Sunnuntai
oli minulla niin sanottu ”tuplapäivä” eli kävin kahdessakin tilaisuudessa saman
vuorokauden aikana. Aamulla olin vieraillut Lähetyshiippakunnan messussa, nyt
puolestaan oli vuorossa tyyliltään hyvin erilainen messu, mutta messu
kuitenkin.
Verkostoa voisi kaiketi luonnehtia
parhaiten sanalla jumalanpalvelusyhteisö, jota nettisivuillakin (www.verkosto.net) käytetään. Käsittääkseni
verkoston toiminnan ytimessä ovat parin viikon välein vietettävät messut sekä pienryhmät,
jotka ovat sivujen mukaan ihmissuhteiden syventämistä varten. Verkosto ei
kuitenkaan virallisesti taida kantaa seurakunnan nimeä, vaikkakin monet ehkä
pitävät sitä omana seurakuntanaan.
Olen itse
käynyt Verkoston messussa kerran aiemmin, ja siitä taitaa olla jo noin vuosi.
Astellessani illan hämärtymisen aikoihin sumussa kohti Munkkiniemen kirkkoa,
jossa messu pidettäisiin, tiesin siis jo suurinpiirtein, mitä odottaa.
Etsiydyin
kirkossa istumaan pitkälle puiselle penkille. Sali oli normaali kirkkotila,
arkkitehtuuriltaan moderni. Etuosassa näkyi ehtoollispöytä ja teknisiä
laitteita. Eri-ikäisiä ihmisiä oli jo paikalla jonkin verran, vaikkakin väkeä
valui mukaan vähitellen vielä tilaisuuden alettuakin. Taustalla soi musiikki,
joka ei ollut mahdottoman kovalla. Seinälle heijastettuina pyöri muutamia
dioja, jotka kertoivat muun muassa soluista ja Alfa-kurssista. Toiminnan myös
ilmoitettiin olevan täysin lahjoitusvaroin rahoitettua.
Pian alkoi
bändin soittama musiikki, lauluna oli virsi 329, ”Kiitos nyt Herran”. Monet
nousivat ylös ja yhtyivät laulamaan pianon, saksofonin, kitaran ja rumpujen
tahdissa. Sanat eivät tulleet seinälle ihan heti, mutta hetken päästä ne jo
näkyivät helpottaen laulamista.
Laulamisen
jälkeen juontaja Petri Patronen puhui lyhyesti alkusanoja. Hänen kysyttyään,
oliko joku täällä ensimmäistä kertaa ja joidenkin viitattua, raikuivat aplodit.
Uusille olisi tilaisuuden jälkeen varattu oma ”Uusien pöytä”.
Patronen puhui
siitä, että oli hyvä pysähtyä ja mainitsi taakkojen ja murheiden tuomisen
Jumalan eteen. Itse asiassa seurasikin eräänlainen synnintunnustus. Hetki
oltiin hiljaa ja sitten juontaja rukoili ja julisti synnit anteeksiannetuiksi.
Tilaisuus
jatkui ylistyksellä: lauluina olivat ”Enemmän sinua”, ”Herramme” ja ”Janoan Sua”,
joista viimeinen on minulle oikeastaan eniten tuttu vapaakirkollisista
piireistä. Eräät taputtivat käsiään tai kohottivat ne, yhden näin hieman kuin
tanssivan.
Juontaja
piti kiitosrukouksen ja pyysi Jumalaa puhumaan tänään. Seuraavaksi pienokaiset
ja nuoret siunattiin omiin ryhmiinsä, kaiketi joihinkin pyhäkoulun tapaisiin.
Siunattujen lähdettyä juontaja kutsui puhumaan erään, joka oli palannut
lapsityöhön tauon jälkeen. Lyhyen lapsityötä käsitelleen puheen jälkeen
kuultiin taputukset ja illan varsinainen puhuja tai saarnaaja Johanna Sandberg esiteltiin.
Taputusten
saattelemana puhujalle sanottiin hänen olevan vapaa puhumaan sydämellensä
annetun mukaisesti. Hän kertoi Verkoston olevan osa valtakunnallista Spirit-verkostoa,
ja myöhemmin tilaisuudessa kävi selvästikin ilmi, että Verkoston tapaisia
yhteisöjä on nykyään ympäri maata.
Puheen
aiheena oli uskovien alamaisuus toisilleen Efesolaiskirjeen 5. luvun
mukaisesti. Raamatunkohta myös heijastettiin seinälle. Sen lukemisen aikana
ihmiset seisoivat. Puhuja mainitsi aiheestaan olevan yleensä hieman vähemmän
opetusta. Hän kertoi alamaisuuden olevan Jumalan antama periaate tai malli,
joka tuo siunauksen. Esimerkiksi erehtyvääkin pastoria kohtaan tuli olla
alamainen, täydellistä pastoria ei ollutkaan. Kyse ei ollut kuitenkaan
ihmispalvonnasta, vaan ymmärsin pointin olevan enemmän kunnioituksessa. Uskovien
suhteessa toisiinsa tärkeää oli rinnalle asettuminen ylhäältä päin saarnaamisen
sijaan. Keskeisenä pointtina puheessa oli Jumalan seuraajana oleminen, Jumalan
imitointi.
Eräässä
vaiheessa puhuja vaikutti havahtuvan ja kysyi, oliko puhunut jo kauankin ja
kertoi voivansa lopettaa jo. ”Ei tarvii”, kuului yleisöstä. Tästä huolimatta
puhe oli jo kuitenkin loppuvaiheessa ja pian puhuja rukoili. Seinälle
heijastettuna alkoi pyöriä video, jossa oli tosin aluksi hieman teknisiä
ongelmia. Kun äänet tulivat, saimme kuulla videon kautta siitä, miten kirkko ei
ollut kuollut, mutta se kuitenkin tarvitsi uudistusta. Yhteisöt ja hengelliset
kodit olivat käsittääkseni videon pääteema. Juontaja kertoi videon jälkeen,
että kun vuonna -99 muutama pastori sai sydämelleen vapaaehtoisten kanssa
perustaa Verkoston, ei vastaavia yhteisöjä ollut vielä kovinkaan paljoa.
Kolehti
kerättiin kappaleen ”Läpivalaisu” aikana. Sitten naispuolinen pastori puhui
alttarin takana. Juontaja ei ilmeisestikään ollut pastori, joten oli sinänsä
luonnollista, että messun ehtoollisen toimittaisi vihkimyksen saanut henkilö.
Pastorilla olin huomaavinani ”sokeripalan” kaulassa, mutta messukasukkaa hänen
yllään ei muistaakseni ollut.
Ehtoollisosassa
oli ymmärtääkseni valtaosa luterilaisen kaavan mukaisista vaiheista, mutta
esimerkiksi Pyhä-hymniä ei kuitenkaan laulettu. Kuulimme ja koimme rukousta,
ehtoollisen asetussanat ristinmerkkeineen, ehtoollisavustajien (joita taisi
olla viisi) kutsumisen, Isä meidän -rukouksen, Kristuksen rauhan toivottamisen
kättelyn kautta ja Jumalan Karitsa -laulun seisoen.
Ehtoollisen
jakaminen kesti kohtuullisen pitkään, tarjolla oli myös alkoholitonta viiniä ja
gluteenitonta leipää. Hetken kuluttua ehtoollisen aikana kuultiin laulut ”Isä
meidän” ja ”Hoosianna”. Vielä kiitosrukouksen kaiuttua juontaja sanoi
loppusanat, mainitsi ”yhteyden sakramentista”, jota olisi mahdollista toteuttaa
kahvilla tilaisuuden jälkeen. Rukouspalvelu olisi avoinna tarvitseville.
Juontaja sanoi Herran siunauksen ja lopuksi huikkasi: ”Moi moi!”
Itse
vetäydyin kahvittelemaan ja juttelin vielä muutamille tuttavilleni, joita
paikalla oli. Sitten olikin jo aika lähteä kotia kohti.
Verkoston melko
vapaamuotoinen messu oli mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa mielestäni oli
helppo aistia piirteitä sekä perinteisestä luterilaisuudesta että vapaammasta
hengellisyydestä. En ole varma, onko tilaisuudella vertailukohtaa, mutta
jostain syystä mieleeni tulee äkkiseltään luterilainen viidesläisyys tai viides
herätysliike, jossa ainakin joidenkin haarojen suhteen ylistyksellä ja
kokemusrikkaalla uskonelämällä on kokemukseni mukaan suuri osuus verrattuna
vaikkapa selkeään luterilaisuuden korostamiseen. Vapaakristillisyyden kanssa
yhteisten vaikutteiden lienee myös helpointa ilmetä juuri viidennessä herätysliikkeessä.
Varsinaisista yhteyksistä Verkoston ja viidesläisyyden välillä en kuitenkaan
tiedä.
Verkoston
kaltaisia yhteisöjä siis oli kuulemani mukaan paljon – ehkä joskus ajaudun
muihinkin samankaltaisiin tilaisuuksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti