Palautin
juuri viimeisen koulutyön, joka enää laskelmieni mukaan puuttui. Siten osaltani
tuli päätökseen paitsi neljäs periodi, myös ensimmäinen lukuvuosi teologian
opiskelussa. Tästä kirjoituksestani löydät siis perinteisen periodikuvauksen eri
aineiden luonnehdintoineen, mutta koska vuosikin on tullut loppuun, olen
katsonut asialliseksi laatia myös toisen kirjoituksen kuvaillakseni sitä,
millainen vuosi oli kokonaisuudessaan, miten se muutti minua ja mitkä olivat
tärkeimmät oppimani asiat tältä vuodelta, joka tuntui kuluneen niin nopeasti.
Neljäs periodi
oli selkeästi helpompi ja vähemmän työllistävä kuin kolmas ja ehkä toinenkin
periodi olivat olleet. Kreikka ja kirkkohistoria jatkuivat, ja lisäksi mukaan
tulivat psykiatria ja systemaattisen teologian klassinen dogminmuodostus.
Suoritin myös pakollisen TVT-ajokortin, joten kattaus oli jälleen moninainen.
Kreikka
Kolmas
periodi eli toinen kolmesta osiosta oli selkeästi kreikassa haastavin: silloin
tuli paljon uutta kieli- ja muoto-oppiasiaa, ja juuri tuo periodi antoi
suurimman osan niistä eväistä, joita vielä tarvitsin kielen perusasioiden
ymmärtämiseen. Neljättä periodia leimasikin muutamista uusista asioista
huolimatta lähinnä aiemmin opitun sisäistäminen ja käytäntöön soveltaminen.
Siirryimme yhä enemmän lukemaan suoraan kreikankielistä Uutta testamenttia,
käänsimme ja määrittelimme sanoja kieliopillisesti.
Loppukokeeseemme
tuli pätkiä suoraan Raamatusta. Koealueessamme olivat luvut 1–6 ja 13
Evankeliumista Markuksen mukaan, luvut 1 ja 2 Ensimmäisestä kirjeestä
korinttilaisille sekä oppikirjassamme ollut melko tarkka mukaelma Jeesuksen
jäähyväispuheesta Evankeliumissa Johanneksen mukaan. Emme ehtineet tunneilla
käydä läpi kaikkia näitä katkelmia jae jakeelta, vaikka esimerkiksi
Korinttilaiskirjeen luvut ehdimmekin kääntää ja määritellä kokonaan. Paljon jäi
kuitenkin myös omalla ajalla opiskeltavaksi. Tulinkin kääntäneeksi itsekseni
Raamattua jonkin verran, apunani tosin käytin Bible Hub -sivuston mainiota
teksianalyysiosiota. Kyseinen sivusto oli apunani myös käydessäni läpi Markusta:
yritin haasteellisten sanojen kohdalla itse keksiä päässäni määritelmän ennen
kuin katsoin sen oikealla olevasta sarakkeesta.
Kenties
tässä pikkuhiljaa kääntelen Uutta testamenttia enemmänkin. Suomalaisista
käännöksistämme ei useinkaan määrity esimerkiksi kreikan muodoissa ilmenevä
ajatus siitä, onko tekeminen hetkellistä vai jatkuvaa. Sitä paitsi itse
kääntäessä kohtien luulisi myös jäävän mieleen ja sitä kautta myös Raamatun
oppiminen voi tehostua. Toki kääntäessä tulee olla tarkka, sillä varsinkin
aloittelijalla virheitä voinee tulla hyvinkin helposti.
Aion jatkaa
raamatunkohtien tutkimista alkukielellä niin kuin jo tietyssä muodossa tein
ennen teologian opiskelua. Nyt minulla on kuitenkin hallussani kreikan
kieliopin perusteet ja pystyn paikoin lukemaan Raamattua suoraan kreikaksi
hyvinkin sujuvasti. Seuraava vaihe lieneekin vähitellen tapahtuva sanojen
opettelu ja vaikeimpien kielioppiasioiden kertaus.
Kirkkohistoria: Kirkkohistorian
perusopinnot
Pääasiallinen
luentojenpitäjämme vaihtui ja otimme erityisen tarkastelun alle ajan vuodesta
1600 eteenpäin. Joitakin merkittäviä teemoja, joita käsittelimme, olivat
pietismi, valistus, uskonnonvapaus, individualismi, herätysaallot ja -liikkeet
ja ekumenia. Emme keskittyneet ainoastaan globaaliin kirkkohistoriaan, vaan
kotimaammekin vaiheet saivat huomattavan suuren osuuden: muistiin jäi varsinkin
Mathilda Wrede, joka oli 1800- ja 1900-luvuilla elänyt, erityisesti vankilatyön
suhteen aktiivinen uskovainen. Kenties mielenkiintoisin luento käsitteli
paaveja: saimme tiivistetyn kokonaiskuvan paaveista aina Pius IX:n ajoista
nykypäivään saakka.
Kurssin
loppuosan suorittaminen koostui lähinnä tentistä, jota oli helpotettu siten,
että siihen sai ottaa mukaan muistiinpanot. Koealueessa olivat luentojen
lisäksi asiaankuuluvat osuudet Arffmanin Kristinuskon
historiasta ja Heinisen & Heikkilän Suomen
kirkkohistoriasta. Meille oli vieläpä jälkimmäisen kirjan osalta annettu
hieman osviittaa siitä, mihin kysymyksiin kannattaisi keskittyä. Niin sitten
menin tenttiin useampi kymmen muistiinpanosivuja mukanani, katsoin tuosta
nivaskasta muutaman pikkujutun ja pärjäsin tentissä tämänhetkisen tietoni
mukaan hyvin.
Viimeistelin
myös kirkkohistoriallisen esseeni raamatuntutkijoista, Jehovan todistajien
edeltäjistä. Esseestä oli siis aluksi tehty lyhyt raakaversio ja sen jälkeen
ns. välivaihe, joka tuli takaisin kirkkohistorian ja kirjoitusviestinnän
asiantuntijoiden arvioimana sisältäen korjausehdotuksia. Itselläni olivat asiat
pääosin jo kunnossa, mutta yksityiskohdat kaipasivat vielä rukkausta.
Mielestäni tämä palautteenantosysteemi oli hieno, ja toivon, että se on ollut
monille avuksi tieteellisen tekstin kirjoittamisessa ja kirjoittajana
harjaantumisessa.
TVT-ajokortti
Tämä
suoritus koostui yksinkertaisesti kokeesta, johon pystyi netissä etukäteen
valmistautumaan ja johon oli mahdollista myös hankkia lisäpisteitä tekemällä
lähtötasotestejä. Aiheiltaan TVT-ajokortin materiaali liittyi tieto- ja
viestintätekniikkaan, yliopiston sähköisiin järjestelmiin ja tietoturvaan.
Monet asiat olivat minulle jo ennalta tuttuja, tiettyihin kysymyksiin vaistoni
tai maalaisjärkeni osasi jo kertoa vastauksen. Lisäksi koska ajokortin
suorittamiseni oli pitkittynyt neljännelle periodille asti, olin jo yliopiston
järjestelmiä käyttämällä ehtinyt oppia joitain asioita, jotka materiaaleissa
selitettiin.
Lopulta siis
ilmoittauduin tenttiin maaliskuulle. Perehdyin materiaaleihin kohtuullisen
nopeasti ja sain ihan kelvollisen määrän lisäpisteitäkin. Kun sitten koitti sen
päivän aamu, jona tentti oli, jostain syystä onnistuin vitkastelemaan niin
paljon, että olin todellisessa vaarassa myöhästyä. Tenttitilaan ei ilmoitetun
tiedon mukaan olisi myöhässä enää mahdollista päästä, vaikka myöhästyisi vain
minuutilla. Niin minä juoksin, tietämättä edes tarkkaan, missä huoneessa koe
olisi. Pingoin oikeaan rakennukseen, sitten menin oikeaan kerrokseen ja hetken
harhailtuani löysin huoneen. Olin muistaakseni paikalla noin minuuttia ennen
kokeen alkua.
Kokeeseen
oli aikaa noin tunti, ja se tehtiin tietokoneella vastaamalla sarjaan
kysymyksiä aihepiireistä. Materiaalia sai käyttää hyödyksi myös kokeen aikana.
Minä vastailin, oloni oli vielä jonkin aikaa juoksemisen tähden huono.
Lopulta olin
valmis ja katsoin huojentuneena pistemäärääni: se oli selvästi yli sen rajan,
joka oli vaadittu. Hyvä, että olin ehtinyt, nyt ajokortti oli alta pois!
Psykiatria
Ehkä
joidenkin yllätykseksi opintoihimme kuuluu myös yksi kurssi psykiatriaa. Tätä
meille perusteltiin mielestäni aika hyvin: teologia, meni hän sitten pastoriksi
tai opettajaksi tai muuhun työhön, pidetään yleensä sellaisena henkilönä, jolla
on kompetenssia vastata ongelmaisille ihmisille. Yleinen stereotyyppinen
kohtaaminen teologin kanssa meneekin siten, että ihminen alkaa avautua
vaikeuksistaan teologille. Tulee työni olemaan miten akateemista ja
ei-sielunhoidollista hyvänsä, tavan ihmiset luultavasti silti ajattelevat
alastani kuullessaan, että minä olen sellainen henkilö, jolle voi huoliaan
kertoa. Ja sellainen omasta puolestani haluankin olla.
Kun lapsena
olin pitänyt psykologian tutkimisesta ja lukiossa taas kokenut psykologian
kurssin hieman tylsänä, oli yliopiston psykiatria yllättäen taas kiintoisaa.
Aiheina kurssilla käsiteltiin muun muassa kehityspsykologiaa, seksuaalisuutta,
kriisejä ja traumoja ja mikä itselleni ehkä mielenkiintoisinta, saimme laajan
kuvan erilaisista psyykkisistä häiriöistä, niin persoonallisuushäiriöistä kuin
mielenterveyden häiriöistä. Kurssilla suosittiin sanaa ”häiriö” sanan ”sairaus”
sijaan, sillä se on kuvaavampi eikä synnytä tarpeetonta yhtymäkohtaa vaikkapa
flunssaan. Pohdimme myös mielenkiintoisia kysymyksiä, esimerkiksi sitä, mikä
ratkaisee ihmisen sukupuolen: esimerkiksi kromosomit, anatomia vai ihmisen oma
kokemus? Itse kallistuisin jommankumman ensimmäisistä puoleen, mutta en totta
puhuen tarkemmin osaa määritellä vastaustani tuohon kysymykseen! Kurssi siis
innosti laajemminkin perehtymään sillä käsiteltyihin aiheisiin ja etsimään
avoimiksi jääneisiin kysymyksiin vastauksia.
Kurssi
suoritettiin ”kotitentillä”, joka koostui kahdesta esseestä. Ensimmäisessä piti
pohtia sitä, minkä psyykkisten häiriöiden kanssa itselleni olisi vaikeaa toimia
työelämän tilanteessa, toisessa taas pohtia esimerkkikertomuksen valossa, mikä
siinä esiintynyttä henkilöä todennäköisesti vaivaa. Kurssilla oli myös
suhteellisen tiukka läsnäolovelvoite, ja luentosalit olivatkin aina lähes
täysiä.
Systemaattinen teologia: Klassinen
dogminmuodostus
Jos aiemman
periodin systiksen kurssi olikin ollut hieman puuduttava, tämä ei tosiaankaan
sitä ollut! Klassisen dogminmuodostuksen kurssilla käsiteltiin varhaisten
kristillisten vuosisatojen teologiaa, painottuen 300- ja 400-luvuille. Aiheina
olivat niin kevyemmät kirkko- ja sakramenttioppi, suhde juutalaisiin ja
apologetiikka kuin monimutkaiset kolminaisuusopilliset ja kristologiset
rakennelmat suurine konsiileineen, hämyisine hereetikkoineen ja juhlallisine
uskontunnustuksineen.
Pidin
luennoista, ne vaikuttivat suurimmaksi osaksi asiantuntevilta ja selkeiltä
johdatuksilta kulloinkin esillä olevaan aiheeseen. Yhdellä luennolla kävi myös
puhumassa Helsingin hiippakunnan emerituspiispa ja merkittävä teologi Eero
Huovinen. Olin kerran aiemminkin ollut kuuntelemassa häntä ja nyt hän puhui
yhtä mielenkiintoisesti, sivuten aiheinaan ekumeniaa, saarnaamista ja keskiajan
armokäsityksiä. Hän kertoi myös hauskan tarinan kohtaamisestaan tunnetun
kristinuskon oppeja kieltäneen episkopaalipiispa John Shelby Spongin kanssa.
Merkille
pantavaa on, että tällä kertaa sekä luennot että kirja (Hällström, Laato &
Pihkala: Johdatus varhaisen kirkon
teologiaan) käsittelivät melko lailla samoja aihepiirejä. Siten asetelma
oli erilainen kuin viime kurssilla, jossa luennot ja McGrathin kirja eivät
olleet niin selkeästi sivunneet toisiaan. Nyt luennot ja kirja täydensivät
kumpikin osaltaan oppimistani ja auttoivat muodostamaan kattavampaa
kokonaiskuvaa.
Lyöttäydyin
mukaan porukkaan, joka teki kirjasta tiivistelmän, ja kokosin työmme tuloksen
yhteen tiedostoon. Samoin luennoilla kirjoitin ahkerasti koneellani muistiin
suunnilleen kaiken dioilla olleen, mutta myös lisäksi asioita, joita
luennoitsija kertoi. Kirjan luettuani ja luentojen loputtua oli helppoa
keskittyä tankkaamaan muistiinpanoja ja tiivistelmää. Kristologia ja
kolminaisuusoppi eivät kylläkään meinanneet avautua ennen kuin sitten
viimeisenä tenttiä edeltävänä iltana koin suuren heureka-elämyksen ja palaset
mielessäni alkoivat viimein loksahdella kohdilleen. Luin materiaaliemme lisäksi
aiemman kurssin tenttikirjaa sekä muutamia netistä löytyneitä kirjoituksia. Vaikka
pikkutarkka hienosäätö sanoilla hypostasis,
ousia, fysis ja prosopon
(niinpä!) jäikin vielä hiukan hämärän peittoon, olin saanut lopulta
kokonaiskuvan, mikä merkitsi jo paljon.
Tenttiin
tulivat sekä kirja että luennot, ja se toi muodoltaan hauskasti mieleen
yläasteen ja lukion. Esseitä oli vain yksi, muuten koepaperissa oli erinäisiä pikkutehtäviä,
jopa yhdistä viivalla -tehtävä ja sarjakuvan analysointi. Vaihtelu virkistää!
Jatkon suhteen
Aion näillä
näkymin pitää yllä perinnettäni ja kirjoittaa blogiini suunnilleen periodi
periodilta myös ensi vuonna. Mikäli asiat sujuvat odotetusti, syntyy ainakin
alussa noin neljä kirjoitusta per lukuvuosi, ja lisäksi mahdollisesti myös
vuosien kokonaisarviointeja ja ekstrapäivityksiä esimerkiksi kesäkursseista.
Koen edelleen tärkeäksi tuoda ihmisten tietoon, mitä teologian opiskelu todella
on. Haluan valistaa tästä sekä niitä, jotka ehkä itse miettivät teologian
opiskelua, että niitä, joilla on mahdollisesti stereotyyppisiä tai virheellisiä
käsityksiä teologisesta tiedekunnasta ja sen opiskelijoista.
Ilmoitan
tässä myös siitä, että olen hieman muokkaillut aiempia kirjoituksiani
ulkoasultaan yhtenäisemmiksi, lisäillyt väliotsikoita ja myös luonut näistä
kirjoituksista sarjan, jolle olen antanut nimeksi: Kokemuksia teologian opiskelusta.
Seuraavaksi
siis on tulossa vuoden kokonaisluonnehdintaa ja sen jälkeen mahdollisesti
kuvaus heprean kesäkurssista.
Voikaa
hyvin!
Hyvin mielenkiintoinen
VastaaPoista