Astelin
pitkin Ullanlinnan katua kaverini kanssa jutellen. Pian vasemmalle aukeni
näkymä suureen punatiiliseen rakennuskompleksiin. Hassua, olin juuri tällä
viikolla kävellyt sen ohi, mutta en ollut ymmärtänyt, mikä paikka oli kyseessä.
Nyt päivänvalossa kävi ilmeiseksi, että siellä se oli, Lähetyskirkko – ja
kaikesta noiden tiiliseinien sisään mahtui paljon muutakin.
Erottuani
ystävästäni valitsin oven, jonka yllä oli valkea Kristus-patsas ja heti sisään
päästyäni huomasin avoimen oven kirkkosalin näköiseen paikkaan. Minut
toivotettiin tervetulleeksi ja sain käteeni Virsikirjan. Etsiydyin paikalleni, annoin
katseeni kierrellä tässä kauniissa, valoisassa ja valkeassa paikassa.
Lasimaalaukset olivat taidokkaita, kuvasivat mitä ilmeisimmin Jeesuksen
syntymää ja kuolemaa. Ylhäällä oli parvi ja salissa oli monia pylväitä.
Saarnastuoli oli mielenkiintoisella tavalla asetettu alttarin päälle.
Paikalla oli
vasta vähän ihmisiä, tunnelma oli seesteinen. Vaikka väkeä tulikin lisää
jumalanpalveluksen jo alettua, silti koin, että tämä rauhallisuus ja hiljaisuus
säilyivät läpi koko messun – ne olivat keskeinen tätä tilaisuutta luonnehtiva
piirre.
Kuten edestä
tervetulotoivotuksen yhteydessä kerrottiin, nyt oli toinen paastonajan
sunnuntai, sitä luonnehtivat taistelu syntiä vastaan, usko ja rukous. Kun
muutamien vapaaehtoisten ja palvelijoiden nimet oli mainittu, kaihoisa kitara
alkoi soida ja oli muistaakseni ihmisäänien ohella ainoa instrumentti, jota
koko tilaisuudessa kuultiin. Virsi soi ja sen lopulla pappi polvistui alttarin
eteen. Hänellä oli violetti kasukka, meneillään olevan kirkkovuoden ajankohdan
mukaan.
Hän lauloi
aloittaen: ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” ja seurasi asianmukainen
vuorolaulanta. Lyhyessä puheessaan hän sivusi monia teemoja, kuten sitä, mitä
Jumala sanoo ja mitä Hän tarkoittaa, mitä Jumala on oikeasti tehnyt
puolestamme. Hän kysyi, mihin paastonaika meitä kutsuu: synkistelyyn vai suureen
iloon valmistautumiseen – ja nähdäkseni hän kallistui jälkimmäisen kannalle.
Edessä on suuri ylösnousemuksen juhla, pääsiäinen.
Synnit
tunnustettiin merkittävästi psalmia 130 mukaillen, aloittaen sanoin:
”Syvyydestä minä huudan sinua, Herra.” Sitten laulettiin Herra, armahda meitä ja rukoiltiin.
Lukukappaleet
olivat pitkähköjä, Toisesta Aikakirjasta ja Ensimmäisestä Tessalonikalaiskirjeestä.
Teemana erottuivat ensimmäisessä ahdistus, paasto ja rukous, toisessa
puolestaan pyhä elämä. Kappaleiden välissä kuultiin musiikkia, toisen niistä
jälkeen virsi 440. Merkillepantavaa muuten oli, että täällä virret olivat
muistaakseni kaikki kokonaan laulettuja, ei siis niin, että laulettaisiin vain
joitakin säkeistöjä kuten kirkon jumalanpalveluksissa usein tehdään.
Päivän
evankeliumi oli Matt. 15:21–28, ja nousimme sitä kuulemaan. Lukemisen jälkeen
sanoi lukija, joka myös piti saarnan: ”Tämä on pyhä evankeliumi.” Siihen
vastattiin: ”Ylistys sinulle, Kristus.” Samanlaista vuoropuhelua ei
muistaakseni lukukappaleiden kohdalla ollut, mutta Vanhan testamentin katkelman
jälkeen lukija sanoi sen, minkä yleensä sanovat kuulijat, nimittäin: ”Jumalalle
kiitos.”
Saarnaaja
pohdiskeli evankeliumitekstiä, jossa Jeesus toteaa häneltä parannusta
pyytävälle kanaanilaisnaiselle aluksi, että häntä ei ole lähetetty muita kuin
vain Israelin kansan kadonneita lampaita varten. Vasta naisen hellittämättömyyden
ilmaisemisen jälkeen Jeesus parantaa tämän. Toisaalta samaisen Matteuksen
evankeliumin lopussa Jeesus käskee apostoleitaan tekemään kaikki kansat
opetuslapsiksi. Saarnaajan mukaan tätä asiaa oli yritetty selittää ainakin
kahdella tavalla: joko Jeesuksen tehtävän laajuus aukeni vasta vähitellen
(ilmeisesti myös hänelle itselleen) tai sitten Jumalan pelastussuunnitelma ei
ollut vielä sopivassa vaiheessa kanaanilaisnaisen esittäessä pyyntönsä.
Ylösnousemuksen jälkeen kaikki oli kuitenkin viimeistään selvää.
Saarnassa
oli myös kysymys, mitä Jumala haluaa päivän evankeliumin kautta puhua meille
täällä tänään. Jumala on rakastava Isä, jolta uskaltaa pyytää apua, Hänen ja
ihmisen välillä vallitsee luottamussuhde.
Esirukous
oli englanninkielinen ja jaksotettu niin, että kitarasta soitettiin väleihin
lyhyitä musiikkijaksoja. Kolehdin keräämisen aikana rahan sai viedä eteen,
jossa se kerättiin. Toisaalla oli myös mahdollista antaa lahjoituksensa kortin
kautta. Pappi meni alttarille ja oli selin kirkkokansaan nähden – tällaista
asentoa olen harvoin päässyt todistamaan, mutta alttarin rakenteesta johtuen se
oli täällä luonnollista.
Ehtoollisosan
perinteiset vaiheet käytiin läpi, niin laulut Pyhä ja Jumalan Karitsa
kuin Isä meidän -rukous ja ehtoollisen asetussanat. Eräässä välissä
noudatettiin myös sitä tapaa, että toisille toivotettiin Kristuksen rauhaa
kättelemällä. Jotkut lähtivät jopa käymään vähän kauempana omalta paikaltaan.
Kun kansa kutsuttiin ehtoolliselle, kohottivat leivän ja viinin pitelijät
aineita hiukan.
Ehtoollisen
aikana salissa kaikuivat kaksi virttä. Rukouksen jälkeen laulettiin vanha tuttu
virsi Herraa hyvää kiittäkää
b-sävelmällä. Sitten pappi siunasi ja aamen sanottiin hieman yllättäen kolme
kertaa laulettuna.
Tilaisuuden
jälkeen oli kirkkokahvit viereisessä huoneessa, ja jutustelin muutamien
tuttavieni kanssa, heitä oli nimittäin täällä kohtalaisen paljon.
Lähetyskirkon messun
sivujen mukaan messut ovat Suomen Lähetysseuran ja Helsingin
tuomiokirkkoseurakunnan toimintaa. Messuja on järjestetty jo yli kymmenen
vuotta ja pääajatuksina niissä ovat yhteisöllisyys, vapaaehtoisuus ja luovuus.
Sinänsä tämä
messu oli hyvin lähellä tavallista sunnuntaimessua, toisaalta siinä oli myös
omia ainutlaatuisia piirteitään ja korostuksiaan. Itse koin tunnelman jotenkin
hyvin erilaiseksi kuin normaalissa kirkon jumalanpalveluksessa enkä täysin osaa
selittää sitä. Oma osansa on varmaan sillä, että täällä ei ollut liikaa
ihmisiä, mikä auttoi ylläpitämään harrasta, rauhallista tunnelmaa. Toisaalta
minulla on taipumusta panna hyvin paljon painoarvoa arkkitehtuurille ja
valaistukselle: tämä kirkkotila oli vanhanaikainen ja messun järjestämisen
aikaan kirkas – kumpikin on minun mieleeni.
Sitä tulee
ajatelleeksi, miten erilaisia tapoja ihmisillä onkaan lähestyä ja palvoa Jumalaa.
Kun monissa vapaissa suunnissa keskeistä on tunteellinen ja antaumuksellinen
ylistys, on tämä enemmänkin paikka, jossa tullaan hiljentymään Jumalan eteen.