Julkaisen blogissani myös toisen harjoitteluni aikana, Kerimäen kirkossa 13.5.2018, pitämäni saarnan. Raamatunlainaukset ovat tässä versiossa 33/38-käännöksestä.
***
Pyhän nimi:
Kuudes sunnuntai pääsiäisestä
(Exaudi)
Saarnateksti (3. vuosikerran evankeliumi):
Joh. 17:18-23
Niinkuin
sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät
maailmaan; ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat
pyhitetyt totuudessa. Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös
niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki
olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin
meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja
sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he
olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he
olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut
lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
***
Luimme juuri
otteen Jeesuksen jäähyväisrukouksesta, joka sijoittuu aikaan vähän ennen hänen
vangitsemistaan kiirastorstai-iltana. Vain muutaman tunnin kuluttua Jeesus
joutuisi oikeudenkäyntiin ja saisi kuolemantuomion. Käsillä oleva evankeliumin
kohta on eräs viimeisistä sanoista, jotka Jeesus opetuslapsilleen puhui.
Siksipä onkin merkillepantavaa, miten hän tuolloinkin osoittaa seuraajilleen
rakkautta loppuun asti ja rukoilee heidän puolestaan. Jeesus tiesi, että hänen
poistuttuaan opetuslapset joutuisivat kohtaamaan monia haasteita. Kenties
keskeisin niistä liittyy heidän yhteyteensä, tai vielä täsmällisemmin
ilmaistuna ykseyteensä.
Tarkastelen
tässä saarnassa tuota Jeesuksen jäähyväisrukouksen kantavaa teemaa kolmesta
näkökulmasta: 1) Mikä ykseys, 2) Miksi ykseys? ja 3) Miten ykseys?
Aloitamme
ykseyden luonteesta. Jeesus rukoili, että hänen seuraajansa olisivat yhtä, niin
kuin hän itse ja Isä Jumala ovat yhtä. Tänään äitienpäivänä tekee mieli
pysähtyä miettimään vanhemman ja lapsen välistä suhdetta. Jumalan kahdesta
ensimmäisestä persoonasta ei varmastikaan käytettäisi niitä nimiä, joilla
tunnemme ne, jos ne eivät auttaisi meitä hahmottamaan jotain hyvin tärkeää.
Vanhempien ja lasten välillä näyttää ikään kuin luonnostaan olevan selittämätön
ja vahva side. Uskallan väittää, että tuollaisessa suhteessa on meillekin
jotain ihanteellista. Vanhemmat ja etenkin tänään äidit, teillä on oma
ainutlaatuinen asemanne. Huolehtikaa yhdessä lastenne kanssa, että välillänne
oleva side, Jumalan kallis lahja, pysyy.
Kun palaamme
tekstiin, huomaamme, että Jeesus näyttää kuitenkin menevän vielä hiukan
pidemmälle. Sen lisäksi, että uskovien yhteyden tulisi olla samanlaista kuin
Isän ja Pojan, uskovilla tulisi olla vielä yhteys näiden Isän ja Pojan kanssa.
Me ja Jumalan persoonat, yhtä suurta ykseyttä kaikki! Jeesus rohkenee rukoilla
aika suuria, käyttääpä jopa sanaa täydellinen
ykseys. Tämä ei varmastikaan tarkoita sitä, että meidän tulisi olla kaikista
asioista täysin samaa mieltä ja menettää henkilökohtaiset eromme. Mutta
jonkinlaisesta syvästä tahtojen, päämäärien ja olemusten yhteydestä on kyse.
Kun tänä
päivänä katsomme kristinuskoa ja erilaisten kirkkokuntien paljoutta, monelle
aivan oikeutetustikin herää kysymys, vallitseeko Jeesuksen rukoilema ykseys.
Kristityillä on paljon yhteistä keskenään ja uskomme kohde on sama, mutta silti
emme voi esimerkiksi astua aina ja kaikkialla samaan ehtoollispöytään. Eikä
tämä hajaannus kosketa ainoastaan maailmanlaajuista kirkkoa, vaan
valitettavasti myös omaa kansankirkkoamme, jossa jakolinjat ovat kasvaneet.
Samoin se itse asiassa koskettaa myös meidän yhteiskuntaamme. Kuilut kasvavat,
oli kyse sitten elintasosta tai aatesuuntauksista. Ihmiset kääntyvät toisiaan
vastaan. Hajaannus ja erottautuminen toisista on edennyt sangen pitkälle.
Ainakin
ulkoapäin katsottuna me ja meidän kirkkomme näyttää ykseydessään
epätäydelliseltä. Mutta nyt mieliimme jo pyrkii kysymys: mitä sitten?
Toinen näkökulmani
ykseyteen esittää kysymyksen: Miksi? Minkä tähden ykseydellä sitten on
merkitystä?
Ykseys
Jeesuksen jäähyväisrukouksessa tähtää koko ajan johonkin päämäärään, joka on
koko puheen keskiössä. Tämä päämäärä on Kristuksen kirkastuminen. Sillä tarkoitetaan
sitä, että Jeesuksen tunteminen maailmassa saisi lisääntyä ja sanoma hänestä
saisi levitä kaikkialle. Jeesuksen mukaan myös kristittyjen ykseys palvelee
tätä päämäärää: ”että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma
ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt”. Yksinkertaisesti Jeesus
painottaa, että meidän ykseytemme on hyväksi lähetystyölle. Kristittyjen ykseys
on hyvä todistus maailmalle ja auttaa vetämään muitakin tähän samaan ykseyteen.
Kun olemme yhtä keskenämme, voi sillä esimerkin ja todistuksen kautta olla
vaikutusta koko maailman rajalinjojen madaltumiseen.
Olette ehkä
kuulleet ekumeenisesta liikkeestä, joka osaltaan pyrkii lähentämään
kristillisiä kirkkokuntia toistensa kanssa. Tuo liike syntyi osaltaan siksi,
koska ykseyden särkyminen nähtiin tragediana, joka haluttiin korjata.
Ekumeniassa pyritään keskustelemalla löytämään yhteistä maaperää ja
mahdollisuuksia yhteiselle toiminnalle. Tälläkin paikkakunnalla toimiva
Loisto-yhteisö on hieno esimerkki paikallistason kristillisestä yhteistyöstä.
Tahdon
muistuttaa, että vaikka kirkko onkin hajaantunut, se ei toki estä Jeesusta
toimimasta. Jeesus ei tule kyvyttömämmäksi meidän kyvyttömyytemme tähden. Hän
on vapaa vaikuttamaan ihmiskunnan parissa haluamallaan tavalla ja viemään
suunnitelmansa päätökseen olosuhteista riippumatta. Tämä on suurta armoa, ja
saamme iloita siitä, että meillä on tällainen Jumala. Ykseyden arvo ei
kuitenkaan sinänsä vähene, sen tavoittelu on nähtävä ennemminkin haasteena,
johon saamme vastata. Kuinka sitten teemme sen?
Kolmantena
kysymyksenäni oli: Miten? Millä lihaksilla, millä välineillä tuo ykseys olisi
mahdollista saavuttaa ja ylläpitää? Tähän mennessä saarnaani on ehkä herännyt
jonkinlainen epätoivo: ykseys olisi tärkeää, mutta se vaikuttaa monessa kohtaa
puuttuvan. Jeesus sanoo tähän mielestäni jotain hyvin vapauttavaa. Hän itse on
voima: ”minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat
pyhitetyt totuudessa”. Jeesuksen antama uhri on, niin kuin uskonelämässä usein, voimanlähde.
Usko tuohon uhriin saa ihmeitä aikaan.
Me ihmiset
luomme usein raja-aitoja ja erottaudumme muista, tiedostaen ja tiedostamatta, monesti
ilman todellista syytä. Olemme mestareita tekemään toisista vihollisia, jopa
omista ystävistämme. Kun katsomme kirkon historiaa, on se jakaantumisen
historiaa. Ja jaon kerran tapahduttua on ekumeenisesta työstäkin huolimatta
ollut hankalaa palauttaa yhteyttä. On tavallaan kummallista, että ihmiselämässä
on monesti mahdollista rikkoa jotain, jota omat voimat eivät enää riitäkään
korjaamaan.
Mutta
onneksi meidän ei tarvitse jäädä tässä tilanteessa oman onnemme nojaan.
Ratkaisu on Jeesus. ”Ja
sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he
olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he
olisivat täydellisesti yhtä”. Meidän ei tarvitse lopulta tehdä muuta kuin uskoa häneen,
ja tästä uskosta käsin voimme rakastaa toisiamme puutteistamme huolimatta.
Tahdon tänä
päivänä kannustaa meitä kaikkia rakastamaan niitä, jotka ovat eri mieltä meidän
kanssamme, ja ottamaan todesta Jumalan antaman haasteen keskinäisestä
yhteydestämme. Kuitenkin painotan erityisesti Jeesuksen keskeisyyttä. Hän on
mestari korjaamaan sen, minkä me olemme hajottaneet. Pääsimmepä me elämässämme
ykseyteen toisten kanssa tai emme, saavutimmepa voittoja tai emme, onnistuimmepa
tulemaan paremmiksi tai emme, hän saattaa eräänä päivänä kaiken täydelliseksi. Hän
on eräänä päivänä palauttava myös täydellisen yhteyden kaikkien rakkaidensa
välille. Me saamme turvallisin mielin luottaa häneen tässäkin. Hän on sen
tekevä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti