tiistai 14. lokakuuta 2014

Suurprojektini: Pääsiäiskertomusten kronologinen harmonisointi

Minua erityisesti kiehtoo jossain määrin Raamatussa nähtyjen ristiriitojen selittäminen. Tämän asian suhteen minuun on suuresti vaikuttanut Jasu Markkasen laaja ja laadukas vastine vapaa-ajattelijoiden Raamattukritiikkiin (http://raapustus.net/?id=111).

Kuuntelin kesällä eräänä päivänä radio-ohjelmaa Aristoteleen kantapää, jossa oli vieraana Uuden testamentin eksegetiikan dosentti Matti Myllykoski. Sain ohjelmasta sellaisen kuvan, että siinä oltiin enemmän sen kannalla, että evankeliumien pääsiäiskertomukset eivät olisi kokonaan yhteensovitettavissa (vaan että ne ovat joissain kohdin ristiriitaisia keskenään).

No, arvatkaapas, mitä minä tein.

Koostin laajan tiedoston, jossa yhdistin neljän evankeliumin ja hiukan myös Apostolien tekojen pääsiäisen tapahtumista kertovat kohdat kronologiseksi ja hyvin yhdenmukaiseksi kokonaisuudeksi. Yli satasivuinen tiedosto käsittää siis neljälle rinnakkaiselle palstalle sijoitellut raamatunkohdat aikaväliltä Jeesuksen Betanian ja Beetfagen lähestymisen ja Hänen taivaaseenastumisensa. Tiedostossa edetään johdonmukaisesti niin, että aika kuluu ylhäältä alaspäin ja rinnakkain ovat luultavasti samasta tapahtumasta kertovat kohdat kustakin kirjasta. Tekemäni tiedosto sisältää käsitykseni mukaan erään mahdollisen kronologian, mutta sellaisenaan hyvin yhdenmukaisen.

Työni tarkoituksena oli osoittaa, että ajatus pääsiäiskertomusten ristiriitaisuudesta ei välttämättä olekaan niin perusteltu. Usein kun tutkitaan tarkemmin ristiriitaisilta vaikuttavia kohtia, ristiriita katoaakin kokonaan.

Toivon, että tämä työ saa olla avuksi ja tueksi niille, jotka ovat kohdanneet esityksiä Raamatun ristiriitaisuudesta tältä osin; niille, jotka haluavat tutkia Raamatun yhdenmukaisuutta; ja/tai niille, jotka haluavat hahmottaa kokonaiskuvaa pääsiäisen ajan tapahtumista. Siksipä minuun saa ottaa yhteyttä vaikkapa sähköpostiosoitteeseeni ( jere.hannikainen2@gmail.com ), ja olen valmis lähettämään tiedoston sitä haluaville.




PÄÄTELMIÄ KOETELTAVAKSI

Julkaisen tässä kirjoituksessa koeteltavaksi joukon päätelmiä, joita tulin pohtineeksi tutkimustyöni tiimoilta. Joukossa on muutama hyvin mielenkiintoinenkin ajatus.

1. Minkä kysymyksen jälkeen Jeesukselta ei enää rohjettu kysyä?


 Luuk. 20:40:ssä lukee, että he eivät enää rohjenneet kysyä häneltä mitään ylösnousemuskysymyksen jälkeen, mutta Mark. 12:34:ssä taas lukee, että Jeesukselta ei enää rohjettu kysyä mitään kysymyksen ensimmäisestä käskystä jälkeen. Onko tässä ristiriita? Ei, sillä Luukkaassa kerrotaan, että HE eivät enää rohjenneet kysyä. Keihin tässä viitataan? Muutamiin kirjanoppineista, mutta ei mitenkään välttämättä kaikkiin. On perusteltua olettaa, että tämän jälkeenkin eräs kirjanoppinut vielä kysyi (Mark. 12:28), minkä jälkeen KUKAAN ei enää rohjennut kysyä. Matteuksessa tämä ilmoitetaan vasta "Daavidin Herra" -puheen jälkeen, mutta sen aikanahan Jeesukselta ei enää näytetä kysyvän mitään. Matteuksessa vieläpä lukee: "eikä siitä päivästä lähtien yksikään enää rohjennut kysyä häneltä mitään".

2. Jeesuksen voiteleminen

Joh. 12:3–8 oli hieman ongelmallinen kohta, sillä jos sen ympäristöineen ajatellaan muodostavan aikajärjestyksen, näyttäisi siltä, että Jeesus voideltiinkin 6 päivää ennen pääsiäistä. Matteuksessa (26:6–13) ja Markuksessa (14:3–9) voitelu taas on sijoitettu ylipappien neuvottelun ja mietinnän ja Juudaksen heidän luoksensa menemisen väliin. Mikäli kyseessä on yksi ja sama tapahtuma sekä "synoptikoilla" että Johanneksella, toisessa näistä kohta ei liene kronologisella paikallaan. EI ehkä näytä kaikista todennäköisimmältä, että kyseessä olisivatkin eri tapahtumat, sillä silloin hyvin samalla tavoin (300 denaria, voitelu hautaamista tai hautaamispäivää varten, "Köyhät teillä on aina keskuudessanne") olisi tapahtunut kahdesti muutaman päivän aikana. Toki tämäkään ei luultavasti olisi mahdotonta. Johanneksen evankeliumissa jakeissa 12:2 ja 12:9 esiintyvä sana ουν [oun] näyttää minusta kuitenkin jollain tavalla rytmittävän kerrontaa ja sitovan käsillä olevan kohdan jollain lailla edelliseen sekä seuraavan kohdan käsillä olevaan. Siksi päätin lopulta jättää Johanneksen evankeliumin voitelukohdan pois, vaikka alun perin sen sisällytin mukaan rinnakkaiskohdaksi.

3. Aikajärjestys tapahtumille Pääsiäisaterialle asettumisesta Getsemaneen saapumiseen, mikäli tutkimukseni pitää paikkansa, ja kommentointia

– Jeesus asettuu aterialle kahdentoista opetuslapsensa kanssa
– Jeesus sanoo halajamalla halanneensa syödä tämän pääsiäislampaan heidän kanssaan (Luuk. 22:15–16)
– Jeesus ilmaisee ensimmäisen kerran, että yksi heistä kavaltaa hänet. Opetuslapset tulevat murheellisiksi ja rupeavat sanomaan: en kai minä? (Matt. 26:21–24 ja Mark. 14:18–21)
– Juudas sanoo: "Rabbi, en kai minä ole se?", ja Jeesus sanoo hänelle: "Sinäpä sen sanoit." (Matt. 26:25). Mutta ilmeisesti nämä sanat ehkä sanottiin sen verran hiljaa, että myöhemminkin opetuslapsilla oli vielä aihetta kysyä asiasta.
– Jeesus ottaa maljan ja käskee ottaa ja jakaa sen (huom. ei ilmeisesti vielä ehtoollismaljaa) (Luuk. 22:17–18)
– Jeesus ottaa leivän ja sanoo, että se on hänen ruumiinsa (Matt. 26:26, Mark. 14:22 ja Luuk. 22:19)
– Jeesus pesee opetuslasten jalat ja puhuu jälleen siitä, että opetuslapsista yksi on hänet kavaltava. Opetuslapset katsovat toisiinsa epätietoisina, kenestä hän puhui. (Joh. 13:2–22.) Muistaakseni tulin ajatelleeksi, että tämän jakson voisi sijoittaa johonkin toiseenkin kohtaan aterian aikana.
– Ateria päättyy tässä välissä, sillä:
– Aterian jälkeen Jeesus ottaa maljan ja sanoo sen olevan uuden liiton hänen veressään (Luuk. 22:20), minkä oletan tapahtuneen samaan aikaan kuin Matteuksen (26:27–29) ja Markuksen (14:23–25) kertomat kuvaukset maljan ottamisesta.
– Jeesus puhuu kavaltajastaan jälleen, ja opetuslapset alkavat jälleen kysellä. Heidän välillään syntyy kiista siitä, kuka heistä on katsottava suurimmaksi. Jeesus sanoo myös Pietarin kieltämisestä ensimmäisen kerran ja puhuu mukaan otettavista asioista sekä itsestään. (Luuk. 22:21–38.)
– Se opetuslapsi, jota Jeesus rakastaa, kysyy, kuka se on. Jeesus antaa palan Juudaalle, Juudakseen menee saatana. Juudas lähtee ulos. Jeesus puhuu jonkin aikaa ja sanoo Pietarin kieltämisestä uudelleen. (Joh. 13:23–38.) Kuten tutkielmassa sulkuihin olen kirjoittanut: "vaikka käännös antaisi ymmärtää, että ateria oli yhä käynnissä, kreikan sana ehkä sallisi sen, että ainoastaan oltiin ruokapöydän ääressä. Varma en toki ole, mutta kuitenkin näyttää siltä, että aterian oli jo oltava loppunut silloin, kun Juudas lähti."
– Jeesus keskustelee opetuslastensa kanssa (Joh. 14)
– Lähtö kohti Öljymäkeä kiitosvirren jälkeen. Jeesus puhuu siitä, että he loukkaantuvat häneen. Jeesus puhuu vielä uudelleen Pietarin kieltämisestä. (Matt. 26:30–35 ja Mark. 14:26–31.) Sijoitin lähdön tähän mielessäni Jeesuksen sanat luvun Joh. 14 lopussa. Toki nämä eivät välttämättä merkinne, että he lähtivät jo silloin, mutta tutkielmassa sijoitin lähdön tähän kohden. Markuksessa mainitaan, että kukko laulaa kahdesti, niin kuin ajattelen sen laulaneenkin, muut evankelistat eivät vain mainitse toista laulamista. Kenties on myös niin, että toinen laulu on varsinainen kukonlaulu, ensimmäinen jonkinlainen rääkäisy ennen sitä.
– Lukujen Joh. 15–17 sisällöt. Tämä tapahtuu ennen Öljymäelle saapumista, ilmeisesti ollaan vielä kaupungin puolella Kedronin puroa.
– Saapuminen Getsemaneen

Huomaamme siis, että mikäli harmoniani on oikeassa, Jeesus puhui sekä kavaltamisestaan että Pietarin kieltämisestä USEAMMAN kerran.

4. Ilmaisiko Jeesus itsensä pidättäjille vai ilmaisiko Juudas hänet suudelmalla?


 Ei ole tokikaan mahdottomuus, että Jeesuksen itsensä ilmaiseminen (Joh. 18:4-9) ja suudelma (Matt. 26:49 ja Mark. 14:45) tapahtuivat kumpikin. Itse pidin loogisena sitä, että Jeesus ensin astui eteen ja ilmaisi itsensä, mutta ehkä pidättäjät ajattelivat, että tässä yritetään hämätä ja että joku haluaa tekeytyä Jeesukseksi ja suojella siten Mestariaan. Suudelmasta oli sovittu merkkinä, joten Juudas meni Jeesuksen luo ja suuteli. Tämän jälkeen asia lienee ollut varma ja Jeesus otettiin kiinni.

5. Jeesuksen oikeudenkäynnit

Jeesus kävi lyhyessä ajassa useiden henkilöiden edessä:

– Ensin Hannaan
– Sitten Kaifaan ja neuvoston
– Sitten neuvoston edessä uudelleen aamulla
– Sitten Pilatuksen edessä 1. kerran
– Sitten Herodeksen edessä
– Sitten Pilatuksen edessä 2. kerran

Herää ehkä kysymys, miksi Jeesus kävi neuvoston edessä kaksi kertaa? Eikö Luuk. 22:66–71 kerro samasta tapahtumasta kuin Matt. 26:59–66 ja Mark. 14:55–64? Miksi Jeesuksen vastaukseen oltaisiin reagoitu kahdesti samalla tavalla ("Mitä me enää todistajia tarvitsemme?"). Tähän en osaa sanoa yksiselitteistä vastausta. Ehkä he halusivat varmistella asiaa ja siksi käytiin läpi samankaltainen tapahtuma uudelleen. Kuitenkin minusta näyttää todennäköiseltä, että Jeesus neuvoston edessä kahdesti. Matteuksessa ja Markuksessa mainitaan, että ylipapit ja vanhimmat toimivat vielä aamullakin (Matt. 27:1 ja Mark. 15:1), vaikka näissä kohdissa ei suoraan mainita, että Jeesus olisi ollut läsnä. Kuitenkin olen tutkimuksessani yhdistänyt nämä tapahtumat, koetelkoon lukija tätä ratkaisua.

6. Pietarin kieltäminen ja mielenkiintoinen tulkinta Johanneksen tekstistä


 Kaikki evankeliumit kertovat kaikki kolme kieltämistä, joten lähes pakostakin paljastuu, että vaikka yhtä evankeliumia lukemalla voi vaikuttaa siltä, että vain yksi henkilö väittää Pietaria Jeesuksen opetuslapseksi, yhdessä evankeliumeita lukien heitä voikin paljastua olleen useampia.

Synoptikkojen perusteella voidaan sanoa, että ensimmäisen kieltämisensä jälkeen Pietari meni ulos portille lämmittelemästä. Ilmeisesti toinen kieltäminen tapahtui portin luona. Mutta jos luemme Johannesta kronologisena kertomuksena, näyttää siltä, että toinen kieltäminen tapahtui silloin, kun Pietari oli lämmittelemässä! Miten tämä kävisi yhteen sen kanssa, että Pietari oli mennyt ulos synoptikkojen mukaan?

Löysin Peter's Denial of Jesus -kirjoituksessa (
http://www.journal33.org/godworld/html/petedeny.htm) kiintoisan tulkinnan. Sen mukaan Johannes kertoikin kieltämisistä järjestyksessä: 2., 1. ja 3. Johanneksen kertomuksessahan kerrotaan seuraavaa: Pietari ja eräs toinen opetuslapsi seurasivat, ja tämä toinen meni sisälle, mutta Pietari jäi vielä joksikin aikaa seisomaan ulos portille. Toinen opetuslapsi tuli sitten ulos ja puhutteli portinvartijatarta ja toi Pietarin sisälle. Seuraavassa jakeessa palvelijatar, joka vartioi porttia, puhuu Pietarille kysyen hänen opetuslapseudestaan ja Pietari kieltää.

Pidän mahdollisena, että Johanneksessa toinen kieltäminen on yksinkertaisesti mainittu siihen liittyvän henkilön yhteydessä. Tällöin ei ole ongelmaa lämmittelyn suhteen, koska Pietari kieltää sisällä ensimmäisen kerran ja portin luona toisen kerran.

Tämän näkemyksen mukaan näemme, että ensimmäiseen kieltämiseen liittyi palvelijatar (synoptikot), mutta myös ilmeisesti useampia henkilöitä (Johannes). Toiseen kieltämiseen liittyi porttia vartioiva palvelijatar (Johannes), palvelijatar, ehkä sama kuin ensimmäisessä kieltämisessä (Mark), toinen nainen (Matteus) ja eräs mies (Luukas). Esityksessä olen sijoittanut Matteuksen ja Markuksen vierekkäin, samoin Luukkaan ja Johanneksen, vaikkakaan en osaa varmasti sanoa, missä järjestyksessä he puhuivat. Matteuksessa ja Markuksessa kylläkään sanoja ei välttämättä suunnata Pietarille, vaan ehkä muille, jotka sitten alkavat puhua Pietarille.

Kolmanteen kieltämiseen liittyivät joukko seisovia ihmisiä (Matteus ja Markus), vielä toinen (Luukas) ja ylimmäisen papin palvelija, Malkuksen sukulainen (Johannes).

7. Jeesuksen luovuttaminen ristiinnaulittavaksi


 Jeesus puettiin Matteuksen ja Markuksen kertomuksien mukaan vaippaan ja orjantappurakruunuun ristiinnaulittavaksi luovuttamisen jälkeen, mutta Johanneksessa kerrotaan (jos kertomus on kronologinen), että se tapahtui ruoskittamisen jälkeen ja ennen ristiinnaulittavaksi antamista.
Kenties Pilatus (joka aika selkeästi halusi vältellä erittäin kovasti sitä, että olisi suostunut juutalaisten vaatimuksiin), halusi vielä yrittää pelastaa Jeesuksen sen jälkeen, kun oli jo luovuttanut Jeesuksen ristiinnaulittavaksi ja toi hänet ihmisten eteen orjantappurakruunussa ja vaipassa. Sitten käytiin vielä keskusteluja, kunnes Jeesus lopullisesti annettiin ristiinnaulittavaksi.

8. Kantoiko Jeesus ristiään itse vai kantoiko Simon Kyreneläinen osan matkaa?

Jeesus meni ulos kantaen omaa ristiänsä, mutta matkalla Simon pakotettiin kantamaan Jeesuksen ristiä.

9. Jeesuksen sanat ristiltä sanottiin otaksumani mukaan tässä järjestyksessä:


 "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät" (Luuk. 23:34)
"Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa." (Luuk. 23:43)
"Eeli, Eeli, lama sabaktani?" (Matt. 27:46) (Kenties sama kuin Mark. 15:34:ssä, vaikkakin kreikkalaisin kirjaimin kirjoitetut sanat poikkeavat hieman toisistaan näissä kahdessa evankeliumissa. Toinen mahdollisuus on, että Jeesus sanoi toisin sanoin "yhdeksännen hetken vaiheilla" ja toisin sanoin "yhdeksännellä hetkellä".)
"Vaimo, katso, poikasi!" (Joh. 19:26)
"Katso, äitisi!" (Joh. 19:27)
"Minun on jano" ( Joh. 19:28 )
"Se on täytetty" (Joh. 19:30)
"Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" (Luuk. 23:46)

10. Sanoivatko naiset kenellekään mitään, kun olivat tulleet ulos ja paenneet haudalta? Montako kertaa Pietari kävi haudalla? *


 Markuksen mukaan naiset eivät sanoneet kenellekään mitään, muissa evankeliumeissa sanotaan, että he kertoivat. Tätä mietin jonkin aikaa, ja tulin siihen tulokseen, että he eivät joukkona sanoneet mitään aluksi, mutta Maria Magdaleena meni kertomaan Pietarille ja toiselle opetuslapselle. Sitten he luultavasti lähtivät haudalle ja Johanneksen kuvaamat tapahtumat tapahtuivat. Miehet lähtivät ja Jeesus ilmestyi Marialle. Sitten hän viimein muiden naisten kanssa juoksi viemään sanaa opetuslapsille, ja Jeesus ilmestyi vielä matkallakin heille. Jos oletamme, että esittämäni on totta, on siinä tapauksessa kiintoisaa katsoa Johanneksessa olevia Marian sanoja. Yksin Pietarin ja toisen opetuslapsen luo mennessään hän kertoi vain: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet" (Joh. 20:2), mutta myöhemmin hänen sanomansa on se, että hän on nähnyt Herran ja että Herra on hänelle näin sanonut ( Joh. 20:18 ).

Tämän jälkeen Pietari olisi sitten mennyt haudalle toisen kerran ja nähnyt ainoastaan käärinliinat, ja mennyt pois ihmetellen itsekseen tapahtunutta. Miksi tämä toinen käynti? Ehkä hän halusi varmistaa, etteivät hänen silmänsä olleet valehdelleet.

11. Jeesuksen ilmestymisten järjestys otaksumani mukaan *

– Maria Magdaleenalle varhain aamulla viikon ensimmäisenä päivänä haudan edessä ulkopuolella (Mark. 16:9 ja Joh. 20:14–17)
– Naisille, jotka olivat viemässä sanaa opetuslapsille, samana päivänä (Matt. 28:9–10)
– Kleopaalle ja toiselle samana päivänä heidän kulkiessaan Emmaukseen ja jatkuen aterialle asti (Mark. 16:12 ja Luuk. 24:15–31)
– Kymmenelle opetuslapselle yhdestätoista samana päivänä, myöhään illalla, Jerusalemissa lukittujen ovien takana (Luuk. 24:36–49 ja Joh. 20:19–23)
– Yhdelletoista opetuslapselle kahdeksan päivän perästä heidän ollessaan huoneessa aterialla (Mark. 16:14–18 ja Joh. 20:26–29)
– Seitsemälle opetuslapselle Tiberiaan järven rannalla (Joh. 21:1–22)
– Opetuslapsille vuorella Galileassa (Matt. 28:17–20)
– Opetuslapsille lähes Betaniassa asti (taivaaseenastumisen yhteydessä) (Mark. 16:19, Luuk. 24:50–51 ja Ap. t. 1:4-9)

Oletan, että Tuomas lähti pois vain vähän ennen kuin Jeesus ilmestyi opetuslapsille viikon ensimmäisenä päivänä. Yhdentoistahan mainitaan olleen kokoontuneina, kun Kleopas ja toinen tulivat kertomaan kokemuksestaan. Mahdollisesti Tuomas lähti sinä aikana, kun
nämä kertoivat Emmauksen tien tapahtumista.

* HUOM. Tein tutkimukseni sisällyttäen Evankeliumin Markuksen mukaan lopun käsittelemiini kohtiin ja ottaen sen huomioon harmoniassa. Olen kuitenkin tietoinen, että jotkut kyseenalaistavat jakeiden Mark. 16:9–20 aitouden. En tiedä, miten toisella tavalla olisin tutkimuksen ratkaisut tehnyt, jos en olisi ottanut noita jakeita huomioon. En ota tässä kantaa aitouteen, sillä en ole asiasta ainakaan vielä saanut varmuutta. Jumala johdattakoon totuuteen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti