Minun kuulee usein puhuvan luostariin menemisestä, ja vaikka
näissä puheissa eittämättä on mukana aimo annos vitsiä, eivät ne ole aivan
tuulestakaan temmattuja. Olen jo vuosien ajan hyvin syvällisesti pohdiskellut
elämänkutsumustani: mikä on se suunta, joka juuri minun on tarkoitus ottaa, ja
mikä tehtävä on annettu minulle täytettäväksi? Välillä tämä kokonaisvaltaisempi
pähkäily konkretisoituu myös yksittäisten kysymysten mietiskelemisenä. Niistä
eräs on kysymys naimattomuudesta tai avioitumisesta.
On sanomattakin selvää, että puhuessamme parisuhteesta,
ihastumisesta, rakastumisesta ja seksuaalisuudesta, puhumme eräästä ihmiselämän
herkimmistä alueista. Tällä alueella koetaan suuria tunteita laidasta laitaan
ja eletään elämämme kokemuksista ne kenties kaikista ihanimmat ja kamalimmat.
Näistä ja monista muistakin syistä olen usein pidättäytynyt sanomasta
paljoakaan kyseisestä aihepiiristä varsinkaan julkisesti – en ole nimittäin
kokenut osaavani käsitellä sitä tarpeellisella hienovaraisuudella. Nytkään
tarkoitukseni ei ole luoda aiheeseen objektiivista katsausta, vaan kertoa omia
kokemuksiani ja mielipiteitäni hyvin subjektiivisen näkökulman kautta.
Tällaisen kirjoitustyylin olen viime aikoina kokenut itselleni erityisen
toimivaksi, ehkäpä jopa ainoaksi mahdollisuudekseni kirjoittaa tekstiä, johon
voin olla täysin tyytyväinen. Jotain yleisen tason sanottavaakin minulla kyllä
olisi, mutta haluan vielä muotoilla sanojani paremmiksi.
Olen ehtinyt kokea yhtä ja toista hyvin tavallista liittyen
elämän romanttiseen puoleen. Minulla on omakohtaista kokemusta parisuhteesta,
”säädöistä” ja ihastumisista toisensa perään. Lisäksi olen seurannut
vuosikausien ajan eri etäisyyksiltä lukemattomien miesten ja naisten
parinmuodostusta menestyksineen ja kamppailuineen ollen monille myös
jonkinasteinen neuvonantaja. En missään tapauksessa ole mikään
parisuhde-ekspertti, mutta jonkin verran kokemusta ja sanottavaa katson
aiheesta omaavani, koska olen siitä hyvin kiinnostunut. Muun muassa kaiken karttuneen
tietoni perusteella minulle on kehittynyt jokseenkin vahva taju siitä, että
parisuhde-elämä ei välttämättä ole minun juttuni ensinkään.
Minulta tuntuu puuttuvan jotain, mitä havaitsen valtaosalla
muista ihmisistä, nimittäin kaipuu parisuhteeseen. Joskus minulla sellainen
kyllä oli: läpi yläasteen ja lukion unelmoin seurustelukumppanista ja tuskailin
paljon sen kanssa, että minulla ei sellaista ollut. Kun sitten aikuisuuden
koitettua tilaisuus tarjoutui ja yksi tapahtuma johti toiseen, huomasin äkkiä
olevani parisuhteessa. Tuo suhde kesti vain muutaman kuukauden, mutta se oli
silti elämäni opettavaisimpia kokemuksia! Opin paljon sitoutumisesta,
sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja siitä, mitä itse elämältä haen. Lopulta ero
tapahtui yhteisymmärryksessä molempien sitä toivottua, ja väistämättömän
tunnemyrskyn laannuttua uskalsin olla ratkaisusta onnellinen. Seurusteluajan
lopulla en ollut enää tuntenut oloani erityisen luontevaksi, ja uskallan sanoa,
että tämä ei johtunut seurustelukumppanistani, vaan erikoista kyllä parisuhteen
konseptista itsestään.
Etsin kyllä taas pian uudestaan parisuhdetta, mutta muutamat
tapaukset eivät edenneet seurusteluksi asti. Mielessäni alkoi pyöriä yhä
enemmän ajatus siitä, että en tahdo tätä oikeasti. Alle vuodessa elämäni oli
kokenut suuren muutoksen: vielä edellisvuoden syksyllä olin kuumeisesti
haaveillut parisuhteesta, seuraavana syksynä olin ajautunut suunnilleen siihen
pisteeseen, jossa edelleen olen: parisuhdetta kaipaamattomaan tilaan.
Toki olen sittemmin ollut ihastunut monta kertaa ja tämän
johdosta toisinaan horjunut paljonkin vakaumuksellisessa sinkkuudessani. Tämä
vakaumus elämässäni on kuitenkin aina säilynyt ja hiljalleen voimistunut
ihastusten tullessa ja mennessä. Viime vuonna otettiin erityisen merkittäviä
askelia, joista eräs aiheutui aivan yllättäen osallistuttuani erääseen
hengelliseen kesätapahtumaan.
Se oli New Wine, Himoksella vuosittain pidettävä
yhteiskristillinen (mutta kuitenkin selkeän karismaattisen pohjavireen omaava)
tapahtuma. Lähdin mukaan lähinnä sosiaalisista syistä odottamatta hengellisesti
mitään sen kummempaa, mutta eräs ulkomainen puhujavieras teki minuun
vaikutuksen. Kyseessä oli Kate Wharton, joka toimii kirkkoherrana
anglikaanisessa kirkossa. Hän kertoi vihkiytyneensä sinkkuuteen, toisin sanoen
hän ymmärtääkseni oli tehnyt virallisen lupauksen, että ei aio mennä naimisiin.
Mitä kiinteimmin tässä lupauksessa vaikutti olevan läsnä hengellinen
ulottuvuus. Etenkään protestanttisessa maailmassa ei kuule juuri koskaan
opetusta tai todistusta naimattomuuden armolahjasta (1. Kor. 7:7), vaan
painopiste on yleensä aina hyvin vahvasti avioliitossa, ja kaikki sinkkuutta
käsittelevät opetukset keskittyvät yleensä lähinnä siihen, miten päästä
parisuhteeseen ja selvitä sinkkuna siihen asti, että on naimisissa. Tästä
syystä olin positiivisesti yllättynyt kuunnellessani, kuinka Wharton puhui
vapaaehtoisen sinkkuuden yhtäläisestä arvokkuudesta avioliiton rinnalla. Tämän
harvinaisen aihepiirin tultua esiin koin jopa lähes jotain johdatuksen
kaltaista omassa pohdinnassani ja aloin entistä vakavammin miettiä, voisinko
minäkin joskus ainakin määräajaksi sitoutua siihen elämäntapaan, jota olen jo viisi
vuotta tosiasiallisesti harjoittanut. Voisiko se olla minun kutsumukseni? Monet
seikat puoltavat myönteistä vastausta tähän kysymykseen.
Ensinnäkään, kuten jo sanottua, en huomaa itsessäni
samanlaista kaipuuta, joka valtaosalla näyttää olevan. En pääsääntöisesti osaa
nähdä parisuhdetta itselleni tavoittelemisen arvoisena asiana. Havaitsen
parisuhde-elämässä kyllä joitain eduiksi katsomiani puolia, mutta paljon
enemmän näen siellä sellaista, joka ei kiinnosta minua laisinkaan.
Minua ei kiehdo ajatus ”aloilleni asettumisesta”, perheen
perustamisesta ja ”normaalin” arjen elämisestä. Jos minulla olisi puoliso ja
tämän seurauksena todennäköisesti myös lapsia ja näiden päälle vielä työ, en
kokisi saavani itselleni tarpeeksi sellaista aikaa, jota pidän tuiki tärkeänä
hyvinvointini kannalta. Kaltaiselleni introvertille, yksinkertaisuutta rakastavalle ja helposti stressaantuvalle persoonalle tuntuu uuvuttavalta ajatellakin, kuinka paljon aikaa ja voimavaroja kuluisi pelkän perusarjen
pyörittämiseen. Minulle tällainen näyttäytyy vapauteni tarpeettoman laajuisena rajoitteena ja edellä mainituista syistä kannattamattomana sijoituksena.
Korostan, että tässä puhun pelkästään subjektiivisesta näkökulmastani käsin –
uskon, että valtaosalle ihmisistä mainitsemani seikat eivät ole missään määrin
ongelmia. Mutta itse koen parisuhde- ja perhe-elämässä huomattavan suurta
luotaantyöntävyyttä, jonka vuoksi ei tunnu kovinkaan vaikealta valita
sinkkuutta sen sijaan.
Koska seurustelu seurauksineen ei kiinnosta minua, en näe myöskään syytä osallistua niin kutsuttuun ”peliin”, jota pariutumista yrittävät ihmiset lähes pakosta joutuvat pelaamaan. Jos palavasti tahtoisin saada seurustelukumppanin, ehkä jotenkin kykenisin lähtemään samoamaan siihen armottomaan piiloviestien, uskaliaiden aloitteiden ja toinen toistaan seuraavien pettymysten viidakkoon, jossa tuloksia saadakseen pitää pikkutarkasti hioa omia sanojaan, liikkeitään ja itseään kohti täydellisyyttä ihastuksen liekkien jatkuvasti korventaessa sisintä. Tämä epämiellyttävä peli voisi niukin naukin olla järkevää, jos tahtoisin saavuttaa sillä jotain, mutta koska en tahdo, muuttuu se täysin järjettömäksi kohdallani. Oikeastaan huokaisen usein helpotuksesta muistaessani, että minun ei tarvitse ottaa siihen osaa.
Pitkään sanoin, että jos joku ilmaisisi minulle olevansa minusta kiinnostunut, niin voisin lähteä kyllä yrittämään, mutta niin paljon en parisuhdetta yleisellä tasolla halua, että viitsisin lähteä itse ottamaan aloitteen tekemisen riskiä. No, vuosien kuluessa ei ole ollut syytä kertaakaan ajatella kenenkään olevan minuun ihastunut. Viimeistään New Winen tienoilla alkoi kyllä olla jo myöhäistäkin, eikä välttämättä mikään enää silloin olisi saanut päätäni kääntymään. Kuten sanottua, kaipuuta ei enää ole.
Tämä kaipuun puute on ensimmäinen ja painavin syy
elämäntavalleni. Se riittäisi jo yksinään, mutta koen sen muodostavan ikään
kuin perustan, jolla toimien voin saavuttaa muitakin hyötyjä. Eräs niistä on
oman pienen protestini esittäminen. Se on protesti luonnollisesti sellaista
maailmaa ja ajattelua vastaan, jossa ajatellaan avioliiton tai parisuhteen olevan
kaikkia varten ja jokin itsestään selvä tavoite kenelle tahansa. Se on protesti
kohdistuen sellaiseen kristillisyyteen, jossa unohdetaan
naimattomuuskutsumuksen olevan luonnollinen ja tärkeä osa uskontoamme. Se on
protesti sellaista laajemminkin yhteiskuntaamme pesiytynyttä ajatusta vastaan,
jossa kuvitellaan sinkkujen ja sellaisiksi jäävien olevan alempiarvoisia,
elämässään epäonnistuneita tai luusereita. Tällainen ajattelu on mielestäni
tuhoisaa, ja haluan olla omalta osaltani tässä kohtaa luomassa kulttuuriimme
muutosta.
Oma protestinsa kohdistuu myös tietyissä piireissä hyvin
vahvana vaikuttavaa pariutumiskulttuuria vastaan, jonka koen olevan pohjimmiltaan kestämätön suhteessa kumpaankin sukupuoleen, mutta aivan erityisesti suhteessa miehiin. Lyhyesti ilmaistuna näen
siirtymän, joka on tapahtunut perinteisistä sukupuolirooleista kohti modernia
”roolittomuutta”, paikoin jämähtäneen ristiriitaiseen välimaastoon, jossa etenkin
miehiin kohdistuu kohtuuttoman absurdeja suorituspaineita.
Jos Jumala suo, juuri tästä kirjoitan vielä pidemmin, mikäli saan ajatukseni
sopivalla tavalla muotoiltua.
Jeesus opetti naimattomuudesta, että kuka voi sen ratkaisun
valita tai sen itseensä sovittaa, tehköön näin (Matt. 19:12). Hän näyttää tunnustavan kolmenlaista
naimattomuutta tai ”avioliittoon kelpaamattomuutta”: ensinnäkin sellaista, joka
johtuu synnynnäisistä tekijöistä; toiseksi sellaista, jonka ihmiset ovat
aiheuttaneet; ja kolmanneksi sellaista, joka on itse otettu osaksi taivasten
valtakunnan tähden. Huomionarvoista listassa on se, että siellä ei esiinny
naimattomuutta, joka on valittu siksi, että avioliitto ei kiinnosta. Tämän
kanssa olen saanut aika paljon painiskella.
Kristillinen seksuaalietiikka on kokemukseni mukaan ennen
muuta sitoutumiskeskeistä. Avioliitto on eräs elämän suurimpia sitoutumisia:
tämä elinikäiseksi tarkoitettu yhteys kahden ihmisen välillä on ainoa
tarkoituksenmukainen paikka seksuaalisuuden toteuttamiselle. Vastaavasti
selibaattiin on kristillisessä teologiassa aina liittynyt ajatus
sitoutumisesta: usein selibaattiinkin vihkiydytään eliniäksi, jotta voitaisiin
Jeesuksen opetuksen mukaisesti omistautua täysin taivasten valtakunnalle.
Kysymys kuuluu: jääkö näiden kahden toisensa poissulkevan kutsumuksen väliin
mitään? Onko olemassa kolmatta tietä? Onko kristillisessä viitekehyksessä
lainkaan oikein pysytellä koko elämänsä tilanteessa, jossa ei pyri avioliittoon
mutta jossa ei myöskään aktiivisesti vihkiydytä selibaattiin? Lopullista
vastausta ei minulla tähän ole, mutta jokin vie minua siihen suuntaan, että
sitoutuminen suuntaan tai toiseen olisi hyvä tehdä. Minun kohdallani se
luonnollisesti tarkoittaisi sitoutumista naimattomuuteen.
Suuri pulma tässä ja itse asiassa koko elämässäni nousee
siitä, että en pidä sitoutumisesta. Ainakaan kovin pitkäksi aikaa. Monet minut
tuntevat ovat saattaneet ihmetellä, miksi minua ei ole juuri koskaan näkynyt
missään hallitustehtävissä tai vapaaehtoispesteissä, vaikka olen ollut sisäpiiriläinen
hyvinkin monissa paikoissa. Eräs syy on sitoutumiskammoni. Minusta tuntuu
ahdistavalta luvata, että tulevaisuuteni tulee joko määräajan tai toistaiseksi
olemaan tietynlainen. Luonnolliselta kannalta katsottuna en näe siinä suuremmin
edes mitään järkeä, koska tulevaisuus on meiltä kuitenkin enemmän tai vähemmän
salattu. Kaikista käsittämättömimpiä ovat elämänmittaiset sitoumukset, kuten
avioliitto ja vihkiytyminen naimattomuuteen. Minusta ne osaltaan vaikuttavat
jopa lyhytnäköisiltä valinnoilta, koska mistä sitä kukaan voi tietää,
muuttuvatko elämä ja olosuhteet joskus niin, että noita lupauksia joutuu joskus
katumaan? Jos sitoumusten toteuttaminen muuttuu aivan sietämättömäksi,
näyttäytyy ammoinen valinta kiinnittyä niihin sangen kannattamattomana. On
ikävä välikäsi joutua kamppailemaan lupauksen rikkomisen ja sen tuskastuttavan
toteuttamisen välillä, joten ainakin minun luonnollinen järkeni pitää paljon
viisaampana luvata (lue: sitoutua) elämässä niin vähän kuin mahdollista.
Tiedän kuitenkin, että nämä ajatukset eivät osu yksiin sen
uskonnon kanssa, jota kannatan. Kristinusko on sitoutumisen uskonto, siitä ei
pääse yli eikä ympäri. Siksi olen tässä kohtaa halunnut nöyrtyä ja ajatella,
että kenties en vielä ole oivaltanut aivan kaikkea. Olen tyytynyt
allekirjoittamaan kaiken sen, mitä kirkon usko lausuu avioliitosta ja
selibaatista opettamatta missään tätä vastaan. Tämä on eräs niistä muutamasta
kohdasta, joissa ajattelisin lähes päinvastoin, jos en olisi kristitty.
Luonnollinen järkeni ei voi tätä asiaa käsittää, mutta haluan silti uskossa
asettua sen taakse, sillä koen sen omalta osaltaan edustavan totuutta.
Ja näen toki sitoutumisessa hyviäkin puolia. Johonkin
sitoutuminen voinee parhaimmillaan antaa suurta rauhaa, vakautta ja voimaa
elämään. Ongelmassani on kyse ennen muuta ikävästä tunteesta, jonka elinikäisen
sitoutumisen lopullisuus aiheuttaa, mutta tiedon tasolla kyllä näen sitoutumisessa
merkittäviä etujakin. Tiedän sen olevan oikein. Näistä ja uskonnollisista
syistä siis minunkin ehkä nähdään jonain päivänä julkisesti sitoutuvan
ratkaisuun pysyä naimattomana. Mahdollisesti ensin lyhyemmäksi aikaa, sitten
kenties loppuelämäksi.
En voi kieltää sitä, että naimattomana pysyttelemisessä jokin
kiehtoo minua valtavan paljon. Paitsi että se on mielestäni hauskempaa, näen
sen myös aivan ainutlaatuisena tapana palvella Jumalan valtakuntaa ja edistyä
hengellisesti. On itsestään selvää, että jos kaikki se aika säästyy, joka
normaalisti kuluisi perheen asioista huolehtimiseen, jää todella paljon enemmän
aikaa rukoukselle, Raamatun lukemiselle ja toisenlaiselle lähimmäisen
rakastamiselle. Siis jos itseään saa oikeasti otettua niskasta kiinni ja
todella käyttää ylimenevän ajan oikein.
Tässä kirjoituksessa olen esittänyt monia syitä sille, miksi
naimattomuus hyvin suurella todennäköisyydellä tulee olemaan valintani. Silti
ehkä vain yksi näistä syistä lopulta on todella painava syy. Ei avioliittokaipuun
puute, ei protesti, vaan se hyvä, mikä on tämän kutsumuksen kautta mahdollista
saavuttaa. Nuo muut vahvistavat ja tukevat kyllä valintaani oleellisesti, mutta
todella täyteläistä ja merkitsevää elämä ilman avioliittoa voi mielestäni olla
vain silloin, jos Jumala saa olla sen keskiössä ja jos tästä valinnasta
seuraavan vapauden käyttää Hänen valtakuntansa levittämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti