä vakaumuksesta tunnettu 18
vuotta täyttänyt seurakunnan konfirmoitu jäsen, joka ei ole vajaavaltainen. Vaalikelpoisuusiän
on täytyttävä vaalipäivänä.
Kirkkojärjestys 1 luku 5 §
Kirkon jäsenen tulee osallistua
jumalanpalvelukseen, käyttää muutenkin armonvälineitä ja edistää seurakunnan
tehtävän toteuttamista.
Kirkon jäsenen tulee noudattaa
kristillistä elämäntapaa, solmia avioliittonsa säädetyllä tavalla, antaa kastaa
lapsensa ja huolehtia heidän kristillisestä kasvatuksestaan.
Kirkkojärjestys 4 luku 2 §
Niitä, jotka aiheuttavat pahennusta
elämällään ja laiminlyövät kirkon jäsenen velvollisuuksiaan, papin tulee
opastaa kristilliseen elämäntapaan.
Kirkon tunnustuksen vastaisesti
opettavaa kirkon jäsentä kirkkoherran tulee oikaista.
Kuinka moni
tiesi, että meidät kirkon jäsenet on velvoitettu osallistumaan
jumalanpalvelukseen, armonvälineiden käyttöön ja seurakunnan tehtävän
toteuttamiseen? Tai että luottamustoimeen vaalikelpoisen pitäisi Suomen lain
mukaan olla tunnettu kristillisestä vakaumuksestaan? Entä kuinka usein nämä
kohdat todellisuudessa toteutuvat? Ja milloin viimeksi muistatte kuulleenne papiston
nuhtelevan seurakunnan jäseniä epäkristillisestä elämästä? Kirkko on paperilla
hengellisempi, konservatiivisempi ja vanhanaikaisempi kuin todellisuudessa.
Nostin nämä
esimerkit kuvaamaan virallisuuden ja käytännön välistä kuilua ev.-lut.
kirkossa. Ihmiset eivät useinkaan nähdäkseni tule ajatelleeksi kyseistä kuilua
tai varsinkaan sitä, että se olisi jollain tavalla ongelmallinen. Itse näen
tässä kuitenkin ongelman jo siinä, että kun virallinen ja käytännöllinen
todellisuus näin merkittävästi poikkeavat toisistaan, on tilanne omiaan
aiheuttamaan sekaannusta ja antaa kirkosta varsin selkärangattoman kuvan. Tätä
ongelmaa ei olisi, jos edellä esittämistäni vaihtoehdoista valittaisiin numero
1 tai 2. Silloin virallisuus vastaisi käytäntöä.
Mutta
kirkossa ei hinguta tekemään tällaista vastaavuuden päivittämistä. Syitä voin
vain arvailla. Ehkä kyse on ennen muuta perinteistä, traditioista ja
jatkuvuudesta. Kirkon ihmisten mielessä ovat ehkä vieläkin ne ”kulta-ajat”,
jolloin kristillinen yhtenäiskulttuuri vallitsi, kirkko oli pitäjän keskus ja
vaikutti kaikkien elämässä vahvasti. Ja onhan se kaunis idylli, toden totta. Ei
ihme, että olemme niin kiihkeitä kuvittelemaan ja haluamaan sen olevan edelleen
totta. Me ehkä haluaisimme vielä kerran nähdä nuo loiston ajat emmekä siksi
halua luopua virallisista määritelmistämme: ehkä niiden voimassa pitäminen
voisi joskus jotenkin vielä aikaansaada sen, että käytännön todellisuus alkaisi
jälleen mukailla niitä.
Toinen syy
voi olla ekumenia. Jos viralliset määritelmät muutettaisiin, oltaisiin melko
pian ongelmissa monien vanhakantaisemmin ajattelevien kirkkojen kanssa. On hyvä
olla näitä lähellä edes paperilla, ajatellaan.
Olen
kuitenkin sitä mieltä, että vallitseva tilanne on kestämätön. Eikä pelkästään
jännitteen synnyttämän selkärangattomuuden imagon vuoksi. Silloin kun kirkko
toimii tiukasti virallisten määritelmiensä mukaisesti, se nimittäin merkittävässä
määrin epäonnistuu kohtaamaan nykymaailman realiteetin.
En koe
juurikaan huonoa omaatuntoa ajatellessani, että valtaosa ev.-lut. kirkon
jäsenistä ei ole kristittyjä. Monia tällainen lausunto saattaa järkyttää.
Kuinka minä muka voisin tietää kenenkään toisen ihmisen hengellistä tilaa? En
voikaan, enkä lähde yksittäisten ihmisten kohdalla mitään kannanottoja
tekemäänkään. Mutta minun mielestäni ihmisten elämäntavat ja teot voivat
kuitenkin antaa merkittävässä määrin osviittaa siitä, mikä henkilön todellinen
maailmankatsomus tai usko on. Jos ihminen kirkkoon kuulumisestaan huolimatta ei
harjoita hengellisyyttä millään tavoin, vaeltaa näkyvissä epäkristillisissä
teoissa ja jopa sanoo, että ei usko Jumalaan, en näe enää paljoakaan syytä
suhtautua häneen kristittynä ainakaan määriteltynä teologisesti. Eräs aikamme
vääristymistä yleensä ottaenkin on määrittää henkilön uskonnollinen vakaumus
sen yhteisön perusteella, mihin hän muodollisesti kuuluu. Näin esimerkiksi on
ollut koulun uskonnonopetuksen suhteen. Mutta minä sanon: meidän on aika herätä
tästä unesta. Ei ole mitään syytä olettaa, että vakaumus automaattisesti
mukailisi yhteisöjä. Nykyaikana ihminen tuppaa haluamaan määritellä itse, mihin
hän uskoo. Usein hän ei tätä määritelmää tee sen yhteisön mukaan, mihin hän
kuuluu, vaan enemmänkin siitä huolimatta. Näin on minusta erityisesti ev.-lut.
kirkon kohdalla. Ilmiölle on nimikin: tapakristillisyys. Ei-uskovat ihmiset
kuuluvat kirkkoon tavan vuoksi, koska eivät ole jaksaneet erota tai koska aina
on kuuluttu.
Kun oikein
ajattelemme, niin mistä muusta viestii se, että jumalanpalveluksissa käy niin
vähän ihmisiä? Se, että kirkollisia toimituksia haluavat ihmiset eivät usein
keksi tai edes halua virsiä toimituksiinsa? Se, että pappi saa välillä sanoa
uskontunnustuksen ja Isä meidän -rukouksen kenenkään muun siihen yhtymättä? Se,
että rippikouluissa on niin paljon motivoitumatonta nuorisoa? Se, että
hengellisten asioiden puheeksi ottaminen kirkon jäsenten kanssa on välillä
työntekijöille kiusallista?
Väitän siis,
että kirkko suhtautuu merkittävään osaan jäsenistöstään väärällä tavalla. Se
suhtautuu kristittyinä ihmisiin, jotka todellisuudessa ovat lähetyskenttä. Voin
vain kuvitella, miten kammottavia seurauksia tällaisella suhtautumisella on
ollut kirkon mission kannalta. Toki kirkko jossain määrin tuntuu asian
tiedostavan, tämä nimittäin näkyy kielenkäytössä esimerkiksi siten, että
mietitään väyliä ”tavoittaa seurakuntalaiset”. Tämä on kuitenkin minusta vain
puolittaista ongelman tunnustamista. Teologisesti katsottuna mielestäni on
jotain pahemman kerran pielessä, jos kirkko joutuu pohtimaan, miten tavoittaisi
omat jäsenensä. En tarkoita sanoa, että kirkko olisi kirkko vasta silloin, kun
joka ikinen sen jäsenistä on seurakunta-aktiivi: niin sanotut näkyvä ja
näkymätön kirkko eivät ennen iankaikkisuutta liene koskaan yhtymässä
täydellisesti. Näkyvän kirkon sisällä tulee siis varmaan aina olemaan jonkin
verran myös ei-kristittyjä, tämä ongelma on varmaan kaikilla kirkoilla. Mutta
en osaa muuta kuin nähdä tietyn perustavanlaatuisen ongelman kirkon
suhtautumistavassa jäsenistöönsä, jos tapakristittyjen määrä on päässyt
paisumaan niin mittavaksi kuin Suomen ev.-lut. kirkossa.
Jos joku on
tästä eri mieltä, kuulen mielelläni perusteluja. Minusta ongelmat vaikuttavat
äärimmäisen selviltä, kun vain uskallamme katsoa niitä. Mutta ehkä pelkäämme
katsoa, koska tulemme silloin kysymyksen eteen: mitä meidän pitäisi sitten
tehdä?
***
Monilla on
ollut visioita siitä, mihin suuntaan kirkkoa ja sen hengellistä elämää tulisi
viedä. Minulla itselläni ei sellaista ainakaan loppuun asti hiottuna ole. Siksi
en halua hätiköidä ja kirjoittaa nopeasti sarjaa reformihenkisiä tekstejä,
joihin suurella todennäköisyydellä jäisi paljon aukkoja. Voin kuitenkin
paljastaa, että olen kaavaillut ajan tultua kypsäksi esittäväni kolme tapaa,
jotka mielestäni ovat puutteellisia ratkaisuja tässä esittelemääni ongelmaan.
Näiden jälkeen olisi looginen paikka vielä yhdelle kirjoitukselle, jossa
esittäisin oman ratkaisuni. En kuitenkaan uskalla toistaiseksi luvata mitään noiden
kirjoitusten ilmaantumisen aikatauluista tai siitä, ilmaantuvatko ne
ylipäätään. Tämänkertainen kirjoitukseni kuitenkin pääsi seulani läpi, ja hyvä
niin, sillä näiden höyryjen ulos päästäminen helpotti.
Henkilökohtainen loppukatsaus
Ehkä
tekstistäni pystyitte jo päättelemään syyn haluttomuudelleni ev.-lut. kirkon
paikallisseurakunnan papinvirkaa kohtaan, mutta kirjoitan sen varmuuden vuoksi
vielä auki. Kokisin siis itselleni vakaumuksellisesti erittäin vaikeaksi olla
pastorina seurakunnassa, jonka virallisista jäsenistä valtaosan vakaumus ei todellisuudessa
ole kristinusko, tai ainakaan tuon vakaumuksen mukaan valtaosa ei kirkon piirissä
elä. Kiirehdin ilmaisemaan, että en pidä ei-uskovia mitenkään vastenmielisinä
tai kristittyjä huonompina ihmisinä. Olen aina tullut mutkattomasti toimeen
kaikenlaisten ihmisten kanssa eri vakaumuksista. Syyni onkin enemmän
periaatteellinen. Jos ja kun seurakunta on teologisesti katsottuna Kristuksen
ruumis, uskovien yhteisö ja maallisessakin mielessä uskonnollinen yhdyskunta, en
kokisi helpoksi työskennellä seurakunnaksi kutsutussa yhteisössä, jossa näin ei
ole – ja minun vielä pitäisi tavallaan ”esittää”, että on!
Kiirehdin
myös antamaan arvostukseni kaikille niille kristillisen vakaumuksen omaaville
pastoreille, jotka tällaisessa työssä ovat. Tarkoitukseni ei ole moralisoida
tai heittää kiviä, vaan kertoa, miksi minusta ei olisi samaan. Niin kauan kun
evankeliumin julistus kirkossa on mahdollista, osoitan kiitollisuuteni
työntekijöistä, jotka sitä kirkossa ihmisille julistavat. Omasta näkökulmastani
katsottuna tämä tuikitärkeä työ on kuitenkin tänä aikana yhä enemmän lähetystyötä
kuin varsinaista seurakunnan kaitsemista – näin kirjoitan jälleen omasta
teologiastani käsin. Itselleni on periaatteellisesti mielekkäämpää pitää nämä
kaksi työmuotoa erillään toisistaan. Joillekuille toisille ei ole, enkä tuomitse
heitä.
Pastorius
luterilaisessa kirkossa olisi tämän ongelman kannalta kuitenkin täysin
mahdollista: sen vain tulisi todennäköisesti tapahtua järjestössä tai
herätysliikkeessä, joiden käytännön todellisuus on kokemukseni mukaan hyvin
toisenlaista kuin paikallisseurakunnissa. Näihinkin haaveisiin liittyy toki omat
haasteensa, mutta ei niistä nyt sen enempää. Aika näyttää, päädynkö papiksi
lopulta ensinkään, vai onko minua varten kenties jokin toinen tie.