Toisin on laita itäisten kristittyjen suhteen. On yllättävän
rankka urakka koettaa päästä edes vähän sisälle ortodoksiseen ajatteluun! Siinä
kun pitäisi kokemukseni mukaan purkaa ensin oma läntinen rakenne ja
kysymyksenasettelut lähestulkoon täysin, ja sitten rakentaa monella tapaa hyvin
erilainen systeemi, jonka logiikka pelaa uskomattoman eri lailla. Ortodoksisuus
on oma kiinnostava aihepiirinsä, mutta tällä kertaa se ei ole aiheenani. Olen
aikeissa matkata vieläkin kauemmas itään ja vieläkin muinaisempina aikoina kristinuskon
valtauomasta erkautuneeseen haaraan. Vuorossa on ensimmäinen ekskursioni niin
kutsuttujen orientaaliortodoksien pariin.
Monet ovat vieläkin siinä virheellisessä käsityksessä, että
kristikunta säilyi jakamattomana tuhat vuotta aina vuoteen 1054 asti, jolloin
katolisen ja ortodoksisen kirkon yhteys särkyi. Tosiasiassa kirkosta kuitenkin
oli joutunut erilleen kristittyjä jo ainakin niin aikaisin kuin vuonna 431
pidetyn kolmannen ekumeenisen kirkolliskokouksen jälkeen. Tässä Efesoksen
kirkolliskokouksessa käsiteltiin oppia Kristuksesta ja tuomittiin harhaopiksi
nestoriolaisuus eli käsitys, jossa Kristuksen jumalallisuus ja inhimillisyys
erotettiin toisistaan niin suuressa määrin, että hänen ykseytensä vaarantui. Harhaoppi
on nimetty Konstantinopolin arkkipiispa Nestorioksen mukaan, joka joutui
sittemmin maanpakoon. Konsiiliin ei päästy osallistumaan silloisen Rooman
valtakunnan itänaapurista, jossa sielläkin oli jo kukoistavaa kristillisyyttä.
Tuo Idän kirkkona sittemmin tunnetuksi tullut kristillinen yhteisö jatkoi elämäänsä
suurin piirtein samoin kuin ennenkin, mutta koska he kunnioittivat edelleen
Nestorioksen oppi-isää, heitä alettiin pitää nestoriolaisina.
Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Khalkedonin
kirkolliskokouksessa vuonna 451 tuomittiin eräänlainen liian radikaali
vastaliike nestoriolaisuudelle, nimittäin monofysitismi, jonka käsitys Kristuksen
yhdestä ainoasta luonnosta uhkasi sitä uskonkohtaa, että Kristus on
täydellisesti sekä Jumala että ihminen. Khalkedon määritti oikean opin ääripäiden
keskelle julistamalla, että Kristus tunnetaan kahdessa luonnossa sekoittamatta,
erottamatta, muuttamatta ja jakamatta. Lännessä kirkolliskokouksen päätös
hyväksyttiin suhteellisen vaivattomasti, mutta itäisessä kirkossa suhtautuminen
oli varauksellisempaa, ja se omaksuttiin vain osassa paikoista. Esimerkiksi Egyptin
Aleksandria valtaosin torjui Khalkedonin pitäen sen muotoiluja liiallisina. Vastustusta
esiintyi myös Pyhällä maalla sekä Antiokiassa, joka pitkään jatkuneen
kamppailun jälkeen jakaantui vuonna 518 khalkedonilaiseen ja ei-khalkedonilaiseen
haaraan. Juuri tämä ei-khalkedonilainen haara oli tämänkertaisen ekskursioni
kohteena – se tunnetaan tänä päivänä Antiokian syyrialais-ortodoksisena
kirkkona, joka lukeutuu Khalkedonin torjuneisiin orientaaliortodoksisiin
kirkkoihin.
Jotkut ehkä muistavat Etiopian ikivanhan kristillisyyden,
Egyptin koptikristityt ja Armenian apostolisen kirkon huppupäisine pappeineen,
mutta itselleni aikoinaan tuli yllätyksenä, että niillä on ehtoollisyhteyttä
myöten täydellinen ykseys toistensa kanssa! Orientaaliortodoksiseen kommuunioon
kuuluvat näiden lisäksi Etiopian kirkosta itsenäistynyt Eritrean vastaava
kirkkokunta, jo mainittu syyrialais-ortodoksinen kirkko sekä Intian ortodoksinen kirkko, joka kuuluu niin sanottuihin
Tuomas-kristittyihin. Tässä noin 70 miljoonan ihmisen yhteisössä on siis
melkoista kirjavuutta!
Lienee paikallaan huomauttaa, että sen paremmin vuonna 431 skismaan
joutunutta Idän kirkkoa kuin vuodesta 451 eteenpäin eroon ajautunutta orientaaliortodoksisuutta
tuskin tarvitsee enää tänä päivänä pitää harhaoppisina. On kyseenalaista, oliko
kukaan todella nestoriolainen (edes Nestorios itse!), ja orientaaliortodoksien
leimaaminen monofysiiteiksi on sekin liian yksinkertaistavaa, sillä
todellisuudessa he edustavat niin kutsuttua miafysitismiä, joka paljon selkeämmin
ottaa huomioon Kristuksen kaksinaisuuden. Viime aikoina ekumeniassa näiden
kirkkojen kanssa on päästy hyvin huomattaviin tuloksiin, ja olenpa minäkin
nähnyt itsensä Antiokian syyrialais-ortodoksisen patriarkan Euroopan kirkkojen
konferenssin yleiskokouksessa toissa vuonna. En voi olla muuta kuin iloissani
siitä, että itä ja länsi ovat yhä enemmän saaneet löytää toisiaan ja voivat aina
vain enemmän ammentaa toistensa rikkauksia.
Orientaaliortodoksien määrästä Suomessa en lainkaan tiedä, mutta oletan, että heidän lukunsa on hyvin pieni. En ole tietoinen mistään jatkuvasta liturgisesta elämästä, mutta nyt onnistuin kuitenkin pääsemään syyrialais-ortodoksiseen liturgiaan ystävieni vinkattua minulle siitä Facebookissa. Tämä liturgia järjestettiin ortodoksisessa kirkossa, ja sitä viettämään saapui metropoliitta Mor Polycarpus, syyrialais-ortodoksisen kirkon Alankomaiden arkkihiippakunnasta. (Mor tai Mar merkitsee ’herrani’ ja on yleinen piispojen kunnioittava titteli syyrialaisessa kristillisyydessä).
Kello läheni kymmentä sunnuntaiaamupäivänä kompuroidessani
kohti kirkkoa. Liturgia oli merkitty alkavaksi kymmeneltä, mutta kuten olin
jotenkin osannut odottaa, sisällä oltiin jo vauhdissa saapuessani. Ortodoksisessa
kirkossa liturgiaa edeltää proskomidi ja erinäisiä rukouksia, ja siirtymä itse
liturgiaan voi ulkopuolisesta vaikuttaa sangen liukuvalta. Näin oletan
varovasti olevan myös syyrialais-ortodoksisuudessa. Tällä kertaa tietoisuuteeni
siitä, mikä liturgian osa oli menossa, vaikutti erityisellä tavalla myös se,
että en ymmärtänyt kieltä. Kyseisen kirkon liturginen kieli on nimittäin
syyria, joka itse asiassa on sama arameanakin tunnettu kieli, mitä Jeesuskin
puhui.
Kuten ortodokseilla, myös täällä laulettiin tai resitoitiin
lähes kaikki. Musiikillinen tunnelma oli kuitenkin täysin erilainen. Sävelkulut
eivät suinkaan noudattaneet länsimaisen korvan tottumia ratoja, intervalleja ja
harmonioita, vaan ne toivat todellakin mieleen Lähi-idän. Jos minulle olisi
vain soitettu tätä liturgiaa äänitteenä, olisin veikannut sen olevan
islamilaista Koraanin resitaatiota. Ajoittain olin kuulevinani useammankin
äänen, ehkä jonkinlaisissa stemmoissakin, mutta iso osa palveluksesta oli
yksiäänistä.
Muita merkille panemiani asioita olivat suitsutus, joka
tapahtui lähinnä alttariovien edessä metropoliitan ollessa alttarissa selin
kirkkokansaan, sekä metropoliitan siunaukset käsiristillä, jotka kumpikin
toistuivat useassa kohtaa. Sisään tulin ilmeisesti laulettaessa Pyhä Jumala,
Pyhä Väkevä, Pyhä Kuolematon -veisua, joka tässä kirkkokunnassa on saanut
lisäyksen ”joka ristiinnaulittiin puolestamme”, mikä saa koko tämän vanhan
Trishagionina tunnetun hymnin viittaamaan selkeämmin juuri Jeesukseen.
Liturgiassa luettiin myös Raamattua, mikä oli selkeästi
ymmärrettävämpi osuus, koska lukeminen tapahtui useammalla kielellä. Muistaakseni
epistola tuli myös ruotsiksi ja evankeliumi peräti kolmella kielellä, näiden
joukossa suomi ja englanti. Tekstinä oli Tuhlaajapoika-kertomus, ja sen jälkeen
Mor Polycarpus saarnasi, niinikään englanniksi. Puheessaan hän käsitteli
armollisuuden ja oikeudenmukaisuuden dynamiikkaa, niin Jumalan kuin meidän
ihmistenkin toiminnassa. Ihmiset usein unohtavat armollisuuden ja vaativat vain
oikeutta, ja ihmissydämiä ja yhteisöjä luonnehtii haavoittuvuus. Asiamme tuli
kuitenkin korjaamaan Kristus, jonka talon kyllä voimme jättää tuhlaajapojan
lailla, mutta emme koskaan hänen sydäntään. Hän tietää heikkoutemme ja hänen
ehdoton rakkautensa parantaa haavamme.
Mor Polycarpus |
Saarnan jälkeen liturgia jatkui taas enkä suurilta osin kyennyt sitä ymmärtämään. Huomioni kiinnittyikin visuaalisiin yksityiskohtiin, kuten siihen, että metropoliitta jossain vaiheessa laittoi lusikalla jotain suitsutusastiaan. Nikean uskontunnustus sanottiin jälleen ainakin suomeksi, ja sen aikana kirkkokansaa suitsutettiin. Sen jälkeen eräs nainen tuli kiertelemään väen parissa toivottaen rauhaa laittamalla kätensä toisten käsien ympärille. En ole varma, oliko tämä varsinaisesti osa jumalanpalvelusta.
Lähestyttäessä ehtoollisosiota tapahtui eräs erikoisimmista
merkille panemistani asioista: metropoliitta nimittäin – ollen selin
alttaripöydän ääressä – heilutteli jotakin kangasta ja parissakin kohtaa teki
käsillään pyörivää liikettä, molempia perin näkyvästi pöydän yllä. Näiden
liikkeiden merkitys jäi minulta tyystin hämärän peittoon.
Jossain vaiheessa ikonostaasissa olevat kuninkaan ovet
suljettiin joksikin aikaa, ja vaiheessa, jota en tarkemmin pysty
määrittelemään, ehtoollinen tuli asetetuksi. Sakramentin jakaminen tapahtui
hyvin samantapaisesti kuin ortodokseillakin: jakaja antoi siis ehtoollisen
lusikalla. Paikalla oli koko ajan ollut myös ortodoksisen kirkon
viranhaltijoita, jotka olivat myös hoitaneet joitain liturgisia tehtäviä ja
kertoneet joissakin väleissä ilmoituksia liturgian kulusta. Nytkin eräs heistä
tuli ilmoittamaan, että arkkipiispan siunauksella ja jonkinlaisen keskinäisen
sopimuksen nojalla kansa voi ottaa vastaan ehtoollisen, ”vaikka emme toimita
yhdessä”. Arvatenkin siis ehtoollisen saivat orientaaliortodoksien lisäksi
mennä ottamaan myös ortodoksit, mutta minulle jäi mysteeriksi, miten sen
toimittaminen oli käytännössä hoidettu.
Palveluksen loppu sujui sutjakkaasti ja kuten ortodokseilla,
myös täällä liturgian lopuksi sai käydä suutelemassa ristiä ja ottamassa
leivänpalasia, jotka eivät olleet ehtoollista vaan enemmänkin
vieraanvaraisuuden osoitusta. Suudeltavaa ristiä piteli itse Suomen
ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leo.
Vaikka montaa kohtaa jumalanpalveluksesta en voinut kielen tasolla
ymmärtää, koin kuitenkin sen koskettaneen minua. Eteenpäin soljuva resitatiivi
ja suitsutus loivat rauhallisen, hartaan tunnelman, jossa ”virtaan” mukaan
pääseminen oli hyvin helppoa. Virta. Suhteellisen kokeneena ekskursionistina
voin sanoa, että juuri se voi olla avain syvään hengelliseen kokemukseen. Oli
kyse sitten vapaiden suuntien ylistyksestä, luterilaisesta messusta tai idän
laulavasta kristillisyydestä, juuri kunkin perinteen omintakeisen virran
löytäminen ja siihen mukaan heittäytyminen monesti saa minut heitetyksi
mystisiin sfääreihin.
Jonkinasteisena orientaaliortodoksien ja idän kirkkojen
fanina olen aivan haltioissani, että pääsin ensi kertaa kokemaan aidon
länsisyyrialaisen liturgian! Itäsyyrialainen perinnehän on minulle jo raottanut
oveaan vajaat kolme vuotta sitten vieraillessani kaldealaiskatolisessa pitkäperjantain liturgiassa. Tavoitteenani on elämäni aikana päästä tutustumaan lähemmin myös
muihin orientaaliortodoksisiin kirkkoihin, joten jos joku on tietoinen näiden
perinteiden mukaisista tilaisuuksista Suomessa, minulle saa vinkata! Mutta en
toki pistäisi pahitteeksi sitäkään, että pääsisin joskus vierailemaan orientaaliortodoksisten
kristittyjen luona niiden omimmilla paikoilla Etiopiassa, Egyptissä, Armeniassa
ja Intiassa. Perehtyminen jatkukoon!
Syyrialais-ortodoksisen kirkon päämaja, Pyhän Yrjön katedraali Damaskoksessa. Kuva: krebsmaus07. |