Tarina vuoteen 2011 asti.
Herätyksen instrumentti. Tästä se alkoi! |
Lapsuuden ateismi ja uskontokiinnostuksen herääminen
Minun on vaikea muistaa, milloin ensimmäisen kerran tulin
kosketuksiin kristinuskon kanssa. Se lienee tapahtunut ehkä myöhemmin kuin
keskimääräisellä 90-luvun lapsella. Olin syntynyt sukuun ja perheeseen, jossa
uskonnolla ei ollut minkäänlaista näkyvää roolia. Minulle ei opetettu
iltarukousta, en käynyt pyhäkoulussa tai ylipäätään kirkossa, minua ei ollut myöskään
kastettu. Me emme nimittäin kuuluneet kirkkoon. En minä, eivät vanhempani eikä
edes suurin osa isovanhemmistani, jos kukaan heistä.
Uskonnon sijaan sukumme ideologinen tausta on sosialistisessa
aatteessa, joka näyttäytyi sukulaisissani kirjavine eri muotoineen. Joidenkin
kohdalla se ehkä oli täyttämässä uskonnosta luopumisen jättämää tyhjiötä, eräät
suorastaan paloivat aatteelle hurmosta lähennellen. Toiset pitivät
mieluummin jalat maassa eivätkä asiasta niin paljoa puhuneet, mutta tarvittaessa
kyllä tunnustivat punaista väriä.
Ainakin historiallisesti sosialismin kyljessä on kulkenut melko
näkyvääkin uskontokielteisyyttä, ja tämä näkyi myös minun suvussani. Molemmat
isoisäni olivat tästä kaksi esimerkkiä, joskin keskenään hyvin erilaiset. Toinen
heistä suhtautui uskontoon välinpitämättömästi, hiukan naureskellenkin – hän
näytti pitävän tätä ihmiskunnan ilmiötä itsestään selvästi huuhaana uhraamatta
asialle kovinkaan paljoa ajatuksia. Toinen taas tätä vastoin oli suuri
pohdiskelija ja argumentoija – hänen kanssaan itse päädyin myöhemmin
mielenkiintoisiin väittelyihin.
Vanhempieni sukupolvessa uskontokielteisyys oli jo selvästi
vähäisempää. Esimerkiksi äitini ei käsittääkseni millään tavalla kokenut
uskonnollisuutta omaksi jutukseen mutta silti muistan hänen sanoneen minulle
ollessani pieni, että minä saan itse päättää, mihin uskon, ja hän hyväksyy
minut silti. Tässä lupauksessa hän on myös pysynyt, mikä on mielestäni merkki
paitsi kypsästä ajattelusta myös todellisesta liberaaliudesta, ei sellaisesta
joka vapaamielisyyden kaapuun verhoutuen tosiasiassa vainoaa
toisinajattelijoita. Samanlainen hyväksyvä asenne on oikeastaan värittänyt koko sukuani, myös jo mainittuja isoisiäni, vaikka he hiukan näkyvämmin uskontoa kritisoivatkin. Minun uskoontuloni tähden eivät välini katkenneet yhteenkään sukulaiseeni, mistä olen tietenkin ollut hyvin kiitollinen. Mutta eipäs rynnätä tämän enempää asioiden edelle.
Kuullessani äitini lupauksen kiirehdin huomauttamaan
hänelle, että en todellakaan aio koskaan ruveta uskovaiseksi. Pidin nimittäin Jumalaan
uskomista melkoisena typeryytenä ja olin vahvasti vakuuttunut siitä, että häntä
ei ollut olemassakaan. Kyllä, ensimmäinen maailmankatsomus, jonka muistan
minulla olleen, on ateismi, vakaumuksellinen jumalankieltäminen. Ei ehkä
kovinkaan paljon koeteltu vakaumus, mutta vakaumus yhtä kaikki. Ehkä se johtui
ainakin osittain sukutaustastani, mutta näin jälkikäteen en oikein osaa löytää kattavaa syytä sille, miksi olin niin vahvasti ateistinen. Minua ei näet ateismiin
mitenkään vahvasti rohkaistu, vaikka toki elimme elämäämme käytännössä ikään
kuin jumaluutta ei olisi olemassa.
Palatakseni pähkäilemään sitä hetkeä, jolloin altistuin
kristinuskolle ensi kerran – siis jollekin toisenlaiselle käsitykselle siitä
kuin minkä sukuni oli välittänyt – hyvä ehdokas on kristillisvaikutteinen
päiväkerho, jossa kävin. En tiedä tarkkaan, miten sinne päädyin, mutta muistan,
että siellä kristillisyys oli osa päivärytmiä. Meille lapsille
opetettiin Raamatun kertomuksia ja ainakin Jeesuksen opetuslasten nimiä olen
kuullut jo tuolloin, koska tuosta kerhosta lähtien olen elävästi muistanut,
että Juudaksia oli kaksi.
Lastentarhassa muistan adventin, jolloin laulettiin virttä
”Nyt sytytämme kynttilän” ja yksi kerrallaan tuikattiin palamaan neljä
kynttilää. Ehkä siellä oli myös ruokarukous, en muista tarkkaan. Mutta joka
tapauksessa päiväkerho, esikoulu ja sitten peruskoulu saattoivat minut
toistuvasti tekemisiin kristinuskon kanssa oikeastaan niin hienovaraisesti,
että en missään vaiheessa huomannut tätä aktiivisesti vastustaa. Etenkin
alkuaikoina kyllä mielessäni jatkuvasti salaa nauroin uskonnollisuudelle ja
halveksin sitä. Sain huomata, että kristinuskolla oli paljon ainakin ulkonaisia
kannattajia, mutta sitä enemmän sain aihetta ajatella, että olen ihmisten
joukossa poikkeuksellisen viisas. Minähän tiesin, että Jumalaa ei
tosiasiassa ollut olemassa, toisin kuin niin moni muu.
Myöhemmän taipaleeni kannalta kyllin kiintoisa seikka mainituksi
tullakseen on näihin aikoihin sijoittuva, ehkä ensimmäinen muistoni paavista.
Muistan katselleeni kerran uutisia, joissa oli myös pätkä liittyen Johannes
Paavali II:een. Luodessani silmäni tuon vanhan miehen kasvoihin ja
kuunnellessani selostusta tulin jostain syystä ahdistuneeksi siitä, että
kristittyjen pitää olla kuuliaisia tuollaiselle kaukaiselle hallitsijalle. En
vielä tuolloin ymmärtänyt sitä, että paavi kuului nimenomaan katoliseen
yhteyteen, ja ajattelinkin, että myös minun luokkalaiseni joutuvat tottelemaan
häntä. Olen koettanut arvailla syytä tuolle ahdistukselle – ehkä tunsin oloni vähän pieneksi
niin valtavan kristittyjen joukon edessä, jota paavi silmissäni edusti. Ehkä
olin hiukan auktoriteettivastainen ja koin turhautuneisuutta Johannes Paavalin
valtaa kohtaan. Varmaan myös se, että en tiennyt kristinuskosta tarpeeksi,
aikaansai pelkoa tuntemattoman edessä. Yleinen asenteeni uskontoa kohtaan oli
kyllä kepeän ylimielinen ja sivuutin uskonnon useimmiten hyvin
välinpitämättömästi. Silti jokin paavissa herätti pelonsekaista kunnioitusta,
ehkä hiukan vavahduttikin ja sai ainakin hetkeksi pohtimaan.
Ajatus pakosta ”totella” paavia oli ahdistava siksikin, että
mikäli hänellä, niin kuin luulin, oli valtaa Suomen kirkossa, olisin saattanut
joutua osallistumaan hänen tottelemiseensa itsekin. Uskonnottomasta
vakaumuksestani huolimatta päädyin nimittäin opintotaipaleellani toistuvasti
hiukan ulkokultaisesti ottamaan osaa uskonnonharjoitukseen, se pääsi tulemaan
jopa tavaksi. Suurin syy lienee ollut haluni olla poikkeamatta massasta. En
muista kouluajoillani tunteneeni yhtäkään toista oppilasta, joka olisi ollut
minun laillani uskontokuntiin kuulumaton. Olen tässä tosissani: en muista
oikeasti kuulleeni kenestäkään – toki voi olla joitakuita, jotka salasivat
asian. Minäkin aloin ajan myötä salata sen, koska olin pakotettu oppimaan
olevani aikamoinen poikkeama normista. Ja normista poikkeavia ei lasten raaka
maailma läheskään aina kohdellut lempeästi. Pelko kiusaamisesta aiheutti kerran
yläasteella jopa sen, että valehtelin suoraan päin naamaa. Kun muut olivat
olleet rippikoulussa, minultakin kysyttiin siitä ja kiertelin ja kaartelin,
että en ollut vielä tullut sitä käyneeksi. Kun minulta sitten kysyttiin,
kuuluinko kirkkoon laisinkaan, vastasin myöntävästi. Toisen kerran koulun
kirkossa minulla oli valtava kiusaus mennä osallistumaan ehtoolliselle
muiden kanssa, vain siksi, että olisin sulautunut porukkaan. Nyt minusta
tuntuu, että totuuden kertominen ei välttämättä olisi tuhonnut kaikkea. Silloin
joukosta erottumisen pelkoni kuitenkin oli käsinkosketeltava ja halusin
minimoida kaikki mahdolliset syyt vihata minua. Tein tästä "hyvien välien
pitämisestä kaikkiin" elämänfilosofiani, jonka soveltamisessa menestyin siinä
määrin, että minua ei koskaan suuremmin kiusattu.
Osallistuin koulussa uskonnontunneille varmaan pääosin juuri
tämän vuoksi. Kävin joulu- ja kevätkirkoissa ja seisoin uskollisesti
uskonnollisissa aamunavauksissa salissa muiden kanssa. Kerran jopa jouduin
lukemaan koulun juhlassa jouluevankeliumia, koska kukaan kirkkoon kuulunut poika ei sitä
halunnut tehdä! Sisäinen halveksuntani pysyi mukana jonkin aikaa. Mutta sitten,
aivan vähitellen, se alkoi väistyä ja antaa tilaa toisenlaiselle
suhtautumiselle. Mielenkiinnolle.
Huomasin, että minua kaikesta huolimatta kiehtoi tämä usko
opetuksineen, vaikka en sitä totena pitänytkään. Oli aiheena sitten Raamattu,
kirkkohistoria, etiikka tai mikä tahansa muu, halusin oppia lisää ja lisää,
tiedonjanoni oli ehtymätön. Rehellisyyden nimissä on sanottava, että minua
kiinnostivat myös lähes kaikki muut oppiaineet – sivistyksestä ja tieteestä
tuli minulle kouluvuosinani erittäin rakkaita. Mutta en enää halveksinut
uskontoa, vaan pidin sitä yhtä kiintoisana kuin kaikkea muutakin. Sen sijaan
halveksuntani kohteeksi tuli pikemminkin se pilkallinen suhtautuminen
koulusivistykseen, jota niin moni luokkakaverini avoimesti osoitti. Päädyin silti varmuuden vuoksi peittelemään myös sitä tosiseikkaa, että pidin
koulunkäynnistä.
Aloin siis salaa pitää uskonnosta oppiaineena. Lisäksi aloin
kokea uskontoa kohtaan jopa tietynlaista kunnioitusta. Ilmiö on sikäli
mielenkiintoinen, että tämä kunnioitus tuntuu olleen lähinnä ulkonaista,
tietynlaista näytelmää. Mutta minulle sellainen kunnioitus oli perin antoisaa, minä nautin siitä. Nautin siitä, että sain
ulkomaanmatkoillamme käydä vaikuttavissa kirkkorakennuksissa, ottaa hatun
päästä ja hiljaisena arvokkaasti käyskennellä käytävissä. Minua miellytti ajatus
juhlavista jumalanpalveluksista, näin niille tavallaan paikan yhteiskunnassa ja
olisin ehkä ollut jopa valmis puolustamaan uskonnonharjoitusta! Mutta en siksi,
että olisin uskonut siihen. Kunnioitukseni johtui pikemminkin jostain, jota
voisi luonnehtia draamalliseksi arvoksi. Minulla ei ole nyt tilaisuutta
valottaa tätä asiaa kovin runsassanaisesti, mutta todettakoon, että persoonaani
määrittelee mitä suurimmassa määrin viehtymys tarinoihin, kerrontaan ja
dramaattisiin juonikuvioihin. Tiedostamattanikin huomaan nauttivani elämän
sisällöistä ja tapahtumista, jotka jollain tavalla esteettisesti puhuttelevat
sitä puolta minussa, joka janoaa nähdä elämän rakentuvan kuin eräänlaisen
näytelmän. Kuten tämän sarjan johdannossa linjasin, näen ainutlaatuista arvoa kaikenlaisilla tositarinoilla, jotka eivät välttämättä useinkaan rakennu tällä
lailla dramaattisesti. Mutta voi kuinka rakastankaan myös laadukasta fiktiota! Rakastan
mahtipontisuutta, auktoriteettia, voimallisia elämyksiä, juhlavuutta,
majesteettisuutta, historiaa ja oikeastaan mitä tahansa, joka soveltuu
mielestäni kihelmöivän hyvin osaksi jotakin tarinaa. Haalin jatkuvasti
tällaisia kokemuksia ja mahdollisesti kirjaan niitä ylöskin, että joskus, jos
jaksan, voin itse sijoittaa niitä keksimiini tarinoihin.
Osa tästä myönteisestä kokemuksesta on myös tavallaan
sanojen tavoittamattomissa olevaa esteettisyyttä. Ehkä ensimmäisiä uskonnon
elementtejä, jotka vetosivat minuun tällä sanomattomalla tavalla, olivat
kirkkojen urut. Jo lapsena hurahdin totaalisesti tähän soittimeen, joka palveli
silloin ja edelleen palvelee mielestäni täydellisyyttä hipoen niitä syviä
tarkoitusperiä, joiden takia musiikkia kuuntelen. Kirkkoon pääseminen oli
minulle harvinaista herkkua, mutta käynti ei juuri koskaan ollut pettymys, jos
vain pääsisin edes vähän kuulemaan soitinten kuningattaren ääntä. Toki on myös
paljon ei-uskonnollista urkumusiikkia eikä kiinnostukseni missään määrin
rajoittunut vain kirkolliseen urkujen käyttöön. Mutta ei käy kieltäminen, että
uruilla soitetut virret lisäsivät ja juurruttivat uskonnosta saamaani
esteettistä nautintoa.
Tätä kaikkea löysin uskonnosta, kasapäin. Uskonto oli
mielessäni esteettisesti äärimmäisen potentiaalinen ilmiö. Tällainen
intohimoinen mutta kuitenkin ytimiin asti menemätön oli suhteeni uskontoon
varmaankin monen monta vuotta. Enkä puhu vain kristinuskosta, vaan myös muista
maailmanuskonnoista ja oikeastaan kaikista luonnonuskonnoistakin, joihin
törmäsin. Itse asiassa on tunnustettava, että polyteismi kiinnosti minua noina
aikoina ehkä monoteismiäkin enemmän. Välillä löysin itseni ahmimasta
hindulaisia, kreikkalaisia ja germaanisia jumaltaruja yön pimeinä tunteinakin.
En vain millään saanut tarpeekseni, mielenkiintoni vaikutti ehtymättömältä.
Jossain vaiheessa en enää voinut sanoa itseäni ateistiksi –
rakastin uskontoa jo ihan liikaa halutakseni profiloitua jumalankieltäjäksi.
Minusta oli tullut agnostikko: en tiennyt, oliko Jumalaa olemassa vai ei, enkä
oikeastaan pyrkinytkään ottamaan siihen kysymykseen kantaa. En ennen kuin olin
jo hyvän matkaa yläasteella.
Uskon alkukipinä kahdeksannella luokalla
Erilaisuuden pelko ja häpeä poikkeavuuteni takia kuitenkin
aikaansaivat minussa arvaamattomia prosesseja. Vaikka onnistuin estämään
kiusatuksi tulemisen, sisintäni kalvoi jatkuva epäluottamus muihin ihmisiin.
Edessäni siinsi yhdeksännen luokan jälkeinen maa, mutta sitä ennen minun oli
kaikin voimin keskityttävä siihen, että elämä ei ehtisi muuttua helvetiksi sitä
ennen.
Nerokkaita suunnitelmiani tuli uhkaamaan mahdollinen muutto
toiselle paikkakunnalle äidin työn takia. Ajatuksesta joutua uudeksi oppilaaksi
tuntemattomien ihmisten pariin tuli minulle täydellisen sietämätön. Siinä jos
jossain olisi ilmeinen uhka joutua silmätikuksi ja sylkykupiksi. Olin tästä
skenaariosta varmaan ahdistuneempi kuin mistään muusta ennen. Olin valmis
venymään melkein mihin tahansa, jos vain saisin muuttoa lykättyä siten, että
ehtisin käydä peruskoulun loppuun synnyinkaupungissani.
Ja minä venyin.
Kahdeksasluokkalaisena olin eräänä iltana ahdistuneena
omassa huoneessani, ja mieleeni pälkähti ajatus. Entä jos rukoilisin?
Kääntyisin sen Jumalan puoleen, josta minulle oli vuosikaudet opetettu? Eihän
se paljoa vaatisi, ja sitten sekin olisi kokeiltu. Ryhdyin tuumasta toimeen ja
annoin palaa, varmaan melkoisen tönkösti ja epävarmasti, sillä en ollut koskaan
tosissani rukoillut. Muistan rukoilleeni sanoin: ”Jumala, jos olet
olemassa…” Kuunneltuani monia muitakin tällä lailla rukoilleita ja vastauksen
saaneita olen tullut vakuuttuneeksi siitä, että Jumala tuppaa vastaamaan tuollaisiin
rukouksiin ilmeisesti hyvin mielellään. Niissä kyllä oikeastaan ilmaistaan epävarmuus ja
uskon vähäisyys, mutta ehkä Jumala tarttuu mielellään mahdollisuuteen osoittaa
todeksi, miten sinapinsiemenenkin verran riittää siirtämään vuoria.
Rukoilin, että minun ei tarvitsisi muuttaa kahdeksannen ja
yhdeksännen luokan välissä, niin kuin uhkakuva oli. Mutta tässä ei ollut
kaikki. Minä nimittäin rupesin käymään kauppaa Jumalan kanssa – teologisesti
ehkä hiukan arveluttavaa – mutta myöhemmän henkilöhistoriani kannalta erittäin
ratkaisevaa. Mikäli muutto lykkääntyisi, lupasin Jumalalle liittyä joskus
kirkkoon.
Kului muutama päivä, ja sitten sain puhelinsoiton äidiltäni.
Asia oli järjestynyt eikä muuttaa tarvitsisi vielä. Maallisesti ajateltuna
tapahtumaketjulle saattaa olla hyvinkin looginen selitys, mutta minulle se näyttäytyi suoranaisena ihmeenä enkä voinut muuta kuin päästää kohti taivasta
antaumuksellisen, huojentuneen kiitoksen. Siihen se kuitenkin sillä kertaa jäi.
Elämä oli taas mallillaan ja palautuikin hyvin samankaltaiseksi kuin ennen tätä
”hengellisyyden piikkiä”. Ainoa muutos oli, että uskoin nyt Jumalan olevan
olemassa. Mitään konkreettista muutosta tämä ei kuitenkaan saanut aikaan. Ei ennen
kuin vielä noin kolme ja puoli vuotta oli kulunut.
Läheltä piti -tilanteita
Muutin peruskoulun jälkeen uudelle paikkakunnalle ja aloitin
siellä lukion, joka alkuhankaluuksien jälkeen alkoi sujua yhtä erinomaisesti
kuin peruskoulukin. Muun elämäni osalta ajauduin eriskummalliseen suuntaan: en
edes halunnut ystävystyä kehenkään uudessa kaupungissani vaan sulkeuduin
enemmän sisäiseen maailmaani. Se oli ennen muuta tarinoiden maailma.
Mielikuvitukseni oli hyvin rikas, ja koin proosan kirjoittamisen olevan portti
jopa paljon mielenkiintoisempaan maailmaan kuin se, missä
tosiasiallisesti elämme. Identifioiduin taiteilijaksi, ja eräs suurista
tavoitteistani oli yhteiskuntamme viimeisten tabujen horjuttaminen. Olin
anarkistinen luonne, joka halusi leikkiä eräänlaista ”paholaisen asianajajaa”,
olla periaatteesta eri mieltä muiden kanssa vain pakottaakseni heidät
argumentaatiokeskusteluun kanssani, ravistellakseni heitä. Mahdoin olla välillä
todella ärsyttävä ihminen sukulaisilleni (muita kontakteja minulla ei tuohon
aikaan ollut). Mielipiteeni olivat teinille tyypilliseen tapaan voimakkaan
ehdottomia ja mustavalkoisia. Se oli tässä suhteessa selkeää aikaa, ainakaan
minun ei tarvinnut käyttää aikaa pohjattoman epävarmuuden merellä seilaamiseen,
joka myöhemmin tulisi liiankin tutuksi. Toisaalta sain lukioaikana jopa
sanallistettua sen tosiseikan, että en osannut varsinaisesti perustella
moraalisia kantojani. Huomasin, että jos keskustelu menisi oikeasti
syvälliseksi, minulla ei oikeastaan ollut kestävää tiedollista perustaa, jolla
seisoa. Mutta jostain kumman syystä tämä ei vielä silloin sen enempää vaivannut
minua ja sain sen jotenkin pidetyksi poissa mielestäni. Keskityin olemaan
vastarannan kiiski sen suurempia miettimättä.
Minulla oli tietysti huolenaiheitakin, jotka kaikki tuntuvat
liittyvän kuolemanpelkoon. Pelkäsin välillä olevani hengenvaarallisesti sairas,
välillä taas pelkäsin muiden ihmisten haluavan minulle pahaa. Molemmissa
peloissani menin toisinaan absurdiuteen asti. Kuolema oli kauhistuttava ajatus,
vaikka usein onnistuin sen jotenkin sysäämään mielestäni.
Oman leimansa kuolema-ajatuksiin toi Jumalalle antamani
lupaus, joka ei koskaan jättänyt minua lopullisesti rauhaan. Kyllä se unohtui
usein, pitkäksikin aikaa, mutta sitten taas muistin sen. Halusin sysätä
päätöstäni kauas tulevaisuuteen, mutta samalla ajatus kuolemasta ahdisti: mitä
jos en ehtisi täyttää lupaustani? Olisinko silloin kadotustuomion alainen? Niin
vastakkain olivat kuolemanpelko sekä pelko elämäni mahdollisesta muuttumisesta,
jos tulisin avoimesti uskoon.
Pariin otteeseen kävin hyvin lähellä kristityksi tulemista.
Erään kerran opintojen lomassa sivuttiin oppia kaksinkertaisesta predestinaatiosta, jonka mukaan Jumala on jo ennen maailman luomista
jokaisen ihmisen kohdalla tehnyt päätöksen määrätä hänet joko taivaaseen tai
helvettiin. Tämä oppi säikytti minut hetkeksi, sillä päädyin miettimään sitä
kammottavaa vaihtoehtoa, että minua ei olisi valittu pelastukseen. Sitten
kuitenkin kuulin yleisprotestanttisesta periaatteesta, että ihminen pelastuu
yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Kristuksen tähden. Kuinka
moninkertaisesti lohdullisempia sanoja nämä olivatkaan kuin sanoma siitä, että
Jumala on aktiivisesti jaotellut etukäteen ihmiset kahteen ryhmään! Nuo kolme yksin-lausetta
rauhoittivat mieltäni, mutta on pakko myöntää, että osin vääristä syistä.
Ajatuskulkuni mukaan pelastukseen riitti, että ajattelin Jumalan olevan
olemassa – minkäänlaista parannuksen tekoa ei esimerkiksi tarvittu, ei sen
paremmin heittäytymistä Jumalan lupausten kannateltavaksi tai
vakaumuksellista elämäntapaa kristittynä. Tämä virheellinen teologinen käsitys
siirsi uskoontuloani varmaankin monella kuukaudella ellei jopa vuodella:
tuudittauduin siihen, että kaikki olisi hyvin, kunhan uskoin Jumalan olevan
olemassa ja liittyisin joskus kirkkoon.
Mutta kaikkia pelin kortteja ei vielä ollut katsottu.
Lukiossa uskonnontunnilla katsoimme kerran videota, jossa
mainittiin muistaakseni sivuhuomautuksena, että ainoa synti, jota ei
saa anteeksi, on jumalanpilkka. Välittömästi en reagoinut asiaan juuri
mitenkään, mutta myöhempiä vaiheitani ajatellen sain tuolla uskonnontunnilla
varsin merkittävän opetuksen, niin merkittävän, että se tuli myöhemmin olemaan
erottamaton osa uskoontuloprosessiani.
Seuraavan kerran jumalanpilkkakysymykseen palattiin
tuijottaessani tietokoneella koostamaani kuvaa rististä, jonka taustalla on
liekkejä. En mainitse tarkemmin, miksi olin kyseisen kuvan tehnyt, mutta joka
tapauksessa havahduin tuota kuvaa katsellessani miettimään jumalanpilkkaa.
Sillä kertaa ajatukseni eivät vielä saavuttaneet kovin syvää tasoa. Olin
aiemmin kuullut tai lukenut, että ristien polttaminen oli tietynlaista
häväistystä. Hetken, vain hetken pohdin, olinko tehnyt herjaavan kuvan. Olinko
voinut syyllistyä jumalanpilkkaan?
Anteeksiantamaton synti horjutti omaksumaani teologiaa,
jossa pelastumiseen riittää Jumalan olemassaolon tunnustaminen. Tuota syntiä ei
voisi saada anteeksi, joten jos sen hairahtuisin tekemään, ei toivoa enää olisi! Ei enää auttaisi sitten kuolinvuoteella kääntyä, koska mahdollisuuteni olisivat jo menneet! Siispä, kun katsoin tekemääni kuvaa, mietin, olinko tehnyt anteeksiantamattoman
teon. Se vavahdutti sisimpääni. Mutta seuraavana hetkenä mietin asiaa omalla järjelläni.
Ristihän ei palanut, liekit olivat taustalla. Ei tuo kuva kai voinut olla
jumalanpilkkaa, koska risti ei palanut, ehkä oli lähellä palamista, mutta ei
palanut. Olin jälleen käynyt hyvin lähellä avautua enemmän uskon asioille,
mutta järkeilyni sai minut vielä kerran sysäämään ajatukseni pois.
Kului aikaa, en muista tarkemmin, kuinka paljon. Pian
kuitenkin tulin siihen hetkeen, joka muutti elämäni suunnan.
Ennen kuin kerron siitä, muutama sana kiteyttämään
elämäntilanteeni ennen uskoontuloani. Olin psyykkisesti hyvin terve, rauhallinen, raitis ja lainkuuliainen ihminen, jolla kaikki oli päällisin
puolin ihan hyvin. Elämäni oli kyllä ennen uskoontuloani varmasti
monella tavalla vääristynyttä, vääryyteen kietoutunutta ja rikkinäistä, mutta
en sitä oikeastaan nähnyt. Olin myös syrjäytynyt, varauksellinen ja
sisimmässäni koin usein pelkoa. Mutta kaikesta tästä huolimatta olin
kokonaisuutena arvioituna onnellinen. Nautin elämästäni, hyvästä
ruuasta, taiteesta, matkailusta ja harrastuksistani. Ja uskoontuloni myötä
valitettavasti menetin tämän nautinnon ja onnellisuuden hyvin pitkäksi aikaa.
Minun piti myöhemmin löytää se vaikeuksien kautta hiljalleen uudelleen.
Aallonpohja on minulla siis nimenomaan uskoontulon jälkeen, ei sitä ennen. Viimeistään
tässä kohtaa lukija joutuu siis huomaamaan tarinassani merkittävän, raadollisen
poikkeaman suhteessa todistuspuheen standardikaavaan, jota elämäkerran
johdannossa sivusin. Haluan vielä tähdentää, että kertomukseni, etenkin tässä
ja seuraavassa osassa, ei ole tarkoitettu pitämään pilkkana
hengellistä elämää tai antamaan siitä huonoa kuvaa, vaikka joissain kohdin voi
siltä tuntua. Oman käsitykseni mukaan ongelmia aiheutti pikemminkin
hengellisyyteni vääristymä kuin hengellisyys itse. Kertoessani mahdollisimman
totuudenmukaisesti kokemuksistani omasta näkökulmastani, on taustalla uskoakseni mahdollista nähdä Jumalan hyvä vaikutus.
Gustave Courbet'n 1840-luvun teoksesta Epätoivoinen mies tekemäni valokuvaversio "kohtalonvuodelta" 2011, hiukan ennen kuin hengellinen heräämiseni käynnistyi. |
Uskoontulo
Lopullinen hengellinen heräämiseni ei tapahtunut lukemalla
kadulla saamaani traktaattia, ei kenenkään läheiseni evankelioitua minua, ei
apologeettisen pohdinnan seurauksena, ei myöskään lukemalla Raamattua tai
varsinkaan jumalallisen rakkauden ilmestyksessä. Ei, minä oli myöhään illalla
yksin omassa huoneessani ja kuuntelin musiikkia!
Tulkoon ikuistetuksi se tapahtumaketju, joka tähän iltaan
oli johtanut. Olin uudelle paikkakunnalle muutettuani sattunut aloittamaan eräässä kuvataidepainotteisessa lukiossa (kuvis oli silloin minun juttuni, tai
ainakin yksi niistä). Tähän lukioon sattui tulemaan toisen opiskeluvuoteni
aikana eräs sijaisopettaja, ja koska pidin hänestä, oli minulle ilo kuulla
kolmannen vuoden alussa, että hän oli sattunut jäämään vakituisemmin lukioomme
sijaisuutensa jo päätyttyä. Tämä sama opettaja sattui kolmannen vuoden syksynä
eräässä radioaamunavauksessa soittamaan kappaleen, joka oli minulle
entuudestaan tuntematon ja johon satuin tykästymään. Raapustin tätä
miellyttävästi sointuvaa kappaletta kuunnellessani sen sanoja ylös voidakseni
etsiä sen käsiini myöhemmin. Kyseessä ei suinkaan ollut mikään hengellinen
kappale, ehei, vaan muuan ruotsalaisen pop- ja rock-yhtye The Soundsin The
No No Song. Kuunneltuani tätä kappaletta netistä satuin tykästymään siihen
siinä määrin, että halusin mennä oikein levykauppaan ostamaan itselleni albumin
(Something to Die For), jolla kappale oli. Ja nyt alamme lähestyä
h-hetkeä: latasin kappaleen levyltä iPodilleni, sille hauskalle pikku
soittimelle, jolta ennen vanhaan kuunneltiin musiikkia. (Minulla on edelleen kyseinen kapistus, ja se toimii!)
Keskiviikkoiltana 12. lokakuuta vuonna 2011 olin huoneessani
ja tapani mukaisesti kuuntelin iPodilta musiikkia touhutessani omia juttujani.
Sitten käyntiin lähti The No No Song, jonka toisen säkeistön alku kuuluu
suomeksi käännettynä ja hiukan siistittynä suunnilleen: ”Tällaisina hetkinä en
välitä sinusta paskaakaan.” Näiden jo aiemmin useasti kuulemieni sanojen
kajahdellessa korvakäytävissäni minulle tuli hyvin voimakkaasti mieleen Jumala.
Silloin säikähdin. Mietin, olinko tullut herjanneeksi Jumalaa, koska olin kuullessani ne sanat ajatellut juuri Jumalaa – ja minusta tuntui, että olin antanut ajatukselle ainakin hetkellisesti täyden hyväksyntäni ja tarkoittanut sitä. Ikään kuin olisin mielessäni näyttänyt Jumalalle keskisormea. Mieleeni muistui tuo synti, jota ei voisi saada anteeksi. Kävin nukkumaan, mutta seuraavana päivänä asia vaivasi edelleen, enkä saanut sitä mielestäni. Menin opinahjooni ja siellä tulin mietinnöissäni siihen tulokseen, että onhan tässä vielä elämää elettävänä, vaikka joutuisinkin helvettiin, ja muistaakseni ajattelin jotain sen suuntaista, että voisinhan yrittää elää paremmin tästä lähtien.
Aloin kuitenkin etsiä netistä tietoa tästä synnistä, anteeksiantamattomasta Pyhän Hengen pilkasta. Löysin maallisen jumalanpilkkalain ja hetkellisesti rauhoituin, kun luulin ainoastaan julkisen häväistyksen olevan jumalanpilkkaa. Mutta ajattelin ennen pitkää taas pahasti, tällä kertaa Pyhästä Hengestä. Nyt minua pelotti todella. Pelkäsin jälleen tehneeni anteeksiantamattoman synnin.
Tämä pelko oli se, joka sai minut tulemaan uskoon. Tämä
pelko ei sallinut minun enää sysätä uskonasioita sivuun. Se on tavallaan hyvin
paradoksaalista, sillä ennen kuin olin ottanut ensimmäistäkään askelta
pelastuksen tiellä, pelkäsin, että mahdollisuuteni pelastua olisi jo ikuisesti
mennyttä! Mutta mielessäni oli myös toisenlainen ajatuskulku: ehkä Jumala
armahtaisi minua, jos nyt todella antautuisin tälle asialle. Tässä kohtaa on
kuitenkaan turha enää puhua minkäänlaisesta varmuudesta. Kaikki varmuuteni
tulisi seuraavien viikkojen kuluessa katoamaan: en voisi milloinkaan olla varma
siitä, olenko matkalla pelastukseen vai kadotukseen. Siltä minusta ainakin
silloin tuntui. Ainoa, mitä pystyin tekemään, oli yrittää jättää syntini ja
antaa elämäni muuttua tyystin toisenlaiseksi. Koska mikäli en tekisi sitä,
olisi pelini ainakin pelattu: silloin ainakin tekisin Pyhän Hengen
pilkan! Ehkä minulla oli vielä mahdollisuus, mutta siihen piti tarttua nyt,
ajattelin.
Tutkiskellessani itseäni ja ajatuksiani viimein kunnolla ja
rehellisesti valveuduin yhä enemmän ymmärtämään, millaiseksi elämäni oli
mennyt. Olin vakuuttanut synnintuskassani: "Minähän rakastan
Jumalaa." Mutta pian huomasin, että en niin ollut todellisuudessa pitkään
aikaan tehnyt. Syntini olivat vieroittaneet minut Jumalasta. Aloin kahlata läpi
hengellisiä kirjoituksia ja piakkoin koin tajunneeni, mitä on todellinen uskoon
tuleminen ja avasin sydämeni Jeesukselle. Varsinaista uskoontulon hetkeäni en
siis tiedä, ainoastaan sen hetken, josta kaikki lähti lopullisesti vyörymään.
Luottamus ja vakaumuksen kokko
Moni asia muuttui laajuudessa, jota on jopa vaikea käsittää.
Aloin lukea Raamattua, rukoilla säännöllisesti ja karttaa syntiä parhaani
mukaan. Minulle selvisi asioita, kuten lähimmäisten vihaaminen, kateus ja
himo, jotka olivat olleet väärällä tavalla hallitsemassa elämääni.
Onnistuin hämmästyttävästi lopettamaan kuin seinään pahoja tai pahoina
pitämiäni tapoja, jotka olivat aiemmin olleet niin vahvan tuntuisia. Miten
kykenin tähän kaikkeen? Syyn löydämme luottamuksesta.
Monesti olen elämässäni saanut huomata, miten suuri voima
pinttymään päässeillä ajatuksilla voi olla. Jos vain luotan johonkin
ajatukseen, saattaa se jopa kannatella koko elämääni
riippumatta sen totuusarvosta. Tällainen luottamus toimii eritoten
silloin, kun tarkempaa ajattelua vältetään. Esimerkiksi peliriippuvainen voi
päästä vapaaksi himostaan, jos hänen päähänsä saadaan iskostettua ajatus, että
uhkapelaaminen on yksiselitteisesti väärin. Tai sitten pelaaja voi toistuvasti
hävittyään uskotella itselleen, että paha onni vainoaa häntä. Vaikka kumpikaan
väite ei todennäköisesti olekaan totta, voi luottamus niihin käytännössä
silti vapauttaa hänet. Jos taas hän alkaa metodisesti epäilemään kaikkea, voi
epävarmuus saada hänet lankeamaan yhä uudelleen ja uudelleen. Enkä tahdo tällä
esimerkillä sanoa, että olisi hyvä pyrkiä omaksumaan virheellisiä uskomuksia,
kunhan niihin vain luotetaan vahvasti – haluan vain kiinnittää voiman
luottamuksemme voimaan.
Minun kohdallani luottamukseni – tai pikemminkin tarkemman
pohdinnan ja epäilyksen puute – oli aiemmin ollut vetämässä minua väärään
suuntaan, nimittäin silloin kun ajattelin, että riittää uskoa Jumalan
olemassaoloon. Virheellinen uskomus, mutta täysin kykenevä määrittelemään
elämää, koska luotin siihen. Nyt herättyäni hengellisesti minuun
ilmestyi toisenlainen luottamus. Luotin voimakkaasti siihen, että tietyt
elämäni asiat ja tavat olivat syntiä ja tahallisina voisivat johtaa minut
lopullisesti pois Jumalan luota. Tämä pelko oli kaikesta inhottavuudestaan
huolimatta todella voimallinen motivaattori. Ehkä se jopa perustui totuuteen,
mutta joka tapauksessa se jo aivan alussa saavutti mittasuhteet, jotka
keikauttivat minut päistikkaa ojasta allikkoon. Elämäni koki sen takia niin perusteellisen
muodonmuutoksen, etten valitettavasti en voinut vielä sen alkaessa
tietää, millainen piinallinen vuosi minua odottikaan.
Uskoontuloani ympäröivät hetket olivat siis ei enempää eikä
vähempää kuin elämäni ahdistavimpia kokemuksia, niin oudolta kuin tämä ehkä
kuulostaakin lukea sellaisen henkilön kynästä, joka yhä tätä kirjoittaessaan on
kristitty. Toki kokemani ahdistus johtui siitä, että ollessani viimein valmis
vastaamaan Jumalan kutsuun jouduin välittömästi valtavien hengellisyyden vääristymien
uhriksi. Silti on suoranainen ihme, että selvisin rääkkini lävitse säilyttäen positiivisen
suhtautumisen itse kristinuskoa kohtaan. Sittemmin siitä onkin tullut elämääni
kantava todellisuus, jota saan yhä uudelleen opetella tuntemaan paremmin.
Ehkä ei niin tärkeää olekaan se, mistä syystä uskoon on alun
pitäen tultu tai millaisten vaiheiden kautta totuus on löytynyt. Luulisin, että
melkoisen harvoin ihmisen vakaumus läpi koko elämän kaikkine vaiheineen
perustuu johonkin kauan sitten kohdalle osuneeseen subjektiiviseen kokemukseen tai yksittäiseen argumenttiin.
Vakaumus on suuri palo, siitä lyövät usein ajan myötä paljon suuremmat lieskat
kuin se kipinä, joka sen alun perin sytytti roihuamaan. Vain ani harvoin kipinä näet sattuu olemaan niin oikeanlainen ja elinvoimainen, että se yksin riittää pitämään tulta hengissä loppuun saakka. Alkusysäyksellä on oma
korvaamaton sijansa, mutta paljon merkittävämpi seikka on lopputulos. Ja matka,
joka sen koettelee, hioo ja kasvattaa kohti puhtautta ja täydellisyyttä.
Omalla kohdallani pystyn sanomaan olevani kiitollinen, että
usko tuli elämääni tuona syksynä, vaikka sen vanavedessä seurasi yli vuoden
tuskallinen piina.
Sillä matkani, tarinani, oli sittenkin vasta alussa.
***
P.S.
Halukkaat pääsevät kuuntelemaan The No No Songin esimerkiksi täältä, tosin kyseisessä YouTube-versiossa minun kannaltani keskeisimmän säkeen keskeisin sana on syystä tai toisesta joutunut sensuurin kouriin. Videon kuvauksesta lyriikat pääsee kyllä lukemaan. Kiinnitän musiikissa yleisesti ottaen huomiota paljon enemmän itse musiikkiin kuin sanoihin. Siksi onkin aika harvinaista, jos lyriikat onnistuvat läpäisemään tajuntani niin, että oikeasti alan miettiä, mitä niissä sanotaan. Tässä kappaleessa niin lienee käynyt juuri tuon yllättävän ja odottamattoman voimakkaan sanan takia, joka siis levyversiossa ja sitä kautta iPodillani on selkeästi kuultavissa.
Biisin sanoittaja tuskin on tarkoittanut Jumalaa sanoituksia kirjoittaessaan eikä minullakaan ole sitä tarvis siten tulkita (vaikka sitenkin sen voi lukea, jolloin lopputulos on sangen omalaatuinen!). Kappale on minulle kuitenkin edelleen ainutlaatuisen merkityksellinen ja usein sitä kuunnellessani ihmettelen sitä kaikkea, mitä siitä elämässäni on seurannut. On se minusta musiikillisestikin edelleen varsin kelpo teos. Tässäpä olisi minulle jo useampi syy hankkiutua joskus kuuntelemaan The Soundsia livenä!