Päätin heittää hieman ajatuksiani ja teen sen pilke silmäkulmassa. Seuraavaa kirjoitusta ei kannata ottaa liian vakavasti, mutta tausta-ajatuksen suhteen olen tosissani.
___________________________________________
Entä uskomattomat? Miten yhteiskunnassa
otetaan huomioon ne, jotka eivät usko? Annetaanko heille vapaus olla uskomatta
vai painostetaanko heitä uskomaan muiden mukana?
Suomessa on oppivelvollisuus. 7- sekä jopa
6-vuotiaiden lasten on lähdettävä koulutielle. Koulussa heille opetetaan
erilaisia tieteitä ja tieteellistä tietoa. Matematiikkaa, lukemista ja
kirjoittamista, biologiaa, maantiedettä, historiaa, yhteiskuntaoppia,
fysiikkaa, kemiaa... Näiden aineiden kautta ainakin itse omaksuin kasapäin
tietoa ja informaatiota. Jos sitä nyt tiedoksi voi kutsua.
Voisin paremminkin nimittää sitä uskoksi.
Uskoksi, jota tuputetaan lapsille nuoresta iästä lähtien. Uskoa tieteeseen,
aisteilla havaittaviin asioihin ja siihen, että tieteellinen menetelmä on
ainoa, jolla saa luotettavaa tietoa.
Mutta tämä on uskoa. Me uskomme, luotamme
tieteeseen. Luotamme siihen, että tieteellisellä menetelmällä voidaan selvittää
tosiasioita. Luotamme lähtöoletukseen. Viimeistään oletamme, että se maailma,
jota tieteellä tutkimme, on olemassa. Luotamme siihen, että lentokone vie
kohteeseensa. Luotamme siihen, että 1 + 1 = 2. Luotamme siihen, että tietyt
sanat loogisesti merkitsevät jotain. Luotamme siihen, että norsuja on olemassa.
Luotamme siihen, että Suomi on olemassa. Luotamme siihen, että Napoleon
Bonaparte on joskus elänyt. Luotamme siihen, että tietyt asiat ovat väärin ja
tietyt oikein. Luotamme siihen, että aineet koostuvat atomeista.
Nämä ovat yleisiä uskomuksia. Mutta entä jos
joku ei usko niihin, eikä edes halua uskoa? Miksi hänet pakotetaan
senkaltaiseen kouluun, jossa hänelle tuputetaan tätä uskoa? Eikö tätä voida
kutsua manipulaatioksi? Uskonnon harjoittamiseen painostamiseksi?
Miksi skeptikot eivät saisi olla vapaasti
skeptikoita? Miksi ne, jotka eivät halua uskoa kertakaikkiaan mihinkään (vaikka
mitä luultavammin he kuitenkin uskovat) eivät saisi olla sitä, mitä ovat?
Miksi koulumaailmassa ja yhteiskunnassa
pitäisi mennä yhtään sen enemmän tieteellisen maailmankuvan ehdoilla kuin
vaikkapa kristinuskon? Eivätkö kumpikin ole skeptikon näkökulmasta
uskomusjärjestelmiä? Miksi neitseestäsyntyminen ja vaikkapa ihmeiden
tapahtuminen olisivat huuhaauskomuksia, joihin uskominen ja niiden mukainen
uskonelämä eivät kuulu kouluun, mutta tiettyjen historiankirjoissa esiintyvien
henkilöiden, kuten vaikka Napoleonin, olemassaolo otetaan tosiasiana?
Mikä määrittää sen, kenen uskomuksien mukaan
yhteiskunnan pitäisi pyöriä? Vai pitäisikö kenenkään? Miksi olla epäloogisia
siten, että vastustetaan toisia uskomuksia mutta tuetaan toisia? Eikö
loogisesti pitäisi pyrkiä olemaan uskomatta mihinkään, jos sen tien haluaa
valita?
Yhteiskunnasta on todella vaikeaa tehdä
uskoton tai uskonnoton. Uskallan väittää (tai oikeastaan USKON), että ihminen
tarvitsee uskoa elämässään ja että lähes kaikki uskovat johonkin. On mielestäni
hyvä välillä herätä ymmärtämään, että saatan itse tehdä samaa, mistä toisia
syytän.
(P. S. USKON, että lentokoneella voi päästä
kohteeseen; että 1 + 1 =2; että sanoilla on merkityksensä; uskon norsuihin ja
Suomeen ja atomeihin ja siihen, että on oikeaa ja väärää ja siihen että
Napoleon on elänyt; uskon myös Kristuksen neitseestäsyntymiseen, ihmeisiin ja
Jumalaan.)
Kyllä veli puhuu asiaa!
VastaaPoista